Flashback bygger pepparkakshus!
2010-03-10, 17:53
Medlem
Tjenare behöver lite hjälp av forumet och JA jag har sök runt(Google/Flashback) i 2 veckor nu. Efter försökt avinstallera Ubuntu lyckades jag få hårddisken formaterad, men nu stöter jag på ett annat problem datorn vägrar boota från Vista sidan och Grub "rescue" går ständigt igång hela tiden antar att min mbr har blivit skadad eller liknande. Finns det något sätt att fixa ordning mbr via en usb sticka isåfall länka gärna. vill bli av med Grub skiten och använda datorn igen.

vista skivorna funkar inte och ställa om med för det fattas tydligen mbr recover bla bla bla.

Mvh Tony
Citera
2010-03-10, 18:03
Moderator
Protons avatar
Går datorn att starta med GRUB så att du hamnar i windows?
Isf kanske du kan prova attt återställa bootloadern med programmet easyBCD?
Citera
2010-03-10, 18:12
Medlem
Grejen är d att när jag installerat om vista på ny kula, så ska ju datorn starta om osv och sedan boota upp för start, men istället kommer "grub rescue" upp från ingenstans och jag vet inte hur i helsikke jag ska lösa d jag är inte så high på datorer.
Citera
2010-03-10, 19:29
Medlem
sWeePerrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasse-kofot
Grejen är d att när jag installerat om vista på ny kula, så ska ju datorn starta om osv och sedan boota upp för start, men istället kommer "grub rescue" upp från ingenstans och jag vet inte hur i helsikke jag ska lösa d jag är inte så high på datorer.
Du skall alltså starta datorn med Vista-CD:n och välja Anpassad installation. När du kommer fram till hårddiskval väljer du "Enhetsalternativ (avancerat)" och sedan välja att ta bort partitione|n -rna på den hårddisk du vill installera på. Sedan är det bara att köra på.

Alternativet är att köra KillDisk innan du installerar:

http://www.killdisk.com/downloadfree.htm
Citera
2010-03-10, 19:48
Medlem
oke ska testa detta killer saken och se om d funkar , återkommer
Citera
2010-03-11, 14:55
Medlem
X_surfers avatar
En väldigt enkel lösning på problemet är annars att bara köra

Kod: