• 1
  • 2
2010-03-09, 18:05
Bannlyst
Ja, men mina föräldrar har inga problem med att jag bor hemma. Men jag vill gärna göra lite rätt för mig och betala själv lite grann, och även kunna ha lite pengar för att leva för själv.. utan att bara behöva sitta inne eller ta sig till någon kompis.
Men så fort man vill göra något som kostar går det inte för mig, klarar inte av att leva på 500kr i flera månader innan jag får en provanställning.

Får jag inte bidraget tycker jag det är märkligt, jag borde i alla fall kunna få något typ av bidrag.. då jag inte har någonting alls att leva på. Och jag orkar inte tigga pengar av mina föräldrar hela tiden, det har jag gjort tillräckligt i 19år.
Dessutom har dom betalat skatt i hela sina liv, så då tycker jag att ett bidrag för mig är helt på sin plats.. men jag får väl se vad dom säger om 2 veckor.

Till hyra tror jag att man kan få ifall man skriver ett hyresavtal, men det finns ju så mycket mer! El, vatten, kläder, nöjen, hygien, tidning, telefon och framför allt mat.
Inget av detta kan jag betala, och socialstyrelsen kan väl inte begära att jag ska leva på 500kr i 4-5 månader?
Senast redigerad av JBusher 2010-03-09 kl. 18:10.
Citera
2010-03-09, 18:42
Medlem
Diablo1118s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saint91
Jag är som sagt ung och har inte mycket erfarenhet när det gäller det här men är rätt säker på att om du bor hemma och din familj är stabil ekonomiskt så får du inga pengar - I så fall hade 99% av alla 18 åringar fått extra bidrag under gymnasietiden.

Flytta ut så blir det en annan sak.

Nja det är inte helt rätt. Föräldrarna står för försörjningen under gymnasietiden men efter är det så att TS kan ha rätt till försörjningsstöd.

Vem som helst har rätt att ansöka om ekonomiskt bistånd men för att ha rätt till bistånd krävs det att:

1. du vistas i kommunen

2. du inte själv kan försörja dig

3. du gjort vad du kan för att själv bidra till din försörjning

•Den som kan arbeta är skyldig att göra så.
•Är man arbetslös skall man söka och vara beredd att ta ett arbete.
•Den som har rätt till a-kassa, sjukpenning, sjukbidrag eller annan ersättning skall i första hand söka sådan ersättning.
•Har du sparade medel kan du vara skyldig att använda dem innan du kan få bistånd.
Ibland kan en annan person vara skyldig att bidra till din försörjning, t.ex. är gifta och sammanboende skyldiga att hjälpa varandra och föräldrar är skyldiga att bidra till sina barns försörjning så länge de går i gymnasieskolan.Har du andra värdefulla tillgångar t.ex. hus, bilar dyrbar konst, värdefulla smycken eller liknande kan du vara skyldig att sälja dessa och använda pengarna till din försörjning.

Försörjningsstödet består av två delar. Riksnormen fastställs av regeringen och är avsedd att täcka kostnader för livsmedel, kläder och skor, lek och fritid, förbrukningsvaror, hälsa och hygien, samt dagstidning, telefon och TV-avgift.
Förutom riksnormen lämnas även bistånd till skäliga kostnader för boende, hushållsel, arbetsresor, hemförsäkring samt medlemskap i fackförening och arbetslöshetskassa.
För att få ekonomiskt bistånd till bostad etc. måste man normalt visa att man har sådana kostnader och hur höga de är. Det är inte säkert att man får bistånd till hela kostnaden för boendet, hushållsel eller arbetsresor.
Du kan endast få bistånd för den del av kostnaden som kan anses vara skälig.
Citera
2010-03-09, 23:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Diablo1118
Nja det är inte helt rätt. Föräldrarna står för försörjningen under gymnasietiden men efter är det så att TS kan ha rätt till försörjningsstöd.

