2010-03-09, 13:51
Medlem
pyromanzzs avatar
hej

det är så att jag diskuterar med en kompis om solenergi och han säger att vi inte har någon bra förutsättningar för solenergi och vi borde istället sattsa på andra energi sorter och jag undrar om sverige har bra förutsättningar för solenergi eller inte?
Citera
2010-03-09, 13:53
Bannlyst
Jag tror att din kompis har rätt, ekonomin och kunskapen har vi, men inte klimatet.
Citera
2010-03-09, 13:59
Medlem
en bild säger mer än tusen ord:

http://www.solcomhouse.com/images/0013energysol.jpg
Citera
2010-03-09, 14:17
Medlem
Rutinerad-Ankas avatar
Joo om man kunde lagra det i form utav batterier så skulle det gå. Var det inte att under sommaren så skulle solenergin kunna stå för 40% utav hushållets värme?

Men vi har mycket berg och bra förutsättningar för bergvärme istället, samt att det blåser mycket och finns mycket vatten = andra sätt är att föredra.
Citera
2010-03-09, 17:01
Medlem
Giorgis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rutinerad-Anka
Joo om man kunde lagra det i form utav batterier så skulle det gå. Var det inte att under sommaren så skulle solenergin kunna stå för 40% utav hushållets värme?

Men vi har mycket berg och bra förutsättningar för bergvärme istället, samt att det blåser mycket och finns mycket vatten = andra sätt är att föredra.

Jag vette fan, men på sommaren så brukar mina element inte vara på, så vilken värme pratar du om? Så vitt jag vet så kommer all värme på sommaren från solen.

Sen, vad menar du med bergvärme?
Citera
2010-03-09, 17:21
Medlem
Avva66s avatar
Han menar väl att man ska lagra energin i batterier till vintern,
men det lär till enormt mycket batterier det!
Citera
2010-03-09, 17:26
Medlem
Damericuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giorgi
Jag vette fan, men på sommaren så brukar mina element inte vara på, så vilken värme pratar du om? Så vitt jag vet så kommer all värme på sommaren från solen.

Sen, vad menar du med bergvärme?

Det är ju inte bara värme, det är ju för att skapa el för jag antar att du använder elektriska prylar under sommaren samt att du kanske vill ta en dusch i varmvatten också.

Angående bergverme eller jordvärme som kanske är lite vanligare så gör man som så (väldigt förenklat) att man borrar ner ett rör där det cirkulerar en värmeledande vätska och eftersom att det blir varmare nere i jorden/berget så stiger värmen i denna vätska som sedan utvinns via en värmepump i huset. Hela principen bygger iaf på att det alltid är 6-8 grader i grundrvattnet och att om man borrar dit ner kan man alltid utvinna denna konstanta temperatur.

Under vintern när det är riktigt kallt brukar berg/jordvärme ej räcka till för att värma upp huset så det behövs alternativa värmekällor tex elpatron.
Senast redigerad av Damericus 2010-03-09 kl. 17:31.
Citera
2010-03-09, 19:11
Medlem
Avva66s avatar
Kanske att man kan värma upp borrhålet med solvärme under sommaren?
Det rekomenderas ju att man pumpar vatten i hålet under sommaren,
för att få mer energi ur det på vintern.
Citera
2010-03-09, 20:29
Medlem
El kommer vi nog inte få ut i någon större skala utan väldigt mycket effektivare solceller.
Däremot kan man spara en del pengar på en solfångare som värmer vatten.
Principen är att du har reflektorer som riktar ljuset mot svarta rör med vatten i. Vanligast verkar vara att man förvärmer vattnet till varmvattenberedaren på detta sätt för att på så sätt spara el.
Citera
2010-03-09, 22:26
Medlem
sheridans avatar
I Sverige kan man motta ca 900-1000 kWh/m^2*År. (källa (välj "Irradiation at optimal angle"). Det kan vara värt att notera att på sommaren så ligger vi inte mycket efter Saudiarabien men årsmedelvärdet är ca 40% av det i Saudi.

Om du har en solcell som vid perfekta förhållanden kostar c kr/W och räntekostnaden är r. "I" är den instrålade energin per m^2 och år (enligt ovan) samt P den maximalt instrålade effekten under perfekta förhållanden (typ 1.1kW) så får du produktionspriset per kWh som

c r P 1000 / I

Med c = 15 kr / W och r = 5/100 (5%) ränta, I = 1000 (kWh/m^2 År) P=1.1 (kW/m^2) blir det 15*0.05*1.1*1000/1000 = 0.82kr/kWh (eller 0.91kr/kWh om I=900kWh/m^2år).

15kr/W är väl kanske vad det ligger på idag för stora anläggningar när allt kommer till (eventuellt). Det är ju givetvis en storleksordningsuppskattning. Jag vet inte vad drift, land m.m. kostar men det ger ett basvärde att tänka på.
Citera
2010-11-15, 16:08
Medlem
"Täcker vi 2% av Sveriges yta med solceller så skulle det rent teoretiskt sett klara vårat energibehov"

solen strålar ut 1400 watt/m2 ute i rymden i sverige ligger vi på 1000 w/m2 så det är inte mycket vi förlorar. Har för mej att som bäst på jorden så ligger det på 1250w/m2. Och i soltimmar så har sverige lika många som tex frankrike. Skillnaden är bara att vi har mycket under våren/sommaren och lite under hösten/vintern. Så att sverige ligger dåligt till bara för vi ligger långt norrut stämmer bara inte. Det som spelar roll är att det finns inget bra/billigt sätt att lagra energi på. Samt att solceller inte har så bra verkningsgrad(ca 10-20% av solstrålarna per m2) så för att komma upp i några kwh så blir det stora anläggningar som kostar mycket pengar. Så därför satsas det inte så mycket på solceller i sverige utan det satsas mer på solfångare, som istället för att ge el/ström så ger dom varmvatten både till dusch/handfat och element. Dom har en betydligt högre verkningsgrad (ca 60-80% av solstrålarna per m2) Och Dom kan täcka hela ens varmvatten behov från mars till oktober. Sen har ju även dom problemet att det är mycket sol på sommaren och lite på vintern så för att lagra den värmen/energin så kräver det bra tankar med många kubik vatten. Men vanligtvis så använder man inte bara solenergi utan man brukar använda pellets också just för att kunna värma huset/vattnet på vintern också.

Det går att läsa mer om detta på:
http://www.svensksolenergi.se/
Eller om någon är väldigt intresserad så rekommenderar jag att köpa Lars andrens bok solenergiboken:
http://www.drivkraft.nu/page.php?page=solenergiboken
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in