2010-03-07, 20:19
Medlem
wh0res avatar
Jag har tråkigt och tänkte bjuda in min syster på middag någon dag. För att göra det hela lite roligare har jag bestämt mig för att inbjudan ska låta väldigt formell. Här är vad det har blivit hitills. Jag och flickvännen sitter och funderar på hur det hela ska avslutas? Någon som kommer på något fint sätt att avsluta det? "Varma hälsningar"? "hälsningar"? "Er värd för kvällen:"? Vad tycker ni?
Förslag om hur man kan bättra på formaliteten är också välkommet! "Dresscode: Kavaj" kommer eventuellt läggas till.

"Fröken <efternamn> är välkommen på middagsbjudning tisdag den 9/3 eller onsdagen den 10/3 klockan 18:00 i salongen på <adress>.
Meny för kvällen:
Varmrätt: Helstekt rosmarinkryddad fläskfilé med ugnsbakade cross-cuts samt en sås på karl johan-svamp
Dessert: En chokladmousse med grädde och färska bär.
Ps. Osa med antal senast måndag."

Avvaktar lite med att skicka det för att se om någon kommer på något kul tillägg.
Citera
2010-03-07, 20:25
Medlem
Musse.Chills avatar
Eder tillgivna broder
Citera
2010-03-07, 20:28
Medlem
wh0res avatar
Har bestämt för att köra på en dag istället, min syster lär ändå vilja ändra både tid och dag så jag kan lika gärna föreslå enbart onsdag, det kommer ge ett klart mer formellt intryck än om hon får välja dagar när hon läser det...

Citat:
Ursprungligen postat av Musse.Chill
Eder tillgivna broder
Tack för förslaget. Känns tyvärr som att det blir lite väl ålderdomligt och inte passar ihop med resten av texten riktigt. då behöver jag nästan byta ut "av" till "af" osv.
Senast redigerad av wh0re 2010-03-07 kl. 20:31.
Citera
2010-03-07, 22:14
Medlem
"Högaktningsfullt" eller "bästa hälsningar" kanske? Annars tycker jag nog att "din/er tillgivne NN" skulle passa bra.

För att det ska låta mer klassisk middagsinbjudan skulle jag också föreslå klädsel istället för det (i svenska sammanhang) ovanliga dresscode.
Citera
2010-03-07, 22:45
Medlem
InnocentWar1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wh0re
Jag har tråkigt och tänkte bjuda in min syster på middag någon dag. För att göra det hela lite roligare har jag bestämt mig för att inbjudan ska låta väldigt formell. Här är vad det har blivit hitills. Jag och flickvännen sitter och funderar på hur det hela ska avslutas? Någon som kommer på något fint sätt att avsluta det? "Varma hälsningar"? "hälsningar"? "Er värd för kvällen:"? Vad tycker ni?
Förslag om hur man kan bättra på formaliteten är också välkommet! "Dresscode: Kavaj" kommer eventuellt läggas till.

"Fröken <efternamn> är välkommen på middagsbjudning tisdag den 9/3 eller onsdagen den 10/3 klockan 18:00 i salongen på <adress>.
Meny för kvällen:
Varmrätt: Helstekt rosmarinkryddad fläskfilé med ugnsbakade cross-cuts samt en sås på karl johan-svamp

Avvaktar lite med att skicka det för att se om någon kommer på något kul tillägg.

Hjärtligt välkommen!
Citera
2010-03-07, 23:35
Medlem
Egon3s avatar
Både PS och OSA bör skrivas med versaler, om man vill vara aningen Grönköpingsmässig O.S.A. Men PS behövs inte för OSA. Eftersom cross-cuts ger mig associationer till timmerskivor så föreslår jag en mera traditionell term. Sanningen att säga vet jag inte vad ugnsbakade genvägar kan vara. Termen »ugnsbakt potatis« känns mera pre-anglicistiskt, eller klyftpotatis om det skulle så vara.

Här är ett försök att skruva upp högtidligheten ett snäpp eller två.
Fröken <efternamn>, med uppvaktning enligt eget gottfinnande, hälsas härmed välkommen på middagsbjudning tisdagen den 9/3 eller onsdagen den 10/3 klockan 18:00 i salongen på <adress>.
Meny för kvällen:
Varmrätt: Helstekt rosmarinkryddad fläskfilé med ugnsbakt potatis samt en sås på Karl Johan-svamp.
Dessert: Chokladmousse med grädde och färska bär.
OSA senast måndag med uppgift om sällskapets numerär, samt uppgift om preferens vad gäller veckodag.

Tecknat under glad förväntan
X & Y
Senast redigerad av Egon3 2010-03-07 kl. 23:40.
Citera
2010-03-08, 00:07
Medlem
SinXs avatar
Citat:

Meny för kvällen:

Du kan avsluta som jag gjorde i min senaste arbetsansökan:

Puss och Klamydia!
Citera
2010-03-08, 00:08
Medlem
wh0res avatar
Tack för alla tips grabbar och eventuella flickor!

Inbjudan är nu skickad.
Nu behöver jag bara fixa maten.

Citat:
Ursprungligen postat av SinX
Du kan avsluta som jag gjorde i min senaste arbetsansökan:

Puss och Klamydia!
Inte dåligt! Inte dåligt alls må jag säga!
återkom gärna med information om huruvida du fick komma på intervju eller om du helt enkelt fick jobbet direkt när de läst klart din ansökan!
Citera
2010-03-08, 06:17
Medlem
SinXs avatar
Citat:
Tack för alla tips grabbar och eventuella flickor!

Inbjudan är nu skickad.
Nu behöver jag bara fixa maten.

Inte dåligt! Inte dåligt alls må jag säga!
återkom gärna med information om huruvida du fick komma på intervju eller om du helt enkelt fick jobbet direkt när de läst klart din ansökan!

fick jobbet. Ska tillåtas att jag redan arbetade där sedan ett par år som vikarie, samt att ansökan enbart var en formalitet. Allt skrevs dessutom på en post-it lapp.
Citera
2010-03-08, 07:46
Medlem
InnocentWar1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SinX
fick jobbet. Ska tillåtas att jag redan arbetade där sedan ett par år som vikarie, samt att ansökan enbart var en formalitet. Allt skrevs dessutom på en post-it lapp.

Låter snarast som om det var en informalitet.
Citera
2010-03-08, 08:32
Medlem
SinXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InnocentWar1
Låter snarast som om det var en informalitet.

För protokollet enbart.

Ansökan löd följande:

Citat:
Tjo!

Ge mig jobb!

Puss och Klamydia!

/Dynamitharry
Citera
2010-03-08, 21:56
Medlem
wääuus avatar
Jag satt nyss och googlade lite på detta, försökte hitta en lista på formella avslutningar till ett brev.
Men det enda jag hittar är förslag på hur man kan avsluta på Engelska.
Är det någon som har några exempel?

Självklart beror ju valet på vad brevet handlar om och vem det är adresserat till, men jag kommer inte på fler än Med vänliga hälsningar och Tack på förhand. Förutom svaren i tråden då förstås

Högaktningsfullt
Eder tillgivna broder wääuu
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här