Citat:
Ursprungligen postat av Diablo1118
Nja det är inte helt rätt. Föräldrarna står för försörjningen under gymnasietiden men efter är det så att TS kan ha rätt till försörjningsstöd.
Vem som helst har rätt att ansöka om ekonomiskt bistånd men för att ha rätt till bistånd krävs det att:
1. du vistas i kommunen
2. du inte själv kan försörja dig
3. du gjort vad du kan för att själv bidra till din försörjning
•Den som kan arbeta är skyldig att göra så.
•Är man arbetslös skall man söka och vara beredd att ta ett arbete.
•Den som har rätt till a-kassa, sjukpenning, sjukbidrag eller annan ersättning skall i första hand söka sådan ersättning.
•Har du sparade medel kan du vara skyldig att använda dem innan du kan få bistånd.
•Ibland kan en annan person vara skyldig att bidra till din försörjning, t.ex. är gifta och sammanboende skyldiga att hjälpa varandra och föräldrar är skyldiga att bidra till sina barns försörjning så länge de går i gymnasieskolan.Har du andra värdefulla tillgångar t.ex. hus, bilar dyrbar konst, värdefulla smycken eller liknande kan du vara skyldig att sälja dessa och använda pengarna till din försörjning.
Försörjningsstödet består av två delar. Riksnormen fastställs av regeringen och är avsedd att täcka kostnader för livsmedel, kläder och skor, lek och fritid, förbrukningsvaror, hälsa och hygien, samt dagstidning, telefon och TV-avgift.
Förutom riksnormen lämnas även bistånd till skäliga kostnader för boende, hushållsel, arbetsresor, hemförsäkring samt medlemskap i fackförening och arbetslöshetskassa.
För att få ekonomiskt bistånd till bostad etc. måste man normalt visa att man har sådana kostnader och hur höga de är. Det är inte säkert att man får bistånd till hela kostnaden för boendet, hushållsel eller arbetsresor.
Du kan endast få bistånd för den del av kostnaden som kan anses vara skälig.
Okej, då alla dessa punkter stämmer in på mig till fördel av försörjningsstödet så borde jag väl kunna få något slags bidrag även fast jag bor hemma?
Vad tror ni jag kan tänkas få? Är det någon som varit i samma situation, hur gick det för er? Vore skönt och veta lite mer innan mötet, för att veta om man ens har någon chans och hur stor den skulle kunna vara.
Eller måste jag helt enkelt kasta ut mig själv på gatan för att ens kunna få något?