2010-03-11, 17:13
Medlem
anderssonskanss avatar
Hittade ingen bra tråd så tänkte ställa några fragor här till de som röstar på SD.
Jag har kollat deras hemsida men får inga konkreta svar.
Jag är för minskad invandring men har en föraning om att SD är för konservativa för mig.

Hur står SD i frågan om rätten för homosexuella? Får de gifta sig? Adoptera?
Jag har förstatt att SD värnar om familjen, men hur ställer man sig till den ickekonventionella familjen?

Jämstalldhet mellan kvinnor och män, är de för kvotering etc?

De verkar ju stå för en uppbyggnad av landsbyden och "svensk" kultur (vet inte riktigt hur jag ska utrycka mig här) Vad har de för kulturpolitik? Vill de ge bidrag mm? Och skulle dessa bidrag bara gå till svensk kulturskildring?

Hur skulle man värna om de invandrare som redan finns i Sverige?

Tack!
Senast redigerad av anderssonskans 2010-03-11 kl. 17:15.
Citera
2010-03-11, 17:34
Bannlyst
Här kommer ett svar:

http://expo.se/2009/48_2614.html

Jag skulle säga att detta verkar troligt. För min del är detta ett klart minus, jag tycker inte man skall lägga sig i människors sexualitet så länge det sker inom lagens ramar.

Jag förstår att många utav SD's medlemmar har den klassiska homofoba inställningen, och innerst inne hatar de nog alla invandrare. Klassiska konservativa helt enkelt!

För mig är detta dock irrelevant. För mig är det viktigt att de går in och röjer lite så att övriga förstår att de måste ta tag i politiken. Men, hellre en homofobisk konservativ idiot än miljöpartister som skriker "öppna Sveriges gränser". Den elementära frågan: stoppa invandringen eller "minska" invandringen är i princip den enda viktiga frågan just nu. Allt annat är sekundärt.

Typ så.
Citera
2010-03-11, 17:35
Medlem
BandieraRossas avatar
Nu är jag egentligen inte särskilt insatt, eller ens SD-anhängare, men jag skulle tro att SD värnar om traditionella värderingar. Därmed antar jag att de inte är särskilt PK gällande homosexuella och/eller deras rätt till adoption, då de istället värnar om den konventionella familjeuppsättningen.

SD borde också vara för jämställdhet, men mot kvotering. Endast bitterfittor till vänsterpack är för detta.

Resten vill jag inte gå in på för tillfället.
Citera
2010-03-11, 17:39
Bannlyst
Som jag har förstått det så verkar SD vara emot kvotering som metod. I alla fall om man kollar verksamma SD bloggare lite snabbt på google "SD +kvotering".

Jag är emot kvotering jag också.
Citera
2010-03-11, 18:01
Medlem
anderssonskanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DanielNinoa
Här kommer ett svar:

http://expo.se/2009/48_2614.html

Jag skulle säga att detta verkar troligt. För min del är detta ett klart minus, jag tycker inte man skall lägga sig i människors sexualitet så länge det sker inom lagens ramar.

Jag förstår att många utav SD's medlemmar har den klassiska homofoba inställningen, och innerst inne hatar de nog alla invandrare. Klassiska konservativa helt enkelt!

För mig är detta dock irrelevant. För mig är det viktigt att de går in och röjer lite så att övriga förstår att de måste ta tag i politiken. Men, hellre en homofobisk konservativ idiot än miljöpartister som skriker "öppna Sveriges gränser". Den elementära frågan: stoppa invandringen eller "minska" invandringen är i princip den enda viktiga frågan just nu. Allt annat är sekundärt.

Typ så.

Sverige är ju ett mycket liberalt land, och jag tror att många som är för en del eller många av de frågorna som jag tog upp tycker att det skulle vara svårt att rösta pa just SD.
Jag menar jag vill inte rösta pa ett parti egentligen som har homofober hela bunten, men läser man deras partimanifest låter de ju så otroligt öppna och härliga.
Ironiskt nog så har jag förut röstat på miljöpartiet.

Sen kan de ju säga vad de vill om kärnfamiljer och undvika frågan men om partiets valda är homofober och rasister så är det ju att det hållet det kommer styra om de får mer makt (jag är helt övertygad om att de kommer med i riksdagen trots den där facebook-gruppen) och det är kanske inte det som röstarna vill ha.

Men som du sa tidigare, någon måste ju skaka om saker lite. Men till vilket pris?
Citera
2010-03-11, 18:08
Medlem
Starvids avatar
Jag har heller aldrig röstat på SD, men TS får nog större framgång om hon läser deras partiprogram än om hon frågar anonyma skribenter på Flashback.

Forskning har visat att politiker ofta arbetar hårt för att uppnå vad de skrivit ner i partiprogrammen.
Citera
2010-03-11, 18:14
Medlem
anderssonskanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Starvid
Jag har heller aldrig röstat på SD, men TS får nog större framgång om hon läser deras partiprogram än om hon frågar anonyma skribenter på Flashback.

