2010-03-12, 16:20
Medlem
Tjena.

när jag kom hem från jobbet idag bestämde jag mig för att göra lax/räkröra, problemet är det att jag råkade göra på tok för mycket, och ingredienserna var dyra så jag vill inte slänga skiten

Är det chill om man fryser in det eller blir det katastrof? om det hjälper för att få svar så innehöll den

Lax, räkor, rom, lök, cream freaiche och citron.

Snälla kom med goda nyheter
Citera
2010-03-12, 16:30
Medlem
hejsan.

Tyvärr så kan man inte frysa in det. Cream freaiche skär sig när man fryser det.

Du kan ju dela upp det i lunchlådor i kylen, håller bara några dagar. (pga räkorna)
Citera
2010-03-12, 16:31
Medlem
Walkman1337s avatar
vet inte om det är så bra läge för goda nyheter.. vissa av ingredienserna (typ laxen och räkorna) klarar sig nog fint.. cremé fraiche är nog inte så bra att frysa in däremot :P.
Citera
2010-03-12, 16:38
Medlem
Damn you cream fraiche!!!

Men om jag stoppar det i lunchlådor så håller det troligtvis en eller två dager?
vill inte skita ner mig på jobbet på måndag
Citera
2010-03-12, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kainslegacy
Damn you cream fraiche!!!

Men om jag stoppar det i lunchlådor så håller det troligtvis en eller två dager?
vill inte skita ner mig på jobbet på måndag

2 dagar är inga problem, skulle nog våga chansa på 3 dagar också.
Citera
2010-03-12, 18:32
Medlem
dePauls avatar
Man avråder från tillverkarnas sida att frysa CF. Det hela hänger på mängden fett. Om blandningen innehåller för lite fett så separar röran i samband med upptining, alternativt blir väldigt grynig.

Det finns två sätt att kringgå problemet. Det ena är att lägga i några skedar potatismjöl (eller Maizena och liknande) precis innan infrysning.

Den andra metoden går ut på att tillföra mer fett. Detta gör man enklast genom att blanda i 40% grädde. Det svåra blir att beräkna hur mycket man bör ha. Den färdiga blandningen bör innehålla ca 30 procent fett.

~Paul~
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in