2010-03-10, 18:24
Medlem
psyc-ideals avatar
Första inlägget här på FB så visa lite hänsyn

Har fått hem mina cacisar nu (Y)

1 petote som är ca:7 år gammal 2 st som är ca:6 månader
2 San pedro ungefär 4 mån gammla
1 Peruvian Torch som är ca 4 mån

Vet att ler krukor föredras men jag valde plast av ekonomisk syfte
har använt mig av såjord , perlite, sjösten
planterat dom och skyddar dom mot kylan (står på mitt bord i vard-rummet)
postar ett par bilder på dom och skulle buga om ni kunde ge mig lite råd ang hur jag ska fortsätta odlingen för bästa resultat, kanske ha synpunkter på fel av kruka sitter och nojjar mig konstant för valet av kruka var för stort när jag väl kommit hem krukorna är (11cm längd, 12cm diameter)
peyoten är ca: 3cm i diameter och den äldre versionen är ca:5cm)
Ska jag vänta tills April-maj innan jag börjar vattna och ställa dom på fönsterbrädan?

http://img101.imageshack.us/img101/1983/foto0065q.jpg
http://img534.imageshack.us/i/foto0067e.jpg/
http://img641.imageshack.us/i/foto0066u.jpg/

ps: sry för det röriga inlägget svårt att prata i tele samtidigt som skrivning :P

Piz
Citera
2010-03-10, 18:58
Bannlyst
Fick du hem dem i jord? Eller bara rötterna? Vattna dem lite försiktigt och låt stå 2-3 veckor skulle jag säga sen raka vägen i fönstret.
Citera
2010-03-10, 19:04
Medlem
psyc-ideals avatar
oj glömmde jag säja nej fick dem utan jord gjorde jag fel när jag blanda perlite,såjord i krukan sen planterade jag kaktusarna det var ungefär 2 veckor sedan jag gjorde detta skulle jag ha vattnat jorden innan jag plantera lr tycker du jag ska ge dom små liven lite vatten nu 2 veckor efter plantering? lr ska jag sätta dom i fönstret är ju så delade meningar om när viloperjonen är över
Citera
2010-03-10, 19:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av psyc-ideal
oj glömmde jag säja nej fick dem utan jord gjorde jag fel när jag blanda perlite,såjord i krukan sen planterade jag kaktusarna det var ungefär 2 veckor sedan jag gjorde detta skulle jag ha vattnat jorden innan jag plantera lr tycker du jag ska ge dom små liven lite vatten nu 2 veckor efter plantering? lr ska jag sätta dom i fönstret är ju så delade meningar om när viloperjonen är över

Vattnade du inte dem när du plantera dem, menar du att de stått utan vatten sen du plantera dem i jord? Isåfall, jaa.. ge dem lite vatten!
Citera
2010-03-10, 20:30
Medlem
psyc-ideals avatar
gav dom lite vatten nu delade upp ungefär 2dl vatten som jag fördela i dom 5 krukorna tror du det räcker vattningen jag är som oroligast för där det kan vara en bov i att man kan göra fel hittar inge konkret svar hur mycket man ska ge dom :/
Citera
2010-03-10, 20:57
Bannlyst
Jag har visserligen mina under MH/HPS när jag inte kan ha den ute på balkongen men jag vattnar när dom blir mjuka typ. Har fungerat dom sista 4åren.

mvh
Citera
2010-03-10, 21:03
Medlem
psyc-ideals avatar
så dom mjuknar när det blir vatten brist är det då dom kör sin överlevnads grej med att svälla och det ?
haha shiit vilken fail jag gjorde när jag ej vattna dom när dom planterades hahaha
Citera
2010-03-10, 21:33
Bannlyst
Efter bevattning blir dom hårda igen.
Borde finns nån guide om man söker på google. Jag vet faktist inte om jag gör rätt, men jag kör på
detta och för mig fungerar det

mvh
Citera
2010-03-11, 15:40
Medlem
psyc-ideals avatar
tack tack för hjälpen uppskatta det tror ej dom skulle klarat många fler dagar utan vatten
hoppas jag räddat dom känns som dom vart lite hårdare efter vattningen tack för vatten rådet
auto407578

en liten fråga bara kanske bara jag som oroar mig men på mina 2 San pedro kaktusar (kan ha varit så när jag fick dom)
har jag sätt att det är ett par små ljusare prickar på pelaren någon är lite större än dom andra vad kan detta bero på

vattenbrist?, lr kan det bara vara något normalt som finns prinsip som "födelsemärken på männsikor" keff jämnförelse men om ni varit med om detta lr vet vad det kan bero på så skulle uppskattas om ni delade med er
Citera
2010-03-11, 20:29
Bannlyst
Citat:
tack tack för hjälpen uppskatta det tror ej dom skulle klarat många fler dagar utan vatten
hoppas jag räddat dom känns som dom vart lite hårdare efter vattningen tack för vatten rådet
auto407578

en liten fråga bara kanske bara jag som oroar mig men på mina 2 San pedro kaktusar (kan ha varit så när jag fick dom)
har jag sätt att det är ett par små ljusare prickar på pelaren någon är lite större än dom andra vad kan detta bero på

vattenbrist?, lr kan det bara vara något normalt som finns prinsip som "födelsemärken på männsikor" keff jämnförelse men om ni varit med om detta lr vet vad det kan bero på så skulle uppskattas om ni delade med er

Jag gjorde ett fel när jag fick mina små, nämligen övervattnade resulterade att 2 av mina fem peyotes dog och en pachanoi och en peruvianus.. men de andra ser friska och starka ut nu! Jag har också en som har prickar på sig och som är faktiskt ganska skrynklig.. tror de inte är någon fara. Time will tell.

Fick en idé. Man borde egentligen när de vuxit till sig lite försöka tortera skiten ur dom.. Ge dem skitlite vatten, göra jack i den, försiktigt övergödsla lite för att se vilka som klarar sig bäst.. De som klarar sig ska man ta en stickling av sedan då avkomman är stark
Citera
2010-03-12, 11:09
Medlem
HeligKaktuss avatar
Citat:
så dom mjuknar när det blir vatten brist är det då dom kör sin överlevnads grej med att svälla och det ?
haha shiit vilken fail jag gjorde när jag ej vattna dom när dom planterades hahaha

Knappast..
Du kunde inte gjort mer rätt än så!
En större kaktus ska du huvudtaget inte ge vatten innan det gått två veckor efter omplantering.
Kaktusar gillar inte att bli omplanterade och få sitt känsliga rotsystem chockat, så det som händer är att rötterna inte har samma förmåga att ta upp vatten vilket resulterar i att dom blir stående i för mycket väta=risk för rotröta. Så dina små där kräver en till två veckor för att acklimatisera sig till sin ny kruka. Helt rätt. Ta dom flesta odlingstipsen här inne men en nypa salt..
Jag har sett en, max två här inne som vet vad dom pratar om angående odling av helig kaktus..tyvärr!
Nu har ni en till
Citera
2010-03-12, 11:27
Medlem
HeligKaktuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bultis
Vattnade du inte dem när du plantera dem, menar du att de stått utan vatten sen du plantera dem i jord? Isåfall, jaa.. ge dem lite vatten!

Skärpning!
Det tipset hade kunnat slagit ut alla av hans kaktusar av rotröta!
Om du inte vet vad du pratar om, prata inte alls i det här fallet!
Eller kolla iallafall upp rudimentär kunskap om kaktusodling på nätet innan du förstör för ytterligare en nybörjare.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in