Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2010-03-07, 15:54
Bannlyst
Hejs,

Har ett riktigt jobbigt bekymmer med Win7 som jag aldrig får någon rätsida på, har sökt på nätet och det är massor av användare som har liknande problem med win7, och ingen verkar ha hittat en lösning. I mitt fall inträffar det när jag kör videosamtal i skype, efter en tid börjar system interrupts lägga beslag på all CPU kraft som finns tillgänglig och CPU ligger på 100% under typ 1 minut, sedan går allt tillbaka till normalt under 2 minuter, sedan åter 100% CPU, sedan tillbaka till normalt... etc... etc sådär håller det på. ljudet börjar också knastra när detta händer, vet inte om detta beror på att det inte finns CPU kraft till ljudet, eller om ljudkortet är en del av problemet. Ljudet delar IRQ med Wifi, se IRQ lista nedan.

Kan det handla om någon IRQ konflikt från fabrik? Enligt datorn är allt ok dock. CPU temp ligger också och pendlar kring 100 grader när detta sker. Kan den höga temperaturen i sig vara orsaken, vet att CPUn har ett inbyggt skydd mot överhettning, kan detta ha något med det att göra?

Såhär ser det ut i Resource Monitor:
100% CPU: http://i46.tinypic.com/2hoy7bk.jpg
Normaltillstånd: http://i47.tinypic.com/24xi61v.jpg

Den har inbyggd webcam med mic, men kör med en Logitech Quickcam fusion via USB.

Har även kört windows performance toolkit för att kolla vad som händer när den rusar upp i 100% och det verkar handla om usbport.sys. http://i50.tinypic.com/a1tzqb.jpg

Ja, några ideer? Jag har gått i väggen med detta problem, likt alla andra!

Det är en 4 månader gammal laptop inköpt på BestBuy i USA, kan alltså inte knalla över till affären med den än på ett halvår då jag är i Sverige nu.
Senast redigerad av Netwhistler 2010-03-07 kl. 16:10.
Citera
2010-03-07, 16:30
Medlem
hasenfrasens avatar
Inaktivera USB-enheterna i Enhetshanteraren en efter en och notera när problemet försvinner. Förmodligen är det en buggig drivrutin som är orsaken.
Citera
2010-03-07, 18:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av hasenfrasen
Inaktivera USB-enheterna i Enhetshanteraren en efter en och notera när problemet försvinner. Förmodligen är det en buggig drivrutin som är orsaken.

Om jag inaktiverar USB så måste jag såklart inaktivera webcam också, och då försvinner såklart problemet då jag får problemet när jag kör videosamtal i skype... ser inte hur det skulle hjälpa. Kör på den inbyggda webbcamen nu får vi se... CPU 83 grader och ökar... system interrupts ligger bara på 1 till 2 % nu.

Tror det hänger ihop med att CPU går för varm, men frågan är varför den gör det, har inte sett 100% CPU användning så länge den ligger under 100 grader.
Citera
2010-03-07, 19:01
Bannlyst
Ok, det är tydligt så att detta händer direkt när CPU når 105 grader. I resource monitor nedan, så klättrar den blå kurvan i CPU grafen sakta upp till 100%, och när CPU når 105 grader, så sticker denna kurva ned till 25 %, och CPU går upp i 100%.

Vad betyder den blå kurvan "maximum frequency" man ser i skärmdumpen?
http://i45.tinypic.com/3097wjs.jpg

Verkar som orsaken är att datorn helt enkelt går för varm, varför, och vad kan man göra åt det?

Skulle det kunna göra någon skillnad om man stänger ner lite services som laddas per default och som man egentligen inte behöver?

Finns det inget duktigt datafolk på FB?
Senast redigerad av Netwhistler 2010-03-07 kl. 19:29.
Citera
2010-03-07, 19:41
Medlem
Nights avatar
Maximum Frequency är hur många procent av den totala processor kapaciteten som datorn tillåts använda för tillfället. När din processor går varm så stryps hastigheten till 25% för att den skall gå svalare.
Citera
2010-03-07, 19:47
Medlem
Nights avatar
Vad är det för modell på laptopen. Hur är det med fläktarna i den? Verkar som om dom inte gör sitt jobb ordentligt när det går så varm.
Citera
2010-03-07, 20:24
Medlem
hasenfrasens avatar
Hepp, var det så enkelt - att den trottlar pga av värmen. Ta bort dammråttan från cpukylaren så blir det bättre. Värsta caset var för två månader sedan när inte ens fläkten orkade snurra pga av allt damm den hade samlat på sig - och ägarinnan blev mäkta tacksam över att slippa köpa en ny laptop.
Citera
2010-03-07, 20:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Night
Vad är det för modell på laptopen. Hur är det med fläktarna i den? Verkar som om dom inte gör sitt jobb ordentligt när det går så varm.

