• 1
  • 2
2010-03-14, 17:15
Medlem
Har införskaffat mig en fin oval gjutjärnsgryta från Le Creuset och en grillpanna 25cm från ronneby gods. Köpte också en Hackman Matador, men lämade tillbaka den efter all negativ kritik jag läst om den. Blir mer och mer intresserad av en Fissler eller kanske tom en Demeyere och komplettera dessa med ICAs billiga och bra teflonpanna. Hur lättskötta är dessa premium-pannor? Är relativt lat så vill gärna ha något som är lätt att rengöra. Var inne på Cervera och de hade nedsänkta priser på Anders Petter Stenfors-serien. Verkar vara fina robusta kastruller och gillade deras sauteser.

Demeyere Proline 28 cm, är det denna varianten som gäller eller är multiglide att föredra?
http://www.tretti.se/hushallsapparat...demeyere-55628

Finns flera olika Fissler varianter, vet att Original-serien är populär. Vad tycker ni om detta paket eller bör man hålla sig till Original?
http://www.prokok.se/fissler2xstekpa...nal-p-886.html
Citera
2010-03-14, 18:35
Medlem
Vill du ha det bästa och ha prylar som håller livet ut så kör på Demeyere.
Visst är det mycket pengar att slänga upp 2500kr för en stekpanna, men om du tänker på att du aldrig kommer behöva köpa någon ny är det inte så farligt dyrt.

Demeyere proline har alla bra egenskaper en gjutjärnspanna har men är lättare, Du kan använda metallredskap utan att vara rädd att förstöra ytan som du faktiskt kan göra på gjutjärn.
Du kan diska pannan med diskmedel, du kan även köra den i diskmaskinen om du är lat.
Självklart kan det bränna fast saker i pannan men det löser du med varmvatten och diskmedel.
Du förstör inte stekpannan av för hög värme, Bara maten
Stekpannan är blank och fin och du ser att den är 100% ren, vilket kan vara svårt i en gjutjärnspanna.
Det går att steka saker med mycket lite fett eller inget fett alls om du anpassar värmen i pannan tack vare den fina ytan och den goda värmefördelningen i pannan.

När du insett vilka enastående produkter Demeyere har så köp ett par sauteuser i olika storlekar.
Extremt bra kärl som du kan göra i princip allt i, Jag wokade i min sauteuse idag med enastående resultat, anpassa värmen så småkokar du dina såser, gör din bearnaisesås extremt enkelt utan vattenbad, smält choklad direkt i sauteusen, osv
Citera
2010-03-14, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tristanqx
Vill du ha det bästa och ha prylar som håller livet ut så kör på Demeyere.
Visst är det mycket pengar att slänga upp 2500kr för en stekpanna, men om du tänker på att du aldrig kommer behöva köpa någon ny är det inte så farligt dyrt.

Demeyere proline har alla bra egenskaper en gjutjärnspanna har men är lättare, Du kan använda metallredskap utan att vara rädd att förstöra ytan som du faktiskt kan göra på gjutjärn.
Du kan diska pannan med diskmedel, du kan även köra den i diskmaskinen om du är lat.
Självklart kan det bränna fast saker i pannan men det löser du med varmvatten och diskmedel.
Du förstör inte stekpannan av för hög värme, Bara maten
Stekpannan är blank och fin och du ser att den är 100% ren, vilket kan vara svårt i en gjutjärnspanna.
Det går att steka saker med mycket lite fett eller inget fett alls om du anpassar värmen i pannan tack vare den fina ytan och den goda värmefördelningen i pannan.

När du insett vilka enastående produkter Demeyere har så köp ett par sauteuser i olika storlekar.
Extremt bra kärl som du kan göra i princip allt i, Jag wokade i min sauteuse idag med enastående resultat, anpassa värmen så småkokar du dina såser, gör din bearnaisesås extremt enkelt utan vattenbad, smält choklad direkt i sauteusen, osv

Härlig läsning.
Du övertygade mig och nu blir det både en stekpanna och sauteuser från Demeyere, hoppas jag blir nöjd =)
Citera
2010-03-14, 21:00
Medlem
black-swans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macaronis
Härlig läsning.
Du övertygade mig och nu blir det både en stekpanna och sauteuser från Demeyere, hoppas jag blir nöjd =)
Vettiga val

Tefals teflonpannor är värdelösa. Främst pga den dåliga värmefördelningen, men även kvalitén lämnar mycket i övrigt att önska.

ICA:s panna har presterat bra i flertalet test. Har själv en sådan just nu, men detta pga att jag lever av studiemedel. Annars hade jag inte tvekat en sekund att hosta upp ~2k för en stekpanna.

Mina föräldrar kör på en stekpanna från Fiskars. Den duger fint, men jag skulle gärna se att de lade ner lite mer pengar
Citera
2010-03-15, 08:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Macaronis
Härlig läsning.

Det är jag övertygad om, Själv har jag inte köpt några grytor än ifrån Demeyere då jag inte anser det så viktigt med premium kärl för vanlig kokning.
Citera
2010-03-15, 20:45
Medlem
Continental Ops avatar
jag köpte en ny teflonpanna i somras o tog en ikea 365+, som kostade typ 30 spänn mer än IKEAs billigare serie men hade högre gradering på teflonet, den verkar rätt bra än så länge
Har givetvis en gjutjärnsgryta också. Men att köpa en grillpanna i gjutjärn begriper jag inte, jag fick överta en sån o den var ju fan omöjlig att hålla ren, min nästa grillpanna blir definitivt en tarvlig teflonpanna i så fall
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in