2010-03-08, 17:25
Medlem
B. Mystics avatar
När jag i Docken klickar på "Hämtade filer" eller "Dokument" så kommer det ju upp en meny där man ser vissa av sakerna där. Finns en pil som det står "visa i finder" på. Trycker på den och då startar Spotify istället..

wtf?!

Varför detta, vad göra? Sluta porrsurfa?

En sak till, Safari har börjat cepa ibland och stänger ner sig, felmeddelande då. Det tror jag beror på överdrivet porrsurfande. Använder det bara i det syftet.
Citera
2010-03-08, 17:30
Medlem
Krippa1891s avatar
låter helt sjukt...kanske är lika bra och trappa ner på allt porrsurfande !
Citera
2010-03-09, 17:31
Medlem
B. Mystics avatar
ingen som kan?
Citera
2010-03-09, 17:34
Medlem
nygreno1s avatar
Hej jag tycker att du ska sluta porrsurfa och formatera om datorn.För att förut fick jag oxå felmedelande på safari men när jag fromaterad funkade det galant.

//nygreno
Citera
2010-03-09, 17:35
Medlem
smurfehs avatar
Prova släng ut com.apple.dock.plist samt com.apple.finder.plist från /User/Library/Preferences till skrivbordet, logga ut och in och se om det gör någon skillnad. Dessa filer innehåller inställningar etc för Finder och Docken.

Citat:
Ursprungligen postat av nygreno1
Hej jag tycker att du ska sluta porrsurfa och formatera om datorn.För att förut fick jag oxå felmedelande på safari men när jag fromaterad funkade det galant.

//nygreno

Typisk winbl0wzer, formatera datorn vid minsta fel. Du, min herre, kan inte manövra internet.
Citera
2010-04-17, 14:48
Medlem
B. Mystics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smurfeh
Prova släng ut com.apple.dock.plist samt com.apple.finder.plist från /User/Library/Preferences till skrivbordet, logga ut och in och se om det gör någon skillnad. Dessa filer innehåller inställningar etc för Finder och Docken.

Typisk winbl0wzer, formatera datorn vid minsta fel. Du, min herre, kan inte manövra internet.

Det fungerade inte.

Mysteriet fortgår
Citera
2010-04-17, 16:02
Medlem
Diseaseds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B. Mystic
Det fungerade inte.

Mysteriet fortgår

Det beror ju som du har sagt troligtvis på ditt porrsurfande, men du måste skilja på porrsidor och porrsidor. Surfar du runt på ryska preteensidor med massvis av popups och erbjudanden om att "Install Russian-lolitas.exe for maximum pleasure and happiness" så är det helt klart en riskfaktor medan sidor som empflix.com känns något tryggare.

Har du prövat att söka efter ad/spyware samt virus?
Citera
2010-04-17, 17:10
Medlem
Snöjs avatar
http://macworld.idg.se/2.1038/1.306203/virusattack, kanske.
Citera
2010-04-17, 17:16
Medlem
CharlieRs avatar
Kan det inte vara så att du laddat hem någon form av genväg? Vissa saker öppnas ju automatiskt i programmet de tillhör.
Citera
2010-04-21, 18:33
Medlem
Börja med det enklaste, gör en omstart i säkert läge - det fixar alla möjliga mystiska mindre fel.

Starta om datorn och håll ner skift under hela starten.
Citera
2010-04-24, 18:52
Medlem
varför drar alla så direkt kopplingen med porrsurfande?
Citera
2010-04-24, 20:31
Medlem
flipper1446s avatar
Det låter som något relaterat till antingen cache eller Launch Services-databasen, troligtvis den senare eftersom den håller koll på vad som ska öppnas med vilket program (t.ex. om "Hämtade filer" ska öppnas med Finder eller Spotify när du trycker på den knappen) - dvs alla programs filassociationer.

För att få bukt med problemet skulle jag då föreslå att du uppdaterar Launch Services. Det gör du enklast med t.ex. Onyx eller Cocktail. I Onyx går du till Maintenance > Rebuild, kryssar i Launch Services och trycker på Execute. Föredrar du Cocktail hittar du samma funktion under System > Databases. (Du behöver antagligen inte kryssa i Restore default file associations i Cocktail).

Om det inte fungerar kan du prova att rensa ut systemets cachefiler (kan så klart göras med samma program). Lycka till!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in