Citat:
Ursprungligen postat av KythEr
Hej!
Jag har ett litet problem som uppstår varje gång jag ska handla på internet (och jag handlar bara där om jag måste). Jag är alltid rädd att någon, på något sätt ska få tag på mitt kortnummer och CVV kod. Jag har en sorts "checklista" varje gång jag ska handla på internet, och jag vet inte riktigt om det är säkert, även med alla dessa säkerhetsåtgärder.
Finns många sätt att snappa upp kortnummer på. Helt säker kan man aldrig vara. Men banken ska normalt ersätta dig om något händer, så skydd finns. Funderade en del på det där själv. Vad händer om jag blir av med kortet te.x?
Har mitt bankkort knutet till
ett bankkonto hos SEB.
På samma bank har jag 2 andra konton. Majoriteten av pengarna ligger på ett konto som kortet
INTE är knutet till.
På kontot som VISA/Bankkortet är kopplat till har jag bara så mycket som jag kommer använda.
Säg att jag ska handla mat. Kanske behöver 300kr till det.
Loggar in på internetbanken och flyttar över beloppet.
På så sätt blir jag aldrig av med alla pengar om någon kommer över kortnr.
Sedan har bankerna (eller SEB i alla fall) system som bevakar transaktionerna och om något utöver det vanliga händer så märker de det. SEB kontaktade mig vid ett tillfälle då någon försökte köpa datorprylar på mitt kort men hade misslyckats eftersom att det inte funnits tillräckligt med pengar på kontot. De spärrade kortet direkt och jag fick ett nytt.
Leta också på din banks hemsida efter "Verified by Visa" eller "MasterCard Secure Code".
Det är ett extra lösenord som skapar ett extra skydd när du handlar på nätet
http://www.seb.se/pow/wcp/templates/...seb.se&lang=se