2010-03-08, 09:25
Medlem
En vän till mig har totalt 400´000kr i bottenlån på sitt hus. Husets värde ligger väldigt lågt räknat en bit över 1.5miljoner. Huset har ett oerhört bra läge och det finns ingen risk för värdefall, såvida inte hela marknaden drabbas av härdsmälta.

Han och hans fru är runt 50 och den sista knodden har nu flyttat hemifrån, deras då spontana idé är att börja amortera av på huset för att helt äga det när de går i pension och då dra ner sina månadskostnader.

Jag har full förståelse för att det är psykologiskt lugnande att inte ha några lån men samtidigt så tycker jag det verkar vara finansiellt korkat. Pengar investerade i huset är inget dom kommer tjäna något på, de kommer med största sannolikhet alltid bo kvar där och om dom skulle sälja de så är marknadsvärdet minst en miljon över vad de har lån för just nu.

Räknar man med att räntorna för bottenlånet går upp till 7% så blir det 2333kr i månaden, ej räknat med skatteavdrag. Det skulle då ta strax över 14år innan de kommit upp i 400´000kr i betalda räntekostnader.

Spontant så tycker jag att det låter betydligt bättre om de varje månad sätter undan 2333kr för räntekostnader, betalar månadsräntan och sätter in överskottet på ett separat konto. Chockhöjs räntan så har de sen en buffert för det och upptäcker dom att det bara samlas pengar på hög så kan de göra något roligare för de pengarna än att bara cementera in dom i huset.

Är det här en rimlig idé som jag borde presentera för min vän?
Citera
2010-03-08, 12:11
Medlem
nevermindzs avatar
Jag tycker att amorteringar är ett ganska bra sätt att spara på, det sparandet är ju behäftat med bankens utlåningsränta. Om man redan har en ekonomisk buffert tycker jag det är huvudlöst att ha mer pengar på banken samtidigt som man har ett lån, det blir ju som att låna ut pengar till sig själv med banken som kostsam mellanhand.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in