Citat:
Hur står SD i frågan om rätten för homosexuella? Får de gifta sig?
Ja, gifta sig får de. Men du kanske undrar om de får gifta sig i Svenska kyrkan. Nu är det ju som så att Svenska kyrkan har avstått vigselrätten. Anledningen till det är bl a att Svenska kyrkan inte känner sig mogna att gifta homosexuella. Däremot kan man fira en slags kristen ceremoni i Svenska kyrkan efter att man har gift sig.
SD är nog emot att homosexuella ska få adoptera.
Citat:
Jag har förstatt att SD värnar om familjen, men hur ställer man sig till den ickekonventionella familjen?
Helt okej för SD med icke-konventionell familj.
Citat:
Jämstalldhet mellan kvinnor och män, är de för kvotering etc?
SD är motståndare till kvotering och positiv sarbehandlig i alla dess former. För att öka jämställdheten bör man istället försöka påverka de attityder som skapar ett ojämställt samhälle.
Citat:
De verkar ju stå för en uppbyggnad av landsbyden och "svensk" kultur (vet inte riktigt hur jag ska utrycka mig här) Vad har de för kulturpolitik? Vill de ge bidrag mm? Och skulle dessa bidrag bara gå till svensk kulturskildring?
Ja, enligt Björn Söder (partisekreteraren) ska statligt stöd och kulturbidrag bara ges till sånt som främjar svensk kultur.
Citat:
Hur skulle man värna om de invandrare som redan finns i Sverige?
De värnas bäst genom att för det första minskar invandringen och för det andra assimileras till det svenska samhället eftersom SD anser att assimilation, till skillnad mot integration, står för ett inkluderande samhälle.