Forskning har visat att politiker ofta arbetar hårt för att uppnå vad de skrivit ner i partiprogrammen.

Jo förvisso, jag ångar frågeställningen i början lite. Skulle nog ha skapat lite mer diskussionsunderlag.
Det skulle kunna vara "Ska man skita i sin egen etik för att man är emot ökad invandring och rösta SD?" Typ något sånt.
Senast redigerad av anderssonskans 2010-03-11 kl. 18:16.
Citera
2010-03-11, 18:19
Medlem
KLANGBOTTENs avatar
Citat:
Hur står SD i frågan om rätten för homosexuella? Får de gifta sig?

Ja, gifta sig får de. Men du kanske undrar om de får gifta sig i Svenska kyrkan. Nu är det ju som så att Svenska kyrkan har avstått vigselrätten. Anledningen till det är bl a att Svenska kyrkan inte känner sig mogna att gifta homosexuella. Däremot kan man fira en slags kristen ceremoni i Svenska kyrkan efter att man har gift sig.

Citat:
Adoptera?

SD är nog emot att homosexuella ska få adoptera.
Citat:
Jag har förstatt att SD värnar om familjen, men hur ställer man sig till den ickekonventionella familjen?

Helt okej för SD med icke-konventionell familj.
Citat:

SD är motståndare till kvotering och positiv sarbehandlig i alla dess former. För att öka jämställdheten bör man istället försöka påverka de attityder som skapar ett ojämställt samhälle.

Citat:
De verkar ju stå för en uppbyggnad av landsbyden och "svensk" kultur (vet inte riktigt hur jag ska utrycka mig här) Vad har de för kulturpolitik? Vill de ge bidrag mm? Och skulle dessa bidrag bara gå till svensk kulturskildring?

Ja, enligt Björn Söder (partisekreteraren) ska statligt stöd och kulturbidrag bara ges till sånt som främjar svensk kultur.

Citat:

De värnas bäst genom att för det första minskar invandringen och för det andra assimileras till det svenska samhället eftersom SD anser att assimilation, till skillnad mot integration, står för ett inkluderande samhälle.
Citera
2010-03-11, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anderssonskans
Hur står SD i frågan om rätten för homosexuella? Får de gifta sig?

- Nej, partiet var emot den könsneutrala äktenskapsbalk som nyligen infördes. Däremot är man för partnerskapslagen.

Citat:
Adoptera?

- Nej (se nedan).

Citat:

- "Den ickekonventionella familjen" är ju oftast nyspråk för skilsmässor, homoadoptioner och innan vi vet ordet av kanske också polygami. SD är värdekonservativa, svårare än så är det inte. Utgångspunkten är naturligtvis att ett barn skall ha en nära och fungerande relation med sina två biologiska föräldrar så långt detta är möjligt. Den konventionella familjen fungerar bra. Sen att det inte i alla lägen är praktiskt möjligt att ha en sådan är en annan sak.

Citat:

- De är inte för kvotering nej.

Citat:

- Jag vet att man inte vill stödja icke-nordiska kulturprojekt, i övrigt saknar jag underlag att svara på den frågan.

Citat:

- Assimilerade, ickekriminella invandrare vill man värna på precis samma sätt som man vill värna svenskar.
Citera
2010-03-11, 18:24
Medlem
anderssonskanss avatar
KLANGBOTTEN: Tack för utförligt svar. Uppskattas.
och du med mästerkatten.
Citera
2010-03-11, 18:40
Bannlyst
Citat:
Sverige är ju ett mycket liberalt land, och jag tror att många som är för en del eller många av de frågorna som jag tog upp tycker att det skulle vara svårt att rösta pa just SD.
Jag menar jag vill inte rösta pa ett parti egentligen som har homofober hela bunten, men läser man deras partimanifest låter de ju så otroligt öppna och härliga.
Ironiskt nog så har jag förut röstat på miljöpartiet.

Sen kan de ju säga vad de vill om kärnfamiljer och undvika frågan men om partiets valda är homofober och rasister så är det ju att det hållet det kommer styra om de får mer makt (jag är helt övertygad om att de kommer med i riksdagen trots den där facebook-gruppen) och det är kanske inte det som röstarna vill ha.

Men som du sa tidigare, någon måste ju skaka om saker lite. Men till vilket pris?

Som sagt, de är inte värre än de andra blå partierna, förutom då det kommer till invandringsfrågan, som jag ser det. Inte nämnvärt i alla fall... Sedan är de ju politiska noviser och amatörer; en sann politiker yttrar inga obekväma ord. Han stryker bara medhårs. Genom att rösta in SD tvingar vi dem till rakare svar.
Citera
2010-03-11, 18:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Starvid

Var det där ironi?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in