2010-03-06, 18:05
Medlem
Godkvällens!

Nu till mitt problem! (oj blev lång läsning innan): Jag har ca 15 000 kr kvar att betala tillbaka för att jag inte ska ha en enda krona att betala till nån förutom hyran o elen. Jag har försökt att ta lån för att kunna bli helt av med dom 15000 kr och därmed kunna snåla in lite till. Men har blivit nekad varenda gång pga att jag inte har någon säkerhet.

Vem kan man låna 15000 av?

Vill inte fråga min sambo om dessa pengar. 8 av dom 15 000 är på G in till kronolle. Skulle va gött o slippa brev från dom igen. det är ju så jävla lite pengar kvar att betala tillbaka!
Jag skulle kunna betala rakt av från egen ficka men då kan mina 2 ungar bli drabbade i värsta fall. Jag har tom kollat på loanland.se men min ansökan godtogs inte.
Ps jag hatar att inkasso inte skickar ut ett brev innan dom skickar det till kronolle, dom skulderna jag har kvar är från början av denna skit!
Citera
2010-03-06, 18:23
Medlem
Liston Crests avatar
På vilket sätt kommer dina ungar drabbas?

Hade jag varit du hade jag levt på gröt i två, tre månader och betalat av skiten. Onödigt att dra på sig ett lån för en så liten summa.
Citera
2010-03-06, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Liston Crest
På vilket sätt kommer dina ungar drabbas?

Hade jag varit du hade jag levt på gröt i två, tre månader och betalat av skiten. Onödigt att dra på sig ett lån för en så liten summa.
Jag bor ihop med tjejen o ungarna, som kommer nog undra varför jag käkar gröt i 2 månader
Jo det är jävligt onödigt att dra på sig ett nytt lån, men betalas det snarast så tar dom bort räntan på skulden. Sen blir det väl billigare för mig att bara betala till ett ställe ist för 2?
dessutom blir det lite knort med pengar till mat, vilket kommer drabba mina barn...
Senast redigerad av sagner01 2010-03-06 kl. 18:32.
Citera
2010-03-06, 18:35
Medlem
hur gamla är skulderna som ligger hos inkasso ?

Risken är ju att så fort det är tomt hos KF så kommer det dimpa in nya.
Är skulderna mer än 3 år så är det alltit värt att bestrida dom.
Citera
2010-03-06, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MiffoMuff
hur gamla är skulderna som ligger hos inkasso ?

Risken är ju att så fort det är tomt hos KF så kommer det dimpa in nya.
Är skulderna mer än 3 år så är det alltit värt att bestrida dom.
Den som är på väg till kronolle är sen 04 tror jag. Det är för en TV som kommer kosta mig strax över 8 tusen. Var kan man bestrida det?
Jag vet att jag bara har dessa 2 kvar att betala, resten har jag betalat tillbaka sen jag fick jobbet.
Jag hade även en skuld hos tele2 på 25 000 för 4 telefoner samt teleräkningar för dom.
Tog dem när jag var 18 år och 2 dagar, tjänade 950 kronor i månaden. Jag har inte hört av dom på flera år. Ska ringa på måndag o kolla hur vi gör med den eller om det är "borttagen".
Citera
2010-03-06, 18:56
Medlem
antagonistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sagner01
Jag bor ihop med tjejen o ungarna, som kommer nog undra varför jag käkar gröt i 2 månader
Jo det är jävligt onödigt att dra på sig ett nytt lån, men betalas det snarast så tar dom bort räntan på skulden. Sen blir det väl billigare för mig att bara betala till ett ställe ist för 2?
dessutom blir det lite knort med pengar till mat, vilket kommer drabba mina barn...
Vad är problemet? Du vill betala av skulden så snart som möjligt men är inte beredd att göra uppoffringar för det. Barnen behöver inte "lida" bara för att du snålar in på utgifterna i ett par månader.

Måste de verkligen ha den där Action Man-figuren eller senaste Barbiedockan? Måste de ha kalaspuffar istället för Euroshoppers 2-kilossäckar med puffat ris? Måste du ha dina cigaretter? etc. etc. Får man fråga hur mycket dina totala skulder uppgick till innan du började betala av dem?
Senast redigerad av antagonisten 2010-03-06 kl. 19:00.
Citera
2010-03-06, 18:58
Medlem
antagonistens avatar
Citat:
Jag hade även en skuld hos tele2 på 25 000 för 4 telefoner samt teleräkningar för dom.
Tog dem när jag var 18 år och 2 dagar, tjänade 950 kronor i månaden. Jag har inte hört av dom på flera år. Ska ringa på måndag o kolla hur vi gör med den eller om det är "borttagen".
Skulderna försvinner inte bara för att de inte har hört av sig på ett par år...
http://anmärkningar.se/skuld-preskriberas/
Citera
2010-03-06, 19:03
Medlem
unsungs avatar
Ekonomi övrigt -> Privatekonomi

// moderator
Citera
2010-03-06, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av antagonisten
Vad är problemet? Du vill betala av skulden så snart som möjligt men är inte beredd att göra uppoffringar för det. Barnen behöver inte "lida" bara för att du snålar in på utgifterna i ett par månader.

