Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2010-03-08, 19:16
Medlem
SpirituzSanctis avatar
1. Skulle du kunna säga att det finns en orsak till ditt missbruk, eller är det flera faktorer som spelar in?
Centralstimulanter använder jag nog mest för att "experimentera" med mina känslor och sinnen, jag uppnår helt nya "nivåer" som jag inte trodde fanns under påverkan. Redan första gången blev jag helt paff över vad som skedde, nyfiken som man är gjorde inte saken bättre.
Opiater använder jag mest för att må bra. Ångesten försvinner och "lugnar ner" rösten som finns i huvudet hela tiden.

2. Varför har du lockats till att använda nya droger? Är det för tillgängligheten, eller priset t ex?
Nyfikenhet, tillgängligheten, priset, och drogens "status" i regelboken.

3. Är du inte rädd för konsekvenserna när du testar något nytt?
Kunskap räddar liv! Tar inget som jag inte har kunskap kring, sen får man ta det lite lungt första gången och lära sig av sina misstag.

4. Hur kom du i kontakt med droger?
Ärligt talat så var det dom som kom till mig (Ödet!)

6. Vill du sluta med droger, eller är det en livsstil för dig som du inte vill vara utan?
Om jag säger att jag aldrig mer skulle bli berusad på en substans, så skulle jag ljuga, finns så många olika till så många olika situationer att jag inte kan svara på denna frågan.

7. Vad tror du är den bästa hjälpen för att sluta missbruka?
Jag har lärt mig att ett missbruk botas med ett annat missbruk, annars så är det bara en själv som måste ha viljan att sluta.

8. Om du skulle stoppa eller minska tillgängligheten på droger, vad skulle du göra då?
Går inte att stoppa/minska "droger"... I våran värld har droger för stort användnings område för att bara stoppa det sådär... Fast skulle någon religion ta över planeten (på något onaturligt sätt) och sedan stoppa den "fria vilja" hos hela mänskligheten(om det ens skulle räcka?) när man redan är igång så kan man väll ta bort alla känslor, göra människan till en "robot", så kanske det skulle fungera, men var beredd på motstånd.
Citera
2010-03-08, 20:47
Medlem
Inte-Igens avatar
1. Skulle du kunna säga att det finns en orsak till ditt missbruk, eller är det flera faktorer som spelar in?
Jag väljer att tänka att jag är född med missbrukarpersonlighet. Men hellre knark än spel.
Sen är det ju tristessen också.

2. Varför har du lockats till att använda nya droger? Är det för tillgängligheten, eller priset t ex?
Less på det ena varför inte prova något annat? Eller så har jag vart nyfiken.

Ja men jag håller mig till vettiga doseringar och låter folk här testa ett tag först.

Coola turken på skolan.

6. Vill du sluta med droger, eller är det en livsstil för dig som du inte vill vara utan?
Har i stort sett slutat, mest cannabis och folköl nu.

Vilja.

8. Om du skulle stoppa eller minska tillgängligheten på droger, vad skulle du göra då?
Va? Typ knarka mindre.
Citera
2010-03-08, 21:26
Medlem
Jättesnällt av er alla som svarat på min "enkät". Ska försöka sammanställa allt så bra som möjligt (så min lärare blir nöjd). Men jag vet inte riktigt hur jag ska vinkla det då ni inte anses som säkra källor vilket jag tycker är helt fel. Ni om några (om ni talat sanning) är väl säkra källor? Direkt från verkligheten! Men jag ska lura ut nåt, för jag tycker att det ni upplever och känner är det som räknas (många andra har bara kopierat upplevelser från nåt häfte från socialstyrelsen eller liknande när de skriver rapporter i mitt ämne i skolan). Och det anses som säkra källor....jaha och var har tex socialstyrelsen fått de uppgifterna ifrån? Antingen från missbrukare eller skulle det vara påhittat?
Oj, nu blev det långt! Ska förövrigt plugga vidare till behandlingspedagog med iriktning på droger så era svar betyder mkt för mig......Önskar er all lycka till!
Citera
2010-03-08, 21:42
Medlem
lucyskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av villbaraveta
Jättesnällt av er alla som svarat på min "enkät". Ska försöka sammanställa allt så bra som möjligt (så min lärare blir nöjd). Men jag vet inte riktigt hur jag ska vinkla det då ni inte anses som säkra källor vilket jag tycker är helt fel. Ni om några (om ni talat sanning) är väl säkra källor? Direkt från verkligheten! Men jag ska lura ut nåt, för jag tycker att det ni upplever och känner är det som räknas (många andra har bara kopierat upplevelser från nåt häfte från socialstyrelsen eller liknande när de skriver rapporter i mitt ämne i skolan). Och det anses som säkra källor....jaha och var har tex socialstyrelsen fått de uppgifterna ifrån? Antingen från missbrukare eller skulle det vara påhittat?
Oj, nu blev det långt! Ska förövrigt plugga vidare till behandlingspedagog med iriktning på droger så era svar betyder mkt för mig......Önskar er all lycka till!

