2010-03-09, 21:51
Medlem
MrOaikis avatar
Vet ni vad! Igår lärde jag mig att man kan förvara smör i skafferiet utan att det härsknar. Hur är det möjligt? Vidare lärde jag mig att ägg kan förvaras i skafferiet.

Finns det fler saker jag bör känna till? Den här tråden handlar alltså om saker man trodde sig veta om matvaror...
Citera
2010-03-09, 21:53
Medlem
tjåppes avatar
Vem lärde dig det? Vill ha bevis på att det verkligen funkar innan jag prövar. Smälter inte smöret förresten?
Citera
2010-03-09, 21:55
Medlem
Mr Teks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrOaiki
Vet ni vad! Igår lärde jag mig att man kan förvara smör i skafferiet utan att det härsknar. Hur är det möjligt? Vidare lärde jag mig att ägg kan förvaras i skafferiet.

Finns det fler saker jag bör känna till? Den här tråden handlar alltså om saker man trodde sig veta om matvaror...
Brukade ha smöret i skåpet ett tag och använda som "mackfett"/"smörgåssmör", äh kommer inte på vad man brukar kalla det, funkar fin fint blir dessutom väldigt lättbrett
Fick reda på, genom landet brunsås, att ägg tydligen ska hålla c:a en månad längre än datummärkningen om man förvarar dem i kylskåp. Inte för att det gör mig någon skillnad då jag går efter syn/doft/smak oftast p.g.a. att jag inte vet vilket datum det är
Citera
2010-03-09, 21:55
Medlem
Persepones avatar
Koncentrerat smör (ghee) går att ha framme i rumstemperatur, men vanligt smör blir inte bra av att ha framme.
Citera
2010-03-09, 21:56
Medlem
MrOaikis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjåppe
Vem lärde dig det? Vill ha bevis på att det verkligen funkar innan jag prövar. Smälter inte smöret förresten?

En vän som haft sitt smör i skafferiet "så länge han kan minnas".

Det smälter inte, så länge det är svalt. En positiv egenskap smöret får är såklart att det blir bredbart.
Citera
2010-03-09, 21:58
Medlem
Mr Teks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjåppe

Citat:
Ursprungligen postat av Persepone
Koncentrerat smör (ghee) går att ha framme i rumstemperatur, men vanligt smör blir inte bra av att ha framme.

Vanligt smör har jag inte märkt några problem att ha fram, smälter absolut inte i mitt skåp iallafall, dessutom är det väldigt lätt att kolla om det härsknat genom att lukta lite snabbt på den, har ingen aning om hur det är med margarin etc
Citera
2010-03-09, 22:01
Medlem
MrOaikis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Persepone

Vad är koncentrerat smör?
Citera
2010-03-09, 22:06
Medlem
Mr Teks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrOaiki
Vad är koncentrerat smör?
Tydligen svenska benämningen är klarat smör (skummat och skirat smör) Länk
Citera
2010-03-09, 22:10
Medlem
Persepones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr Tek
Tydligen svenska benämningen är klarat smör (skummat och skirat smör) Länk

Precis. http://storkok.arla.se/Sites/Storkok...ct____943.aspx
Citera
2010-03-11, 07:25
Medlem
PhantomBlots avatar
Visst kan man ha smör i skafferiet, och mycket annat med för den delen. Kylskåp började väl inte bli vanliga förrän på 40/50-talet och folk åt mat innan det. Hållbarheten blir förstås sämre på det mesta, men å andra sidan så finns det inte så många saker som det inte märks på att de börjar bli dåliga. Fast när man ändå har ett kylskåp så finns det väl ingen anledning att inte använda det för att förvara allt som inte far illa av kylan. Smör kanske är det enda undantaget, för att det kan vara praktiskt att hålla det i mer bredbart skick.
Citera
2010-03-11, 11:59
Medlem
klybans avatar
Mitt smör står framme hela tiden, härsknar det tar en bra stund.
Så gör man åt så lite smör så det hinner härskna, då är det dags att köpa mindre förpackningar
Citera
2010-03-11, 17:40
Medlem
groovyjaxxs avatar
förr hade man alltid smör i skafferi. Säkert en del gamlingar som fortfarande har. Att man lägger in ALLT i kylen numera beror väl på att det ska hålla länge trots att mycket tar slut innan det fått en chans att bli dåligt. Tomat är ju en sak som ska förvaras i skafferi med och inte i kyl. Iskall tomat smakar ingenting jämfört med en som legat i skafferi. Dom mognar lite mer och blir mer smakrika och sötare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in