Det står i spoilern ovan, en HP G60-445DX. Nu stängde jag av videon från min webcam, behåller ljudet, och tar emot video och ljud från den andre. Då gick tempen ned från 99 grader till mer normala 80 grader. Det handlar alltså om när jag sänder video. Måste vara någon USB drivrutin som spökar med mig. Nog ska man väl kunna köra videosamtal, utan att datorn överhettas tycker ja.

Jo, fläkten går såklart för fulla muggar när den går över 100 grader, så det blåser bra baktill, den har 3 eller 4 olika hastighetslägen.

Var hittar man USB drivisar till win7 då...
Citera
2010-03-07, 20:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av hasenfrasen
Hepp, var det så enkelt - att den trottlar pga av värmen. Ta bort dammråttan från cpukylaren så blir det bättre. Värsta caset var för två månader sedan när inte ens fläkten orkade snurra pga av allt damm den hade samlat på sig - och ägarinnan blev mäkta tacksam över att slippa köpa en ny laptop.

Vore kul om det vore så enkelt, det finns inget damm givetvis, det första jag kollade. Kan man ha missat kylpastan vid monteringen kanske...?
Senast redigerad av Netwhistler 2010-03-07 kl. 20:39.
Citera
2010-03-07, 21:07
Medlem
Nights avatar
Drivrutinerna hittar du på hp:s hemsida.

http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/softwareCategory?lc=en&dlc=sv&cc=se&product=397913 3&lang=sv&

Skulle satsat på drivrutiner för chipset och mjukvaran för webcamen.

Tänker att mjukvaran eventuellt kan uppdatera drivrutinen oxå.
Senast redigerad av Night 2010-03-07 kl. 21:09.
Citera
2010-03-13, 17:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Night
Drivrutinerna hittar du på hp:s hemsida.

http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/softwareCategory?lc=en&dlc=sv&cc=se&product=397913 3&lang=sv&

Skulle satsat på drivrutiner för chipset och mjukvaran för webcamen.

Tänker att mjukvaran eventuellt kan uppdatera drivrutinen oxå.

Ber om ursäkt, fick ingen indikation på att du hade svarat. Ok, har ominstallerat allt som hade med USB att göra utan förbättring, har redan gått igenom device manager och klickat på update driver, den säger att man har det senaste installerat, men när jag kollar versionsnummren på den sidan så stämmer det inte alls, update funktionen ljuger tydligen.

Ok, får testa detta och hålla tummarna, tack för att ni tog er tid!
Senast redigerad av Netwhistler 2010-03-13 kl. 17:12.
Citera
2010-03-13, 22:50
Bannlyst
ÄNTLIGEN! Efter att ha updaterat en jäkla massa, så kan jag nu köra skype videosamtal, 1 youtube video, och 3 porrfilmer på samma gång, dom snurra helt felfritt och den stannar på 88 grader, med skype stannar den på 80.

TACK!

Edit: Det som har hänt i system är att "High Definition Audio Controller" har flyttat från IRQ 20 till 19. Det handlade alltså om en IRQ konflikt precis som jag trodde.

Från:
IRQ 17 Standard OpenHCD USB Host Controller OK
IRQ 17 Standard Enhanced PCI to USB Host Controller OK
IRQ 18 NVIDIA nForce System Management Controller OK
IRQ 20 High Definition Audio Controller OK
IRQ 20 Atheros AR5007 802.11b/g WiFi Adapter OK
IRQ 20 PCI standard PCI-to-PCI bridge OK
IRQ 21 Standard Dual Channel PCI IDE Controller OK
IRQ 23 NVIDIA GeForce 8200M G OK

Till:
IRQ 17 Standard OpenHCD USB Host Controller OK
IRQ 17 Standard Enhanced PCI to USB Host Controller OK
IRQ 18 NVIDIA nForce System Management Controller OK
IRQ 19 High Definition Audio Controller OK
IRQ 20 Atheros AR5007 802.11b/g WiFi Adapter OK
IRQ 20 PCI standard PCI-to-PCI bridge OK
IRQ 21 Standard Dual Channel PCI IDE Controller OK
IRQ 23 NVIDIA GeForce 8200M G OK
Senast redigerad av Netwhistler 2010-03-13 kl. 23:22.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in