Vem som helst har rätt att ansöka om ekonomiskt bistånd men för att ha rätt till bistånd krävs det att:

1. du vistas i kommunen

2. du inte själv kan försörja dig

3. du gjort vad du kan för att själv bidra till din försörjning

•Den som kan arbeta är skyldig att göra så.
•Är man arbetslös skall man söka och vara beredd att ta ett arbete.
•Den som har rätt till a-kassa, sjukpenning, sjukbidrag eller annan ersättning skall i första hand söka sådan ersättning.
•Har du sparade medel kan du vara skyldig att använda dem innan du kan få bistånd.
Ibland kan en annan person vara skyldig att bidra till din försörjning, t.ex. är gifta och sammanboende skyldiga att hjälpa varandra och föräldrar är skyldiga att bidra till sina barns försörjning så länge de går i gymnasieskolan.Har du andra värdefulla tillgångar t.ex. hus, bilar dyrbar konst, värdefulla smycken eller liknande kan du vara skyldig att sälja dessa och använda pengarna till din försörjning.

Försörjningsstödet består av två delar. Riksnormen fastställs av regeringen och är avsedd att täcka kostnader för livsmedel, kläder och skor, lek och fritid, förbrukningsvaror, hälsa och hygien, samt dagstidning, telefon och TV-avgift.
Förutom riksnormen lämnas även bistånd till skäliga kostnader för boende, hushållsel, arbetsresor, hemförsäkring samt medlemskap i fackförening och arbetslöshetskassa.
För att få ekonomiskt bistånd till bostad etc. måste man normalt visa att man har sådana kostnader och hur höga de är. Det är inte säkert att man får bistånd till hela kostnaden för boendet, hushållsel eller arbetsresor.
Du kan endast få bistånd för den del av kostnaden som kan anses vara skälig.

Okej, då alla dessa punkter stämmer in på mig till fördel av försörjningsstödet så borde jag väl kunna få något slags bidrag även fast jag bor hemma?
Vad tror ni jag kan tänkas få? Är det någon som varit i samma situation, hur gick det för er? Vore skönt och veta lite mer innan mötet, för att veta om man ens har någon chans och hur stor den skulle kunna vara.

Eller måste jag helt enkelt kasta ut mig själv på gatan för att ens kunna få något?
Citera
2010-03-10, 00:18
Medlem
Necropoliss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JBusher
Okej, då alla dessa punkter stämmer in på mig till fördel av försörjningsstödet så borde jag väl kunna få något slags bidrag även fast jag bor hemma?
Vad tror ni jag kan tänkas få? Är det någon som varit i samma situation, hur gick det för er? Vore skönt och veta lite mer innan mötet, för att veta om man ens har någon chans och hur stor den skulle kunna vara.

Eller måste jag helt enkelt kasta ut mig själv på gatan för att ens kunna få något?

som jag skrev, om 3månader, Jag har pratat med många och det har inte hjälpt. Men grattis till om du klarar det.. låna pengar av dina föreldrar? om du ska börja jobba sen så får du ju lite kosing o kan betala tebax.. säg bara som det är?
Citera
2010-03-10, 10:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Necropolis
som jag skrev, om 3månader, Jag har pratat med många och det har inte hjälpt. Men grattis till om du klarar det.. låna pengar av dina föreldrar? om du ska börja jobba sen så får du ju lite kosing o kan betala tebax.. säg bara som det är?

Jag har tiggt nog med pengar av mina föräldrar, jag tror det är dags att dom får ut något av all skatt de betalt. De har ju rätt att jag skall kunna få ett bidrag.
Jag har ingen lust att tigga mer pengar, vadå ska jag be om 10.000kr och sedan säga att det är pengar jag vill leva med.
Nej jag hoppas det här ger mig något i några månader, jag vill ju kunna leva.
Citera
2010-03-10, 11:46
Medlem
Vill du tjäna snabba pengar, förbereda dig inför framtiden och samtidigt hitta ett sätt att fylla ut tiden med så känns ju att börja studera som ett ypperligt alternativ!?

Läser du komvux och är under 20 så får du ju 1050kr i månaden för att läsa nån jävla skit kurs på distans.
Eller så kan du ju börja läsa lite högskola och då få 2500kr i månden (+ jävligt nyttig kunskap), visst bör man väl inte slösa med bidrags terminerna men med tanke på att läkare är 11 terminer (om jag inte missminner mig) så kommer du ha minst en termin med bidrag kvar att utnyttja oavsett vilken linje du väljer!

mvh
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in