2010-03-06, 14:17
Medlem
Hej!
Jag har hållit på med aktiehandel i ett halvår nu men har fortfarande ingen större kunskap om hur man analyserar ett bolag och vad som kan anses vara köpvärt. Jag har läst analyser från di.se och placera.nu och kollat lite kurshistorik och p/e-tal osv.

Alltså; vad är viktigt vid analys av ett bolag? Och hur kan man enkelt använda grundläggande teknisk analys?

Tacksam för svar.
Citera
2010-03-12, 16:44
Medlem
bump bump
Citera
2010-03-16, 09:59
Medlem
HisDudenesss avatar
tja, kolla in kapitlen om fundamental och teknisk analys i tradingguiden. För övrigt en jävligt bra bok om aktiehandel.
Citera
2010-03-16, 10:01
Medlem
HisDudenesss avatar
kolla även in böcker om/av warren buffet.
Citera
2010-03-16, 13:27
Medlem
Caparzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maxup
Hej!
Jag har hållit på med aktiehandel i ett halvår nu men har fortfarande ingen större kunskap om hur man analyserar ett bolag och vad som kan anses vara köpvärt. Jag har läst analyser från di.se och placera.nu och kollat lite kurshistorik och p/e-tal osv.

Alltså; vad är viktigt vid analys av ett bolag? Och hur kan man enkelt använda grundläggande teknisk analys?

Tacksam för svar.

Kurshistoriken ska du inte bry dig om när det gäller bolag på stockholmsbörsen. För vissa mindre listor finns bolag som en gång stått i flera tusen kronor, men som nu är i några ören, dess aktier ska du hålla dig borta från. Läs på om de vanligaste nyckeltalen och förstå vad de betyder.

Håll dig helst borta från teknisk analys.

Soliditet, Räntabilitet på eget kapital, marginal, P/E, P/S, utdelningsandel, utdelningstillväxt. Dessa nyckeltal och mer hittar du på www.borsdata.se
Citera
2010-03-16, 14:37
Medlem
waxizs avatar
Att du vågar handla aktier innan du har lärt dig göra en analys av vad du handlar förstår jag inte. Du jobbar hårt för dina pengar, då vill du väl inte bränna dem bara för att du inte orkar göra en analys, bra att du tar tag i det!

Läs tradingguiden samt One up on wallstreet av Lynch, oerhört bra böcker som förklara vad det är man ska leta efter i ett företag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in