Källa? Detta är ingen fakta så källa bör inte vara behövligt. Detta är enbart personliga beskrivningar av brukare/missbrukares syn på droger och dess användningsområde. Du behöver bara sammanställa och tolka det som som en form av anonym intervju. Hoppas det går bra!
Citera
2010-03-08, 22:51
Medlem
Aenglunds avatar
nja, ville väll ha ett rus. Hade tråkigt, bodde på landet första-inte mycket hände i närheten, föreldrar som behandlade en som en 5 åring när man var 15.

tillgängligheten, alltid kul att pröva nått nytt

Nej, kör oftast på cannabis eller rökmixarna. Om jag prövar nått annat som ger hallucinationer så tar jag en mindre dos, ser till att vara i rätt sällskap.

En polare till mig.

Jag känner inget beroende av droger så.. nej.

rehab, och att verkligen vilja sluta!

legalisera lätta droger, mer rehabiliteringscenter/hjälp för folk som sitter fast i tyngre droger
Citera
2010-03-09, 00:24
Bannlyst
Den främsta orsaken är väl för att jag använder droger som ersättare till alkohol, jag hatar alkohol och ser ingenting gött i det, men även folk som hatar alkohol ska väll kunna koppa bort hjärnan en stund då och då, om man nu vill det dvs. Jag missbrukar inte, jag brukar.

Jag har inte testat så mycket droger olika droger direkt men vid dom tillfällena då jag har testat andra droger så har det väll varit av ren nyfikenhet.

Nej, så länge jag vet att någon annan har tagit det innan mig så

Nyfikenhet och i hopp om att hitta något substitut till alkohol.

Nej, jag har inga planer på att sluta så länge man har självdisciplin och har det under kontroll så ser jag inte det som något problem. För mig är det väll en slags livsstil kan man väll säga.

Svårt att säga. Alla är olika. Men antar att det till stor del har med psyket att göra, hur mycket man verkligen vill sluta bl.a.

Förstod inte den frågan riktigt..
Citera
2010-03-09, 01:25
Medlem
Sleazers avatar
1. Skulle du kunna säga att det finns en orsak till ditt missbruk, eller är det flera faktorer som spelar in?tja först och främst så testade jag att röka och lite olika saker för att jag var nyfiken och tyckte att det var jävligt intressant att vara onykter på diverse preparat. jag höll inte på mycket alls då, utan det var väldigt sällan faktiskt. Men jag började må väldigt dåligt psykiskt och blev depprimerad samt ångest och skit. Då mina mediciner inte hjälper så mycket röker jag en del och testar ibland lite andra droger men, sällan som sagt.

jag var intresserad på knark redan som liten. och hade ena tänkt testa ett par stycken, så blev det.

Nej inte direkt. Tar jag en drog så är jag alltid påläst som fan om den drogen innan jag tar det, så jag vet hur jag ska göra.

nej jag vill inte sluta, så länge det inte ställer till med problen.

Oj...det är väl olika för olika peroner antar jag... Beslutsamhet antar jag är det bästa.

jag är tyvärr för bäng för att förstå den frågan är jag rädd.
Citera
2010-03-09, 08:56
Medlem
Citat:
Hej,
Jag skall skriva en rapport om nya nätdroger. Jag är intresserad av vad missbrukare anser om dessa. Det enda man kan få fram annars är fakta kring drogen (knappt det när det gäller nya droger) och hur farlig den är osv. Därför har jag sammanställt ett litet eget formulär och undrar om du vill ta dig tid att besvara den? Jag vill lyfta fram "verkligheten" som en missbrukare ser på den. Den är inte proffsigt genomförd, men jag hoppas du vill besvara den ändå. Du får gärna svara långt eller kort, spelar ingen roll bara jag får din syn på saken. Tusen tack på förhand!

Om jag klassas som missbrukare eller beror nog på vem du frågar, men jag har iaf ett par års erfarenhet av just dessa "nätdroger" (RCs). Det första du behöver göra om du ska behandla ämnet droger är att definiera begreppen noggrant så att läsaren vet vad du menar med missbruk. Det låter lite som att du menar "användandet av samtliga berusningsmedel som saknar egen skattesats". Jag förutsätter att det är denna något förvirrade definition som gäller, om det är fel så är det bara att ignorera mina svar.

Citat:

Jag tar droger för att berusa mig. Förenklat sätt. Misstänker att frågan du vill ställa är varför man berusar sig. Det är lite mer komplext men den starkast drivande faktorn är helt klart min nyfikenhet även om brukets syfte ofta blir att varva ner och ta det lugnt. Orsakerna varierar ju självklart beroende på substansen man intar.

