2010-03-09, 18:45
Medlem
Jag har funderat en del kring denne mytomspunne man (?) som ska ha varit utklädd till kvinna under sin kriminella karriär. Min fråga är varför? Vad var syftet med att klä ut sig till kvinna? Stjäla kunde han väl iallafall? Var det mer av en lust än ett nödvändigt ont? Är det någon som läst hans memoarer?
Citera
2010-03-09, 19:04
Medlem
Skaraborg2s avatar
Lars Larsson Molin 1785-1845.

Citat:
Ursprungligen postat av slemspett
Jag har funderat en del kring denne mytomspunne man (?) som ska ha varit utklädd till kvinna under sin kriminella karriär. Min fråga är varför? Vad var syftet med att klä ut sig till kvinna? Stjäla kunde han väl iallafall? Var det mer av en lust än ett nödvändigt ont? Är det någon som läst hans memoarer?

Jag rekommenderar alla att läsa boken "Legenden om Lasse-Maja", 1970 av Edvard Matz. 256 sidor och rikligt illustrerad. Utgiven på förlaget Rabén och Sjögren.

Detta är den bästa bok jag har läst om denne "Lasse-Maja". Har också läst hans memoarer 1958 års upplaga.

Eftersom Lars Larsson Molin inte var skrivkunnig, så var det någon annan av fångarna som skrev denna efter hans diktamen. Vid den tid då hans memoarer skrevs så fanns det två skrivkunniga fångar på Carlstens fästning.

Jag tror att "Lasse-Maja" var transvestit därför att han trivdes med gå klädd som kvinna. Han var oerhört duktig i allehanda hushållsgöromål typiska för kvinnor vid denna tid. Han fick också ett antal giftaserbjudanden, så han måste verkligen ha kunnat spela rollen som kvinna mycket bra. Han skall också ha varit spenslig och inte så stor till växten.
Citera
2010-03-09, 22:37
Medlem
hallberg-rassys avatar
Jag har hört att Lasse-Maja helt enkelt klädde ut sig till dam då han upptäckt att detta gav honom mycket lättare att lura pengar av rika män. Om det är sant eller inte, ja därom tvistar de lärda.
Citera
2010-03-09, 23:12
Medlem
Skaraborg2s avatar
Kanske en blandning?

Citat:
Ursprungligen postat av hallberg-rassy
Jag har hört att Lasse-Maja helt enkelt klädde ut sig till dam då han upptäckt att detta gav honom mycket lättare att lura pengar av rika män. Om det är sant eller inte, ja därom tvistar de lärda.

Kanske en blandning. "Lasse-Maja" trivdes i rollen som kvinna och upptäckte att det dåockså blev lättare att stjäla och lura till sig pengar av rika män.
Citera
2010-03-09, 23:29
Medlem
hallberg-rassys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Kanske en blandning. "Lasse-Maja" trivdes i rollen som kvinna och upptäckte att det dåockså blev lättare att stjäla och lura till sig pengar av rika män.

Det ena utesluter ej det andra, det håller jag med om. Vidare har jag hört talas om att han var så framgångsrik som dam att det förekom att män ville ha med sig honom in på "kammaren". Dett löstes dock genom att Lasse-Maja söp männen ganska berusade och sedan "bytte plats" med en dam, modell lättfotad.
Citera
2010-03-23, 18:27
Medlem
Förklädnaden var ett bra sätt att inte bli igenkänd. Tyvärr försvann uppgifter om fångar på Carlstens fästning, i samband med att kommendantens kontor brann 1817(har jag för mig). Öppet för turister.
Dessutom är det få som lyckats att rymma från fästningen, utan att åter bli fångar så klart. Försök att hitta dem ni.
Citera
2010-03-24, 23:43
Medlem
~*BayBee*~s avatar
Haha! Vafan, mina barn älskar att lyssna på "Lasse-Majas detektivbyrå". Inte visste jag att det fanns en sån på riktigt. Vad förvånad jag blev över rubriken
Citera
2010-03-25, 13:01
Medlem
miapetters avatar
Lars Molin ligger begravd här hos oss, i Arboga.
Om jag inte minns fel satt han fängslad på Örebro Slott?
Citera
2010-03-26, 17:33
Medlem
Skaraborg2s avatar
"Lasse-Maja" i Arboga.

