2010-03-07, 16:44
  #1
Medlem
Jangens avatar
Hejsan!

Jag har nu sen länge haft svullen hals, tror det började mer eller mindre redan i november.

Det är de två körtlarna (tror jag?) som sitter på varsin sida av halsen i höjd ungefär med adamsäpplet. Jag har sedan november varit sjuk i diverse olika influensor i flera omgångar och även haft flera förkylningar, Svullnaden i halsen på dessa två punkter har dock aldrig gått ner emellan.

Nu är jag inte märkbart sjuk, jag har ont i halsen när jag vaknar bara men det går snabbt över, Halsen har bara fortsatt o svullnat dock, inga problem att svälja eller liknande men det gör väldigt ont att trycka på dem nu och jag kan se att de är svullna genom att bara kolla mig i spegeln, den högra är också betydligt mycket större än vänstra.

Någon som har varit med om detta tidigare eller vet vad det kan röra sig om, är det värt att gå till läkare med problemet, är det okej att gå till gymmet ändå?

Tacksam för alla svar jag kan få!
Citera
2010-03-07, 16:48
  #2
Medlem
looolsis avatar
Jag tycker du ska ta det lugnt med att gå till gymmet, uppsök en läkare!

Det skulle ju kunna vara en enkel inflammation. Men det känns ganska ovärt om det inte är det och du kan komma att behöva operera bort halsmandlarna..
Citera
2010-03-07, 21:17
  #3
Medlem
Jangens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av looolsi
Jag tycker du ska ta det lugnt med att gå till gymmet, uppsök en läkare!

Det skulle ju kunna vara en enkel inflammation. Men det känns ganska ovärt om det inte är det och du kan komma att behöva operera bort halsmandlarna..

Att operera bort halsmandlarna lät ju inget vidare... men de är ju som sagt inte till några som helst problem förutom att det gör ont att trycka på halsen eller t.ex försöka lägga örat mot axeln så kommer dem i kläm. Blir chansen större att jag måste operera bort dem om jag avvaktar ett tag?
Citera
2010-03-07, 21:38
  #4
Medlem
looolsis avatar
Haha om det nu skulle vara halsmandlarna är det klart att risken ökar. Men jag drog bara ett exempel!
Citera
2010-03-08, 11:29
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jangen
Hejsan!

Jag har nu sen länge haft svullen hals, tror det började mer eller mindre redan i november.

Det är de två körtlarna (tror jag?) som sitter på varsin sida av halsen i höjd ungefär med adamsäpplet. Jag har sedan november varit sjuk i diverse olika influensor i flera omgångar och även haft flera förkylningar, Svullnaden i halsen på dessa två punkter har dock aldrig gått ner emellan.

Nu är jag inte märkbart sjuk, jag har ont i halsen när jag vaknar bara men det går snabbt över, Halsen har bara fortsatt o svullnat dock, inga problem att svälja eller liknande men det gör väldigt ont att trycka på dem nu och jag kan se att de är svullna genom att bara kolla mig i spegeln, den högra är också betydligt mycket större än vänstra.

Någon som har varit med om detta tidigare eller vet vad det kan röra sig om, är det värt att gå till läkare med problemet, är det okej att gå till gymmet ändå?

Tacksam för alla svar jag kan få!

Jag skulle uppsöka läkare om jag var du, annars kan det ju kanske sluta såhär:

Fin Hals
Citera
2010-03-08, 19:44
  #6
Medlem
Jangens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RockBagel
Jag skulle uppsöka läkare om jag var du, annars kan det ju kanske sluta såhär:

Fin Hals

Haha fan va sött, jag tror jag avvaktar!!
Citera
2010-03-11, 19:43
  #7
Medlem
Jangens avatar
Var hos läkaren idag, tänkte att jag kunde skriva det om någon med samma symptom kanske söker i framtiden och vill ha svar på vad det kan vara.

Jag var inne på blodprov och halsprov tidigare för någon månad sen och allt visade negativt, idag var det dock annorlunda. Jag har tydligen dragit på halsfluss som har satt sig i körtlarna i flera månader nu, ska käka penecillin i tio dagar och hoppas att jag slipper det i framtiden.
Citera
2010-03-20, 15:17
  #8
Medlem
nVcs avatar
Jag drar en bump på denna då jag har lite problem med min hals.

För en vecka sedan var jag förkyld, rinnande näsa, nös en hel del och det gjorde jag några få dagar, men det är helt bortblåst nu sedan i tisdags/onsdags. Jag hade aldrig feber. Det enda jag har just nu är att jag har lite ont (eller ja det känns lite) när jag sväljer. Det känns vid en punkt ungefär höger om struphuvudet. Är det halsmandeln? Detta är bara en liten skitgrej, men jag har blivit så uppskrämd av hjärtmuskelinflammation osv. Vidare har jag bara lite lätt huvudvärk.

Frågar för jag vet att det är noll tolerans på att träna om man har halsont, men sedan tycker jag halsont är ett ganska luddigt uttryck så undrar om detta lilla inkluderas i det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in