2010-03-06, 18:38
Medlem
Bewkillys avatar
Hej främlingar!

Jag läste en väldigt intressant artikel någonstans om hur "statsskicket" ändras genom tiden. Jag har för mig att det var någon filosof som kom fram till hur den regerande makten oundvikligt ändrades till nästa steg. Men nu kan jag inte hitta artikeln. Så ifall någon här på forumet kan hitta den, har den i en bok eller rent av vet vad jag snackar om och skriver det är jag jäkligt tacksam.
Citera
2010-03-06, 18:39
Medlem
LucNNs avatar
Den filosof du tänker på är nog Karl Marx. Han menade något i den stil (med förtryck som ledde till revolutioner, tills kommunismen nåddes). Lite Hegelinspireret, med hänsyn till historiens "dynamik".
Citera
2010-03-06, 19:07
Medlem
Bewkillys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LucNN
Den filosof du tänker på är nog Karl Marx. Han menade något i den stil (med förtryck som ledde till revolutioner, tills kommunismen nåddes). Lite Hegelinspireret, med hänsyn till historiens "dynamik".

Njae, har för mig det var en grekisk filosof, och "cirkeln" som teorin handlar om är hur anarki blir till [något] när folk börjar samlas för skydd och hur det sedan blir till [något annat] när en ensam person får tillräckligt mycket stöd för att tala för denna grupp. Sedan när till slut någon ur en av de många olika byarna börjar ta över eller samla alla byar under en fana så blir det till [något].

Hoppas att detta är förståeligt.
Citera
2010-03-06, 19:14
Medlem
LucNNs avatar
Det kan jag inte hjälpa med, tyvär. Det finns antagligen någon som ka hjälpa dig.

Mvh
Citera
2010-03-06, 19:26
Medlem
Flytande_argots avatar
Tror du tänker på Polybios cykel?

Saxat från en sida:

Citat:
I bok 6 av sin historia över Romarrikets uppgång presenterar den grekisk-romerske författaren Polybios en cykliska konstitutionsteori som tar sin utgångspunkt i Aristoteles tre goda och tre dåliga konstitutioner, men som samtidigt fäster större viktig vid hur styrelseskick förändras över tiden och övergår i varandra.

1. Monarki
2. Kungadöme
3. Tyranni
4. Aristokrati
5. Oligarki
6. Demokrati
7. Pöbelvälde

Polybios beskriver denna cykel som en naturlig och lagbunden process som alla stater är dömda att genomgå. En av teorins grundprinciper är att makten då den går i arv korrumperas och genomgår en degenerationsprocess. Av denna anledning urartar med tiden kungadömet i tyranni, aristokratin i oligarki och demokratin i pöbelvälde. Men korruptionen och den politiska kulturens förfall ger också upphov till motkrafter. Då kungamakten övergått i tyrannvälde reser sig de ädlast i revolt och aristokrati införs. Samma mönster kan iakttas i övergången mellan oligarki och demokrati.
Citera
2010-03-06, 20:46
Medlem
Bewkillys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flytande_argot
Tror du tänker på Polybios cykel?

Saxat från en sida:

Precis vad jag letade efter! Stort tack!

Mod kan låsa tråden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in