Måste de verkligen ha den där Action Man-figuren eller senaste Barbiedockan? Måste de ha kalaspuffar istället för Euroshoppers 2-kilossäckar med puffat ris? Måste du ha dina cigaretter? etc. etc. Får man fråga hur mycket dina totala skulder uppgick till innan du började betala av dem?

Den ena ungen är född i måndags så den kostar väl inte vidare mkt, däremot vagn, bilbarnstol, säng, kläder, och diverse andra tillbehör kostar ju lite. Det äldre barnet är inte heller särskilt kostsamt, varken Action-man eller kalaspuffar. Bil däremot med besiktnings-2r, kostar pengar.
Jag varken dricker eller röker, har lagt snuset på hyllan för stunden.
Den totala skulden innan jag började betala av var nog uppe i dryga 80. 000 kr. Jag har sålt av med allt vad dyrt heter, tex en calibra, tv-spel, och lite annan skit skit jag har samlat på mig. Nu har jag endast det allra nödvändigaste för att mina barn ska kunna få nya kläder, mat på bordet, tak över huvudet.
Citera
2010-03-06, 19:20
Medlem
antagonistens avatar
Citat:
däremot vagn, bilbarnstol, säng, kläder, och diverse andra tillbehör kostar ju lite.
Jo, det är sant. Du kan ju alltid höra dig för i umgängeskretsen om ni inte kan få ärva/låna prylar av någon eller köpa dem till "kompispris".
Citat:
Den totala skulden innan jag började betala av var nog uppe i dryga 80. 000 kr. Jag har sålt av med allt vad dyrt heter, tex en calibra, tv-spel, och lite annan skit skit jag har samlat på mig. Nu har jag endast det allra nödvändigaste för att mina barn ska kunna få nya kläder, mat på bordet, tak över huvudet.
Starkt jobbat! Varför hör du inte av dig till fordringsägaren om du är orolig för att räntan ska öka? De flesta går med på att frysa räntan om man lägger upp en avbetalningsplan och håller sig till den.
Citera
2010-03-06, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av antagonisten
Jo, det är sant. Du kan ju alltid höra dig för i umgängeskretsen om ni inte kan få ärva/låna prylar av någon eller köpa dem till "kompispris".
Starkt jobbat! Varför hör du inte av dig till fordringsägaren om du är orolig för att räntan ska öka? De flesta går med på att frysa räntan om man lägger upp en avbetalningsplan och håller sig till den.
Min bror fick barn för ett drygt år sen och vi lånade hans vagn, dock fick vi köpa mjuklift till, bilbarnstol köpte vi ny till ett riktigt bra pris.

Har snackat med Leasy och kronolle om TV:n men på KF vill dom ha in pengarna innan den 15:e annars utmäter dom min lön. Och leasy vill inte lägga upp avbetalning, antar att dom e rätt sura för att jag sket i o betala från början. Den andra skulden låter jag gå till kronofogen för att kunna göra upp en avbetalningsplan i månadsskiftet, va lättast att göra så enligt dom själva. Det är från transportstyrelsen, böter eller va dom kallar det.

Skulle va skönt att bara betala dom skulderna för att sedan kunna betrakta sig som HELT skuldfri, även om lån till 1 ställe på 15 lök fanns där.
Citera
2010-04-14, 02:09
Medlem
wearcapeflys avatar
Lånar tråden lite med en relaterad fråga.

Jag tog för c:a ett år sedan ett lån för att köpa ett hus. Då jag saknade (och fortfarande saknar) fast jobb hamnade mina kära mor som medlåntagare. Nu börjar jag närma mig ett fast jobb och tanken är att jag då ska ta över hela lånet. Saken är den att jag sedan dess dragit på mig en betalningsanmärkning (elräkning på 12k på en månad ) och undrar nu om detta kommer bli ett problem då jag ska ta över lånet. En ekonomisk prövning genomfördes naturligtvis innan jag tecknade lånet, frågan är ju om de kommer dra en ny kreditkoll inför övertagandet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in