2010-03-08, 12:33
Bannlyst
Det är väl ändå bara kvinnor som är så psykiskt svaga att dom behöver bekräftelse en hel dag?

vad tror ni? för det är väl ändå lite det kvinnodagen handlar om.
annars kan ni ju upplysa mig. Dom jag har pratat med säger att vi ska hedra kvinnor idag. varför? vad har dom gjort som är så bra att vi borde hedra dom? hedra männen som byggt upp samhället för helvete.
2010-03-08, 12:38
Medlem
Snöblinds avatar
Vilken bra trådstart..

I ett försök att svara seriöst på det här så är väl poängen att uppmärksamma hur kvinnor lämnats utanför samhället under en lång tid och hur långt vi kommit sen dess, men också hur mycket som finns kvar.
2010-03-08, 12:45
Bannlyst
Du har helt rätt!

Man kan ju fråga sig, varför finns det ingen internationell dag för att hedra mannen?!
2010-03-08, 12:49
Medlem
HC47s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johangustav
Du har helt rätt!

Man kan ju fråga sig, varför finns det ingen internationell dag för att hedra mannen?!
För att den manliga dominansen ska vara "heder" nog, skulle jag tro.

Däremot kan man ju fråga sig var alla andra internationella X-dagar är någonstans. För nog fan finns det saker som är viktigare att uppmärksamma, speciellt med tanke på att denna dag inte fyller någon som helst funktion. Så förbannat meningslös.
2010-03-08, 12:55
Medlem
Oktopussys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gorex
Det är väl ändå bara kvinnor som är så psykiskt svaga att dom behöver bekräftelse en hel dag?

jag är inte pyskiskt svag och har minst av allt begärt en dag för mitt kön.
2010-03-08, 15:28
Medlem
Lavas avatar
Citat:

annars kan ni ju upplysa mig. Dom jag har pratat med säger att vi ska hedra kvinnor idag. varför? vad har dom gjort som är så bra att vi borde hedra dom? hedra männen som byggt upp samhället för helvete.

Internationella kvinnodagen.
Det finns kvinnor i fler länder än sverige, där helt andra levnadsregler gäller.

Kvinnor i världen

» Om män och kvinnor hade samma förutsättningar skulle det finnas ytterligare runt 100 miljoner kvinnor på jorden i dag.

» Det föds fler pojkar än flickor men eftersom spädbarnsdödligheten är högre bland pojkar jämnas könsfördelningen ut. Globalt sett har kvinnor lägre dödlighet i alla åldrar. I Nordafrika och Latinamerika är männen trots det fler. Det beror på att män får bättre sjukvård, bättre mat och mer social hjälp.

» En halv miljon kvinnor dör varje år till följd av obefintlig mödravård eller osäker abort. 99 procent av dessa bor i utvecklingsländer. Risken att dö på grund av graviditet är i Niger 1 på 7.

» 18,3 procent av världens befolkning är analfabeter. Två tredjedelar är kvinnor.

» Kvinnor producerar 75–90 procent av världens grödor. Oftast obetalt.

» 70 procent av de 1,5 miljarder människor som lever i extrem fattigdom är kvinnor.

» Antal barn per kvinna i Guinnea–Bissau är i genomsnitt 7,2, i Sydkorea 1,2.

» 75 procent av alla flyktingar i världen är kvinnor.

» 24 procent av de som syns i medier är kvinnor.

Källor: Womens Funding Network, WFN, WHO, The UC Atlas of Global Inequality, FN, Education for all.
2010-03-08, 15:40
Medlem
Skandiss avatar
Citat:

Du hedrar de kvinnor som bor i u-länder och får ta hand om all världens skit.

Kommer det en 20-någonting "feminist" som ska sjunga sånger om vaginor och gnälla över hur det inte är tillräckligt lätt för kvinnor i Sverige så har du all rätt i världen att vråla åt henne att hon bara korruperar dagen för hennes egna egoistiska begär.
2010-03-08, 15:45
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
I dag är det Internationella kvinno*dagen. Efter den ryska revolutionen blev 8 mars dagen då man uppmärksammade kvinnan och hennes situation.