Citat:
Ursprungligen postat av miapetter
Lars Molin ligger begravd här hos oss, i Arboga.
Om jag inte minns fel satt han fängslad på Örebro Slott?

Ja Lars Larsson Molins bror, Anders Ramberg, hade en krog i Arboga. Denne broder var den ende som ville kännas vid sin yngre bror. Ramberg var född i Ramsberg 1780 och bosatte sig i Arboga 1807 där han också avled 1848.

Dock var aldrig "Lasse-Maja" själv skriven i Arboga efter frisläppandet utan i Vartofta församling utanför Falköping. Han avled i i Arboga den 4 juni 1845. Han hade varit dålig i flera år och han sköttes av 2:stadsläkaren Herman Behm. Begravningen ägde rum på Arboga stadskyrkogård den 7 juni.

Om gravens plats finns olika uppgifter. Den grävdes emellertid under ett träd mot Järntorget på sydöstra delen av kyrkogården, lite närmare eller fjärmare från själva kyrkan - där går uppgifterna i sär.

Ovanstående uppgifter är hämtade från boken "Legenden om Lasse-Maja", 1970 av Edvard Matz, sidorna 227-228.

Ja han satt fängslad många gånger på Örebro slott och han rymde därifrån vid två tillfällen.

Den slutgiltiga resan till Carlsten skedde efter kuppen mot Järfälla kyrka 1812.
Senast redigerad av Skaraborg2 2010-03-26 kl. 17:36.
Citera
2010-03-28, 05:50
Medlem
miapetters avatar
Citat:
Ja Lars Larsson Molins bror, Anders Ramberg, hade en krog i Arboga. Denne broder var den ende som ville kännas vid sin yngre bror. Ramberg var född i Ramsberg 1780 och bosatte sig i Arboga 1807 där han också avled 1848.

Dock var aldrig "Lasse-Maja" själv skriven i Arboga efter frisläppandet utan i Vartofta församling utanför Falköping. Han avled i i Arboga den 4 juni 1845. Han hade varit dålig i flera år och han sköttes av 2:stadsläkaren Herman Behm. Begravningen ägde rum på Arboga stadskyrkogård den 7 juni.

Om gravens plats finns olika uppgifter. Den grävdes emellertid under ett träd mot Järntorget på sydöstra delen av kyrkogården, lite närmare eller fjärmare från själva kyrkan - där går uppgifterna i sär.

Ovanstående uppgifter är hämtade från boken "Legenden om Lasse-Maja", 1970 av Edvard Matz, sidorna 227-228.

Ja han satt fängslad många gånger på Örebro slott och han rymde därifrån vid två tillfällen.

Den slutgiltiga resan till Carlsten skedde efter kuppen mot Järfälla kyrka 1812.

"Lasse-Maja-graven" finns utmärkt med en liten metallpinne med plakett o Arbogas alla skolklasser har fått vallfärda dit...
Herman Behm var, förutom stadsläkare även ägare till godset Sickelsjö utanför Arboga o det var han som genomförde den sista Hjälmarsänkningen.
Citera
2010-03-28, 10:04
Medlem
William Hainess avatar
Citat:
Jag tror att "Lasse-Maja" var transvestit därför att han trivdes med gå klädd som kvinna. Han var oerhört duktig i allehanda hushållsgöromål typiska för kvinnor vid denna tid. Han fick också ett antal giftaserbjudanden, så han måste verkligen ha kunnat spela rollen som kvinna mycket bra. Han skall också ha varit spenslig och inte så stor till växten.

Njae, transvestiter är oftast sådana som får sexuell njutning av att klä sig i kvinnokläder dock.

Transsexuell, kanske? Vem vet. Jag ska läsa på mig om Lasse-Maja lite bättre.
Citera
2010-03-28, 11:29
Medlem
deckardrottningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miapetter
"Lasse-Maja-graven" finns utmärkt med en liten metallpinne med plakett o Arbogas alla skolklasser har fått vallfärda dit...

Varför skickar man skolklasser till en ökänd brottslings grav? Jag vill inte att mina barnbarn ska få åka till Tjock-Steffes grav i framtiden.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in