Citat:
I dag är det Internationella kvinno*dagen. Efter den ryska revolutionen blev 8 mars dagen då man uppmärksammade kvinnan och hennes situation.
1977 fick dagen en mindre partipolitisk prägel. Då rekommenderade FN att fokusera på kvinnorna just denna dag.
Utdrag ur Aftonbladet idag och eftersom jag är lite fundersam så har jag några frågor förstås.
Varför finns det en internationell kvinnodag och varför skulle den kvinnodagen beröra svenska kvinnor. Att det finns en dag för "Menlösa barn", kan jag förstå, men en kvinnodag har jag svårare att förstå.
Jag tycker att kvinnorna piskar upp denna jämnställdhetsdebatt som om alla kvinnor i Sverige bestod av en lägre kast, i nivå med just kanske menlösa barn.
Jag trodde att den som hade de bästa förutsättningana tillsattes på rätt post. Hur kan någon, mot andras vilja, själva vilja kvoteras in till en post i ett företag.
Om alla personer i riksdagen var kvinnor, skulle vi män då acceteras att kvoteras in i denna samling. Eller skulle vi kunna förstå att det kanske bara är kvinnor därför att de är bäst kvalificerade.
Varför är det bara kvinnor med kortklippt hår som skriker på jämnställdhet, är de de som skriker som är okvalificerade i sammhället och därför försöker få med sina systrar på revolt och att har då jämdställdhet som skäl för detta.
Varför kan inte vi än ha en internationell mansdag, är vi så skadliga och har vi gjort så mycket ont så att vi inte förtjänar lite uppmärksamhet i vår tunga vardag, som vi tyvärr inte kan skylla på jämnställheten.
Om nu kvinnorna inte kan klara sig utan hjälp med att kvalificera sig för arbeten med mera utan att behöva kvoteras in på posterna med stöd av jämnställdhetslagen, har de då egentligen på den posten att göra.
Vad är egentligen problemet?
Edit: Observera att jag pratar om den jämnställhetsdebatt som råder i Sverige, inte övriga världen. Där finns det säkert skäl för denna debatt och denna dag. Tar upp frågon därför att man använder den internationella kvinnodagen till att i Sverige tala om de orättvisor som föreligger jämnställheten i Sverige.