1977 fick dagen en mindre partipolitisk prägel. Då rekommenderade FN att fokusera på kvinnorna just denna dag.

Utdrag ur Aftonbladet idag och eftersom jag är lite fundersam så har jag några frågor förstås.

Varför finns det en internationell kvinnodag och varför skulle den kvinnodagen beröra svenska kvinnor. Att det finns en dag för "Menlösa barn", kan jag förstå, men en kvinnodag har jag svårare att förstå.

Jag tycker att kvinnorna piskar upp denna jämnställdhetsdebatt som om alla kvinnor i Sverige bestod av en lägre kast, i nivå med just kanske menlösa barn.

Jag trodde att den som hade de bästa förutsättningana tillsattes på rätt post. Hur kan någon, mot andras vilja, själva vilja kvoteras in till en post i ett företag.

Om alla personer i riksdagen var kvinnor, skulle vi män då acceteras att kvoteras in i denna samling. Eller skulle vi kunna förstå att det kanske bara är kvinnor därför att de är bäst kvalificerade.

Varför är det bara kvinnor med kortklippt hår som skriker på jämnställdhet, är de de som skriker som är okvalificerade i sammhället och därför försöker få med sina systrar på revolt och att har då jämdställdhet som skäl för detta.

Varför kan inte vi än ha en internationell mansdag, är vi så skadliga och har vi gjort så mycket ont så att vi inte förtjänar lite uppmärksamhet i vår tunga vardag, som vi tyvärr inte kan skylla på jämnställheten.

Om nu kvinnorna inte kan klara sig utan hjälp med att kvalificera sig för arbeten med mera utan att behöva kvoteras in på posterna med stöd av jämnställdhetslagen, har de då egentligen på den posten att göra.

Vad är egentligen problemet?

Edit: Observera att jag pratar om den jämnställhetsdebatt som råder i Sverige, inte övriga världen. Där finns det säkert skäl för denna debatt och denna dag. Tar upp frågon därför att man använder den internationella kvinnodagen till att i Sverige tala om de orättvisor som föreligger jämnställheten i Sverige.
Senast redigerad av Lalajlaj 2010-03-08 kl. 15:50.
2010-03-08, 16:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Skandis
Du hedrar de kvinnor som bor i u-länder och får ta hand om all världens skit.

Kommer det en 20-någonting "feminist" som ska sjunga sånger om vaginor och gnälla över hur det inte är tillräckligt lätt för kvinnor i Sverige så har du all rätt i världen att vråla åt henne att hon bara korruperar dagen för hennes egna egoistiska begär.

det var ett bra inlägg och ungefär vad jag menade med denna trådstart, självklart har kvinnor ute i världen det sämre än männen, men känns svårt att göra något åt det för oss.

Men svenska feminister, dom är sveriges pack som inte är tacksamma för det dom har, den dagen en kvinna går in å gör en mans jobb på en arbetsplats minst lika bra (fysiska arbeten pratar jag om just nu eftersom jag är mer insatt i fysiska arbeten) den dagen är nog arbetsgivaren villig att ge henne samma lön. av alla arbetsplatser jag varit på (byggen, hamnar, industrier, fabriker) så är kvinnan en lat/slö person och gör ungefär 60-70% av vad jag gör. då tycker jag fan inte att hon ska ha samma lön som mig.

nu blev det här inlägget lite offtopic men men. Svenska kvinnodagen, vilka kan vi annars hedra som är mer värda det? brandmän? poliser? kanske långvården?
2010-03-08, 16:30
Medlem
Hedulens avatar
Internationella kvinnodagen existerar för att det fortfarande i många länder är så att kvinnor inte har samma rättigheter som män, detsamma var det i Sverige för inte allt för längesedan. Dock håller jag med om att dagen ur ett svenskt perspektiv är helt överflödig.

Det finns även en vänsterhäntas dag, men jag känner mig inte heller psykiskt svagare för att jag är vänsterhänt heller, den associationen var känns inte vettig någonstans...
2010-03-08, 18:09
Medlem
moderatswings avatar
Finns tråd om kvinnodagen!

Låst!
/mod

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in