2010-03-11, 13:02
Medlem
Kitzbühels avatar
I Sverige har det ju blivit allt mer populärt med exotiska frukter i de flesta matbutiker. En av dessa exotiska frukter jag dock aldrig sett är Guava. Jag har bara testat Guava-juice, men aldrig själva frukten.

Är det någon som testat att äta en Guava och som vet om någon butik någonstans i Sverige säljer den?

Om man går efter juicen så är det som en smak av kärlek som dränker ens smaklökar.

Så här se en Guava ut och ja, jag vet vad det ser ut som på denna bilden...

http://luciadelchiaro.blog.kataweb.i...1/guava-lg.jpg
Citera
2010-03-11, 13:38
Medlem
Jag har hittat guava i en butik i Uppsala som hade massor utav frukter som jag inte hade sett eller hört talas om innan. Smaken var tyvärr en besvikelse, antagligen för att det var fel säsong eller för att guavan var omogen.
Citera
2010-03-11, 15:25
Medlem
TheSituations avatar
Överlag så är det ingen idé att köpa ovanligare frukter och bär hos din lokala ICA-handlare då de sällan är ätbara. Eftersom att gemene man inte torde veta hur en mogen guavafrukt (till exempel) är beskaffad så köper folk dessa ändå.
Citera
2010-03-11, 19:56
Medlem
g-molls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheSituation
Överlag så är det ingen idé att köpa ovanligare frukter och bär hos din lokala ICA-handlare då de sällan är ätbara. Eftersom att gemene man inte torde veta hur en mogen guavafrukt (till exempel) är beskaffad så köper folk dessa ändå.

Håller med dig! Guavan skall ätas nyplockad och solmogen. Transporter av omogna frukter över halva jordklotet är ett stort slöseri med resurser! Smaken kommer sällan till sin rätt.
Just i fallet Guava tycker jag att juicen överträffar den färska frukten!
Citera
2010-03-11, 22:15
Medlem
Struttens avatar
När jag var på Mauritius hade vi ett guavaträd (även om det mest var som en stor buske) utanför köksfönstret, och de frukterna slår definitivt den juice jag köper i Sverige. Jag vet inte om det kan ha något att göra med omständigheterna...

I allmänhet tycker jag nästan att det är jobbigt att äta råvarorna där de ska ätas (solmogen mango i Afrika, färsk fisk på Island) då man (jag) bara är där en begränsad tid, och när man sen kommer hem smakar allt bara som en blek kopia... Med mitt tankesätt borde jag låta bli att äta godsakerna när jag reser, men hur ska jag kunna låta bli??
Citera
2010-03-11, 22:43
Medlem
g-molls avatar
Det är väl klart att man ska njuta av lokala delikatesser när man är ute och reser! Men betrakat dom just som lokala och säsongsberoende! För mig är det en del av reseupplevelsen!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in