2010-03-16, 14:44
Medlem
InnocentWar1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror Sven
Jag kan bara associera tätting med småfågel. De rör sig ju som oftast snabbt fram och tillbaka i buskagen och därifrån har vi antagligen fått in det i ett bildspråk.

Men se det är bara en liten del av sanningen. Tätting är den största ordningen inom klassen fåglar (50 % av alla fåglar är tättingar) och till denna ordning hör till exempel kråkfåglar. En korp är inte en småfågel i min värld.

En tätting är i det närmaste detsamma som en fågel.
Citera
2010-03-16, 14:59
Medlem
InnocentWar1s avatar
Citat:

Kontramandera

Till skillnad mot "kontraorder" (där given order ändras) innebär kontramandera att given order återkallas.

Majoren kontramanderade vårt uppdrag att riva tältet, varvid vi fortsatte att elda.

Serven lämnas över till hågad.
Citera
2010-03-16, 15:06
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InnocentWar1
Men se det är bara en liten del av sanningen. Tätting är den största ordningen inom klassen fåglar (50 % av alla fåglar är tättingar) och till denna ordning hör till exempel kråkfåglar. En korp är inte en småfågel i min värld.

Se där! En nyhet för mig att korpen är en tätting.
Citera
2010-03-16, 15:25
Medlem
Egon3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gunnar.Rasputin
... Nytt ord: Teling
Med den stavningen möjligen: liten tebuske.
Citat:
Se där! En nyhet för mig att korpen är en tätting.
Så här års sitter kajparen tätt. Termen tätting kommer möjligen av franskans tête-à-tête.
Citat:
... Kontramandera
kontramandera = ge kontraorder, återkalla (militär) order, beordra Mittåt! när truppen är alltför centralt lokaliserad

Ett sidospår: Vid sjösättningen av Wikipedia gjorde man väl ändå en tabbe, när inledande begrepp som standard skrivs med versal. Det är i princip en informationsförlust, när avsedd versal inte framträder som sådan. De flesta lexikon skriver det artikelbärande begreppet med feta gemener, om inte inledande versal är informationsbärande och anger egennamn, engelska veckodagar etc.

Nytt ord med gemener: gnek (Substantiv, yrkesjargong i sydvästra Sverige, men vad betyder ordet, och vilket är yrket?)
Ange gärna genus och böjningsmönster.
Citera
2010-03-16, 17:22
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InnocentWar1

Nja. Du har alldeles rätt i att det finns stora tättingar, men den genomsnittliga tättingen är likafullt klart mindre än den genomsnittliga icke-tättlingen bland fåglarna. Koppling till småfåglar har också själva namnet tätting. Förleden är kognat med engelskans tit - sv. mes.
Citera
2010-03-16, 17:48
Medlem
InnocentWar1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Nja. Du har alldeles rätt i att det finns stora tättingar, men den genomsnittliga tättingen är likafullt klart mindre än den genomsnittliga icke-tättlingen bland fåglarna. Koppling till småfåglar har också själva namnet tätting. Förleden är kognat med engelskans tit - sv. mes.

Jag har aldrig gjort anspråk på att säga något annat än att, bland annat, kråkfåglar är tättingar.
Citera
2010-03-16, 18:47
Medlem
Egon3s avatar
Beträffande tättingar och titor tar lexikograferna »den lätta vägen ut«. De hänvisar till att orden skulle vara ljudhärmande. Ett lexikon har en intressant hänvisning, nämligen fornnordiska tittr som skulle ha betytt spik. Det kan syfta på fåglarnas långa stjärt, det kan skatans namn Pica pica också göra(?).

Moralens väktare har varit framme på Wikipedia och döpt om den amerikanska fågeln "titmouse" till Baeolophus. Jovisst var dagens dubbel lite väl magstark.

Tättingar och titor samt gnissel och gnek har det gemensamt att de är ljudhärmande. Den som köper en ny bil vill inte ha tättingar i bilen, dvs bilar på Saab och Volvo provas med avseende på gnissel och gnek. När gummipackningar åldras uppstår gnek, vilket är ett incitament att köpa ny bil. Sådan är materialismen.

Ordet gnek anges av SAOB som norrländskt och bygdemålsfärgat. Artikeln är skriven 1929 och visst kan en eka gneka. Bestämd form gneket, möjlig bestämd plural gnekandena.

--- bollen ledig till spel ---
Citera
2010-03-17, 13:21
Medlem
Gunnar.Rasputins avatar
Apanage
Citera
2010-03-17, 13:29
Medlem
Fickludds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gunnar.Rasputin
Apanage

Socialbidrag eller underhåll som är anslagna till en monarks hovhållning.
Citera
2010-03-17, 22:51
Medlem
Fickludds avatar
Vad har jag gjort fel? Varför dog tråden?

Jag offrar mitt apanage för att få gång den igen.
Citera
2010-03-17, 23:15
Medlem
Egon3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fickludd
Vad har jag gjort fel? Varför dog tråden? ...
Troligen därför att du glömde [av/bort] att serva med ett nytt ord. Kanske väntade du protester, att någon skulle försvara apanaget som helt skäligt konsultarvode. Med dubbla princessbröllop får folket både brön och skådespel, om nu princesstårta är ett bröd.
Citera
2010-03-18, 07:17
Medlem
Fickludds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Egon3
Troligen därför att du glömde [av/bort] att serva med ett nytt ord. Kanske väntade du protester, att någon skulle försvara apanaget som helt skäligt konsultarvode. Med dubbla princessbröllop får folket både brön och skådespel, om nu princesstårta är ett bröd.

Ajdå. Jag väntade på bekräftelse att jag hade rätt. (Nu när hovet begärt extrapengar till bröllopet kan man stillsamt undra; Kom bröllopet oväntat? Det var inget som hovet haft >30 år på sig att spara till?)

Då fortsätter vi med ett dialektalt ord. Vad betyder 'löte'? Det användes när jag var liten parvel i betydelsen 'H*n xxxxx på lötet.' Jag har utelämnat verbet, annars skulle det blivit alldeles för lätt och det vill vi ju inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in