2010-03-08, 23:27
Medlem
brisingrs avatar
De flesta rökarna vet ju att dem har sänkt antalet cigg i paketen till 19 stycken inom EU. Detta för "prevention of smoking" som EU säger det men jag har en teori om att det är bara en falsk propaganda. De har även sänkt nikotinhalten på vissa märken och cigaretter.

Jag tror att de är människor bakom cigarettföretagen som har pressat EU att gå ut med dessa för att tobaksbolagen vill tjäna extra pengar på folk. Tänk själv att någon som röker måste ju köpa fler cigaretter eftersom dem har både sänkt antalet cigg och nikotinet. Ungefär som man har kommit fram att de var folk från WHO med höga poster inom läkemedels företag som utfärdade en högre varning på svininfluensan.

Vad säger ni? Låter detta troligt eller är jag helt ute och cyklar?
Citera
2010-03-09, 00:17
Medlem
Kuvolskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brisingr
De flesta rökarna vet ju att dem har sänkt antalet cigg i paketen till 19 stycken inom EU. Detta för "prevention of smoking" som EU säger det men jag har en teori om att det är bara en falsk propaganda. De har även sänkt nikotinhalten på vissa märken och cigaretter.

Jag tror att de är människor bakom cigarettföretagen som har pressat EU att gå ut med dessa för att tobaksbolagen vill tjäna extra pengar på folk. Tänk själv att någon som röker måste ju köpa fler cigaretter eftersom dem har både sänkt antalet cigg och nikotinet. Ungefär som man har kommit fram att de var folk från WHO med höga poster inom läkemedels företag som utfärdade en högre varning på svininfluensan.

Vad säger ni? Låter detta troligt eller är jag helt ute och cyklar?

Mycket möjligt, ingen idé att lita på företag som säljer död överhuvudtaget. Liknelse med läkemedelsbranschen som också är en sådan vidrig industri.
Citera
2010-03-25, 10:42
Medlem
Jag har för mig att de sänkte antalet cigaretter i paketen för att tillverkarna inte ville att paketen skulle kosta över 50kr i butik.

Varför de har sänkt nikotinhalten har jag ingen aning om, och om det ens är sant. Kanske är tobaken billigare och kräver inte inte lika mycket energi att producera om den har lägre nikotinhalt?

Anledningen till att varför tobaksskatten höjs är för att man vill få färre folk att börja röka och kanske fler att sluta. Rökning är ju inte bra på något sätt.

Detta leder ju tyvärr till att andra tobaksalternativ blir dyrare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in