2010-03-10, 07:26
Medlem
Jag är helt övertygad att jag kan lära mig mycket via att lyssna. Hittils i mitt liv har jag skrivit och läst så mycket engelska.

Har ni tips på en tv-serie med enkel engelska? Typ i klass med Ladies detective agency, som jag tyckte hade en mycket enkel och tydlig engelska.
Citera
2010-03-16, 10:36
Medlem
Ingen?
Citera
2010-03-16, 10:40
Medlem
RocknRollPussys avatar
titta på discoverychannel
Citera
2010-03-16, 18:38
Medlem
Kaktusmelons avatar
Ladda ner dina favoritserier utan swesub så får du träna hörförståelse.

Jag har gjort så och gör så med alla mina favvoserier.

Om du inte vill ladda ner och ändå älskar South Park så kolla på southparkstudios.dk

Där kan man kolla på slumpade avsnitt eller välja själv.

Annars rekommenderar jag följande (förutom SP) :

Scrubs
HIMYM
Family Guy
Citera
2010-03-16, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaktusmelon
Ladda ner dina favoritserier utan swesub så får du träna hörförståelse.

Jag har gjort så och gör så med alla mina favvoserier.

Om du inte vill ladda ner och ändå älskar South Park så kolla på southparkstudios.dk

Där kan man kolla på slumpade avsnitt eller välja själv.

Annars rekommenderar jag följande (förutom SP) :

Scrubs
HIMYM
Family Guy

Kolla på TV6 alltså!
Citera
2010-03-16, 22:32
Medlem
Kaktusmelons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4DD3
Kolla på TV6 alltså!

Ja fast då är det lätt att man läser texten. Jag gör alltid det automatiskt även om det skulle va svenskt tal med textat t.ex. för döva. Bättre att ladda ner då kan man också kolla när man vill.
Citera
2010-04-20, 19:47
Bannlyst
Jag kan starkt rekommendera The Simpsons, faktum är att jag själv höjde mig från ett svagt vg i 9:ans engelska till ett stabilt MVG i Engelska A på gymnasiet mestadels p.g.a att jag lyssnade och tog in den engelska jag hörde i The Simpsons. Den är inte alls svår egentligen men vissa meningar och fraser sitter tydligt så, det jag framförallt förbättrat var grammatik (mycket stor förbättring) samt ordförräd (ett mer allmänt "typiskt" engelskt ordförråd.
Citera
2010-04-20, 20:38
Medlem
Det är fullt möjligt, och ett ganska bra och avslappnat sätt att lära sig engelska på.

Vill du lära dig vardagligt tal fungerar väl vilken komediserie som helst, dramaserier är oftast lite mer anknutna till verkligheten så där går svårighetsgraden upp något. Cityakuten eller något tänkte jag på då.

Sen är väl Discovery Channel bland det bästa , deras berättare är sagolikt bra i nästan samtliga program.

Debatter och Galor / Sportevenemang är helt okej också, ger lite ordförråd som du annars har svårt att få via bara serier.
Citera
2010-04-21, 15:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Apopath
Det är fullt möjligt, och ett ganska bra och avslappnat sätt att lära sig engelska på.

Vill du lära dig vardagligt tal fungerar väl vilken komediserie som helst, dramaserier är oftast lite mer anknutna till verkligheten så där går svårighetsgraden upp något. Cityakuten eller något tänkte jag på då.

Sen är väl Discovery Channel bland det bästa , deras berättare är sagolikt bra i nästan samtliga program.

Debatter och Galor / Sportevenemang är helt okej också, ger lite ordförråd som du annars har svårt att få via bara serier.

Korrekt! Men kan dock blir jobbigt om det kommer flera ord i rad som man inte förstår innebörden av, då tappar man intresset. För övrigt finns det ingen engelska i skolan som kräver högre engelska än den i komediserier. Dvs. outstanding grammatik och helt okej ordförråd. Samt kan man lära sig en hel del idiom och talesätt.
Citera
2010-04-22, 12:59
Medlem
orkaskaffanicks avatar
Sen när ni är sugna på överkurs kan ni ge er på Deadwood, serien där till och med folk som har engelska som modersmål undrar: "Vad fan sa han?"
Citera
2016-03-19, 20:13
Medlem
Zaphod-Beeblebroxs avatar
Förbättra sin engelska och ordförråd med serier!

Tycker ni att det är en bra idé? Bör man kolla på serier på engelskalektioner i skolan? Eller är filmer bättre? Kankse man inte lär sig något alls genom att titta på serier?

Gjorde en tråd som blev för "listig", så säg vad ni tycker är viktigt för att en serie ska ge en ett bra ordförråd. Själv tycker jag att det är viktigt att de inte använder "svåra" ord, som i teknisk svåra termer t.ex. House med medicin, eller Suits med juridik. Däremot används det en del andra "svåra" ord i dem serierna som jag vill lära mig, kanske det är för de tänker och resonerar ganska mycket. Lär mig hellre sånt än slang, fast jag tror att för att lära sig slang är nog serier det näst bästa jämfört med att flytta till ett land där de talar språket (jämför mot att läsa böcker).

En viktig sak att göra för att kunna lära sig snabbare tror jag är att man kollar upp alla ord man inte kan. Inget nytt direkt men det svåra är bara att orka. Nu med google är ju saken enklare dock. Tror ni man bör kolla upp direkt eller räcker det att skriver ner allt och kolla upp det efter avsnittet. Jobbigt att behöva pausa.

Om ni har tips på serier, tveka inte men diskussion också, tack!
Citera
2016-03-19, 20:14
Medlem
Zaphod-Beeblebroxs avatar
Just det, subtitles eller inte subtitles? Det är frågan. (Engelska subs då såklart.)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in