2010-03-11, 14:29
Medlem
Kalorier. Hur mycket ska jag ha?

Har läst runt på massor med olika siter och gjort en himla massa uträkningar men tänkte se om jag kunde få lite hjälp här av egna erfarenheter och om det finns faktorer som spelar in utöver de som finns i tabeller och formler.

Jag är 167 lång, väger 57 kilo och har en målvikt på 52 kg (en trivselvikt som jag stabiliserats på de senaste åren men fått några extra nu senaste tiden)

Inledande har jag planerat två veckor med 1200 kcal per dag för att kicka igång och få bort sockervanan. Är det för lite? Vad jag därefter bör lägga mig på vet jag inte? Hur många kcal bör jag få i mig för att sedan hålla min vikt på 52 kg?

Vilket leder till nästa fråga, nu får jag i mig kring 1200 kcal om dagen, utöver det tränar jag 6 dagar i veckan i form av gym/spinning/simning/snabba promenader/joggar samt försöker hålla mig kring 10.000 steg om dagen. Är det rimligt att ligga kvar på 1200 kcal med tanke på den energi jag gör av med på träning eller är det för lite? Jag vill aboslut inte få kroppen att hamna i något svältmood!

så..

Hur många kcal bör jag få i mig per dag med den målvikten och den aktivitetsgraden?
Hur lång tid bör jag hålla vilket kaloriintag på ett ungefär och vad bör jag stabilisera mitt kaloriintag på när jag väl nått min målvikt?

En typisk dag kan nu se ut ungefär såhär:

Frukost:
100 g keso
100 g yoghurt
10 g havregryn
50 g banan
Kanel
Te

Lunch:
100 g krossade tomater
50 g morot
75 g bönor
50 g vitkål
100 g rödbeta
20 g keso

Mellanmål:
Banan

Middag:
75 g kikärtor
100 g morot
100 g krossad tomat
40 g bönor
50 g quorn

Kväll:
Någon frukt och en kopp te

Träning (efter mellanmål, innan middag):
45 min spinning + 2 km promenad
eller
4 km löpning + 40 min gym
eller
25 min simning + 6 km promenad
Citera
2010-03-11, 15:09
Medlem
lundagrens avatar
Du äter väldigt lite protein. Se över din kost.
Citera
2010-03-11, 15:18
Medlem
Är medveten om det. Är vegetarian och äter därför ofta keso till både frukost lunch och middag och försöker dessutom lägga till bönor och ex. spenat till måltiderna.
Citera
2010-03-11, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JosefinG
Är medveten om det. Är vegetarian och äter därför ofta keso till både frukost lunch och middag och försöker dessutom lägga till bönor och ex. spenat till måltiderna.

Börja med proteinpulver ifall du har lågt intag. Det hjälper mycket.
Citera
2010-03-11, 15:31
Medlem
lundagrens avatar
Om jag varit i dina skor, dvs kört 6 pass/vecka, hade jag köpt hem proteinpulver och druckit 1-2 ggr/dag eller iallafall druckit 1-2 liter mjölk om dagen för att få upp proteinintaget.
Spelar lixom ingen roll hur mycket man går ner om man inte har några muskler kvar sedan.

Jag hade lagt mig på runt 1700 kcal i och med att du tränar hyffsat mycket och som sagt höjt protteintaget. Går du ej ner i önskad takt, sänk intaget. Men låt de ta lite tid.
Lycka till!
Citera
2010-03-14, 14:48
Medlem
Lagt till mer proteiner i min kost i främst i form av keso, äggvita och sojabönor.

när du säger 1700 kcal om dagen så menar du inkl träning? alltså att jag inte ska lägga till för den träningen jag utför?
Citera
2010-03-14, 15:06
Medlem
lundagrens avatar
Citat:
Lagt till mer proteiner i min kost i främst i form av keso, äggvita och sojabönor.

när du säger 1700 kcal om dagen så menar du inkl träning? alltså att jag inte ska lägga till för den träningen jag utför?

Nej, då går du ju inte ner i vikt om du kompenserar för den energin du förbrukar =)
1700 kcal/dag är det totala intaget jag anser rimligt att börja med om du vill gå ner i vikt.
Citera
2010-03-14, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lundagren
Nej, då går du ju inte ner i vikt om du kompenserar för den energin du förbrukar =)
1700 kcal/dag är det totala intaget jag anser rimligt att börja med om du vill gå ner i vikt.

Nej precis, bara dubbelkollar (:

om kcal in/ut, vad skulle hända med kroppen om man låg på en balans med lika mycket kcal in och ut? inget jag planerar att göra. bara nyfiken på hur det fungerar.
Citera
2010-03-15, 10:11
Medlem
nkennys avatar
Citat:
Nej precis, bara dubbelkollar (:

om kcal in/ut, vad skulle hända med kroppen om man låg på en balans med lika mycket kcal in och ut? inget jag planerar att göra. bara nyfiken på hur det fungerar.

Du stannar i samma vikt?
Och som tidigare, mer protein! Utan det så bryts dina muskler ner, och du har enklare för att bilda fett.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in