2010-03-14, 23:33
Medlem
Egon3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror Sven
Zymas- ett enzymsystem i jästceller

Kom och titta, sa snusmumriken. Nu händer det minsann saker, och tog fram surdegen ur ränslet.
- C6H12O6 = 2 CO2 + 2 C2H5OH + värme, mumlade han lite hemlighetsfullt.

...

Nytt ord: ablation
Tack för nöjsam läsning. Det är första gången mitt inre öra har framfört en kemisk formel på finlandssvenska. Ränslet är rikssvenska ränseln, antar jag.

ablation = [ytlig] avverkning av material, exempelvis från värmeskölden på en rymdkapsel under dennas återinträde i jordens atmosfär

Det finns anledning att oroa sig för forcerad ablation av glaciärerna.

Medicinare har tydligen flera tillämpningar av planerad ablation.

Nytt ord från helgens korsordsskörd: illit – en term med geografisk etymologi
Citera
2010-03-15, 08:49
Medlem
InnocentWar1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Egon3

Nytt ord från helgens korsordsskörd: illit – en term med geografisk etymologi

När du skrev korsord tänke jag på frågan "Snabb tilltro fem bokstäver" - IL-L I T

När du skrev geografi, tyckte jag mig läsa geologi.

Illit definieras inom jordmaterialläran som det vanligaste lermineralet och står glimmer nära. Det kallas ibland för hydroglimmer.
Citera
2010-03-15, 09:25
Medlem
Egon3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InnocentWar1
... Illit definieras inom jordmaterialläran som det vanligaste lermineralet och står glimmer nära. Det kallas ibland för hydroglimmer.
Sammanhanget är geologi, sedimentära bergarter, men namnet lär komma av ett geografiskt egennamn: Illinois. Det är förstås ett extra -e på slutet i det engelska mineralet:
http://en.wikipedia.org/wiki/Illite

--- bollen ledig för utspel ---
Citera
2010-03-15, 10:07
Medlem
InnocentWar1s avatar
Citat:

--- bollen ledig för utspel ---

Bridong
Citera
2010-03-15, 14:39
Medlem
Citat:
Bridong

Bridong = Ett smalt tränsbett för hästar.

Lisa köpte en ny bridong till Brunte.

Andöre
Citera
2010-03-15, 15:12
Medlem
Egon3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thomashjelmberg
Bridong = Ett smalt tränsbett för hästar.

Lisa köpte en ny bridong till Brunte.

Andöre
Ibland är bildsökning upplysande. Är kandar är en stång och en bridong på samma gång?
http://www.google.se/images?q=bridong

Andöre = spår efter skidor, preparerat skidspår i terräng. Första ledet andor/andur finns i SAOB, men andra ledet vållar huvudbry. Som amatör gissar jag på en enkel avledning av liknande typ som bryne från verbet bryna. Andöre = det som andorn gör i snön. Andor i sig skulle vara gångbrädor framvuxna på indoeuropeiska rötter. På spanska och portugisiska betyder "andar" gå och förflytta sig i allmänhet. Andante är ett trevligt tempo i musiken. Beträffande plural för andöre och andor/andur torde bruket vara svävande, ungefär som när en byxa i affären blir ett par byxor när de kommer på.

--- bollen ledig till spel ---
Citera
2010-03-15, 18:09
Medlem
InnocentWar1s avatar
Citat:

Andöre = spår efter skidor, preparerat skidspår i terräng. Första ledet andor/andur finns i SAOB, men andra ledet vållar huvudbry. Som amatör gissar jag på en enkel avledning av liknande typ som bryne från verbet bryna. Andöre = det som andorn gör i snön. Andor i sig skulle vara gångbrädor framvuxna på indoeuropeiska rötter. På spanska och portugisiska betyder "andar" gå och förflytta sig i allmänhet. Andante är ett trevligt tempo i musiken. Beträffande plural för andöre och andor/andur torde bruket vara svävande, ungefär som när en byxa i affären blir ett par byxor när de kommer på.

Finns en skidtävling som heter Andörjan. Uppenbarligen kunde den inte genomföras i år.

http://www.andorjan.se/
Citera
2010-03-16, 10:15
Medlem
Andöre fanns med i första versionen av Rappakalja. Av någon anledning har just det fastnat.
Citera
2010-03-16, 12:00
Medlem
InnocentWar1s avatar
Det gick trögt med ord nu. Jag slänger väl iväg ett:

Nonupel
Citera
2010-03-16, 12:58
Medlem
Gunnar.Rasputins avatar
Citat:
Det gick trögt med ord nu. Jag slänger väl iväg ett:

Nonupel
Gissning: Non(t)upel: För att förstå detta ordet måste vi dela upp det. Ett namn eller en siffra följt av ordet tupel betyder ungefär "gånger sig självt" - kvardtupel betyder fyrfaldig. Nonupel betyder niofaldig om jag fattat det rätt.

När bollen fylldes med luft blev den nonupelt sin storlek.

Nytt ord: Teling
Senast redigerad av Gunnar.Rasputin 2010-03-16 kl. 13:00.
Citera
2010-03-16, 13:13
Medlem
InnocentWar1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gunnar.Rasputin
Gissning: Non(t)upel: För att förstå detta ordet måste vi dela upp det. Ett namn eller en siffra följt av ordet tupel betyder ungefär "gånger sig självt" - kvardtupel betyder fyrfaldig. Nonupel betyder niofaldig om jag fattat det rätt.

När bollen fylldes med luft blev den nonupelt sin storlek.

Nytt ord: Teling

Niofaldig, korrekt. Kvardtupel, fel. Rätt = Kvadrupel.

Telning: Han hade försörjt det väl för sin telning.

Telning betyder lite olika, men det vanligaste är nog [omhuldad] avkomma eller älskligsbarn.

Vi drar på i samma anda med tätting.
Senast redigerad av InnocentWar1 2010-03-16 kl. 13:17.
Citera
2010-03-16, 14:22
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Niofaldig, korrekt. Kvardtupel, fel. Rätt = Kvadrupel.

Telning: Han hade försörjt det väl för sin telning.

Telning betyder lite olika, men det vanligaste är nog [omhuldad] avkomma eller älskligsbarn.

Vi drar på i samma anda med tätting.

Jag kan bara associera tätting med småfågel. De rör sig ju som oftast snabbt fram och tillbaka i buskagen och därifrån har vi antagligen fått in det i ett bildspråk.

Hon hade fullt upp med att hjälpa alla tillrätta och for omkring som en tätting bland de otåliga resenärerna.

Kontramandera
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in