Tycker ni att det är en bra idé? Bör man kolla på serier på engelskalektioner i skolan? Eller är filmer bättre? Kankse man inte lär sig något alls genom att titta på serier?
Gjorde en tråd som blev för "listig", så säg vad ni tycker är viktigt för att en serie ska ge en ett bra ordförråd. Själv tycker jag att det är viktigt att de inte använder "svåra" ord, som i teknisk svåra termer t.ex. House med medicin, eller Suits med juridik. Däremot används det en del andra "svåra" ord i dem serierna som jag vill lära mig, kanske det är för de tänker och resonerar ganska mycket. Lär mig hellre sånt än slang, fast jag tror att för att lära sig slang är nog serier det näst bästa jämfört med att flytta till ett land där de talar språket (jämför mot att läsa böcker).
En viktig sak att göra för att kunna lära sig snabbare tror jag är att man kollar upp alla ord man inte kan. Inget nytt direkt men det svåra är bara att orka. Nu med google är ju saken enklare dock. Tror ni man bör kolla upp direkt eller räcker det att skriver ner allt och kolla upp det efter avsnittet. Jobbigt att behöva pausa.
Om ni har tips på serier, tveka inte men diskussion också, tack!