Citat:

Jag blev intresserad av droger efter att våran kemilärare fått i uppgift att berätta för oss om haschpsykoser och återtrippar. Jag ser mig själv som en oerhört rationell människa och man måste nog vara gravt förståndshandikappad för att tro på hälften som sägs i propagandasyfte. Så det var då jag insåg att droger förmodligen inte är så hemska som man trott.

Det kan med andra ord vara väldigt kontraproduktivt att sprida dessa lögner. Fast nu hade jag nog tagit steget utan våran inkompetenta kemilärare. Men det var ändå de statliga lögnerna som fick mig att ta steget.

Citat:

Varför skulle man vara rädd? Jag förstår ärligt inte frågan, om berusningen vore skrämmande skulle jag väl inte berusa mig?

Citat:

Jag bestämde mig för att prova, beställde hem och provade. Borde jag ha en mer dramatisk historia?

Citat:

Ser ingen anledning att sluta med droger bara för att vara drogfri. Däremot begränsar jag självklart användandet av droger som jag "förlorar kontrollen på", än så länge gäller det endast alkohol. Men att helt sluta med droger ser jag inte som aktuellt.

Att trippa kommer alltid att vara intressant, så det är bara att hoppas att man får behålla den psykiska hälsan så man kan fortsätta med det även i framtiden.

Citat:

Stöd, lugn och ro. Vilket på något sätt känns lite som motsatsen till kriminalisering och hetsjakt av missbrukare.

Citat:

Ta mitt liv? Om jag som person skulle anse mig ha rätt att begränsa andra människors friheter så vore det bästa förmodligen att avsluta min egen frihet.
Citera
2010-03-09, 09:22
Medlem
Citat:

Vad är det för ämne du skriver arbetet i?
Jag tror inte du behöver oroa dig för att de som svarat inte är säkra källor. det finns liksom inget sätt att få fram felfria källor, går du till en rehabklinik får du också en väldigt vinklad bild. Så blir det när det är illegalt och det finns massa hysch-hysch kring det.
Citera
2010-09-20, 01:06
Medlem
TjackadHamsters avatar
Självklart. Allt som oftast betyder det att personen i fråga mår dåligt. Visst är nyfikenhet en start i drogvärden och ofta så man får upp ögonen och det är spännande. I vissa umgängeskretsar är det ballt. Dock tycker jag mig se i mönster hos missbrukare att de flesta mår dåligt och man har sällan som missbrukare haft en lätt uppväxt.

I början är det spännande. Satt och lusläste knarkböcker i skolan när jag var mindre och blev fascinerad av den värld som visade sig finnas. Visste jag skulle börja, och när man väl kom dit så var det ju bara ännu bättre än i teorin. Sedan har det blivit ett intresse som man läser på om och fördjupar sig i. Man vill hela tiden testa nya saker.

Allt som oftast tänker man inte på det förens efteråt, och då är konsekvenserna verklighet om det nu blev komplikationer. Hela mitt liv har påverkats, och kommer förmodligen göra det en lång tid framöver.

Av egen fri vilja. Jag sökte mig till det eftersom jag så tidigt fick upp intresset. Det kom via kompisar som man blev överaskad över att de använde, och på så sätt fortsatte det. Internet bistår med en hel del också.

Har svårt att se mig sluta att ta droger, så ja, jag skulle säga att jag ser det som en livsstil. Däremot vill jag kunna ta mer ansvarsfullt och snarare bruka hellre en missbruka. Ha full kontroll över resten av livet och ha droger som en lite hobby vid sidan av. Dock är ju detta grymt svårt, och där står jag inte precis idag.

Att man själv inser och bestämmer sig, in till roten av sig själv. Annars är det omöjligt. Man måste i grund och botten ha blivit så trött på det att man klarar sluta. Finns det minsta lilla vilja eller intresse för det är det svårt att bli av med det.

Som flera andra sagt så fattar jag fan inte frågan. Började fan fundera på om det bara var jag som var skev i huvudet, men det var nog frågan.
Citera
2010-09-20, 19:54
Medlem
hollkeftens avatar
Borjade med att jag ville vara cool infor vanner. Nu tar jag det regelbundet for rusets skull.
tillgängligheten. Det gar snabbt, enkelt, lagligt. Priset ar lite val hogt, men det far man leva med.
Inte langre, jag var i borjan. Nu ser jag alltid det positiva i det nya, forsoker hitta mycket information om drogen innan jag testar och sen tar jag den och bildar en egen uppfattning.
Min kusin bjod mig nar jag var 15
Jag skulle kunna klara mig utan allt kemiskt skit, men droger som cannabis tycker jag ar en livstil och alla skulle behova testa nagongang.
Ett annat slags missbruk
Skulle be nagon gomma pengar ifran mig. Flickvann, polare eller familj
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in