2010-03-06, 00:36
Medlem
KythErs avatar
Hej!

Jag har ett litet problem som uppstår varje gång jag ska handla på internet (och jag handlar bara där om jag måste). Jag är alltid rädd att någon, på något sätt ska få tag på mitt kortnummer och CVV kod. Jag har en sorts "checklista" varje gång jag ska handla på internet, och jag vet inte riktigt om det är säkert, även med alla dessa säkerhetsåtgärder.

Checklista:

Använder OSK (virtuellt tangentbord) varje gång jag ska skriva in kortnummer och CVV, dock missade jag detta senaste gången. Jag skrev in kortnummret plus CVV och kom sedan på att jag glömde aktivera det virtuella skrivbordet, när jag kom på mig att jag hade glömt så började jag genast (innan jag hann skriva något annat) skriva in massa nonsens siffror (och på så sätt få keyloggers tro att det bara är en massa nonsens).

Dessutom söker jag noga igenom datorn (efter virus, keyloggers, bl.a) innan jag handlar.

Tror ni att jag är säker?

Seriösa svar uppskattas!

P.S, Har också tänkt på "e-kort", som jag förstår det så kan man koppla sitt riktiga kort till ett "e-kort" och på så sätt handla säkert på internet.
Citera
2010-03-06, 09:33
Medlem
Mulas avatar
Nja - de allra flesta "kortkapningarna" sker ändå på serversidan, så även om dina (lätt paranoida) försiktighetsåtgärder är bra så gör de nog varken till eller från. Det vill säga, systemet hos den du handlar har någon "logger" som sparar uppgifterna eller att någon tar sig in i någon databas hos den du handlade kortet av. Jag har själv fått kort "kapade", det konstiga att det var just det kortet jag knappt använder alls för internetköp, dock används det ganska mycket utomlands.

Ett annat "vanligt" sätt är att ditt kort skimmas när du handlar med det i en vanlig affär eller på krogen, dvs någon skriver helt enkelt av dina kortnummer inkl ccv, eller läser av magnetremsan.
Det enda sättet att vara säker är nästan att inte använda kortet alls.

e-kort är ganska smart för den paranoide, där "laddas" ju kortnumret med en viss summa som inte kan överskridas. Giltighetstiden är också kort, brukar vara en månad och man kan ju själv spärra numret när man inte vill handla längre.

Det råd jag kan ge om du är orolig är att inte använda ett betalkort som är kopplat till ditt bankkonto, utan ett som ger dig en faktura varje månad. Då kan du bestrida ev felaktigheter innan du betalar. Dessutom ska man kunna kolla kontoställningen via internet, gå in nån gång i veckan och se att inget konstigt pågår.
Citera
2010-03-06, 09:39
Medlem
Enydrions avatar
e kort är säkert smart (på något för mig okänt sätt) men problemet är att om man tex ska betala ett företag i usa, så duger det inte alls, de kollar att kortet är typp internationellt och man ska dessutom förse dem med en sifferkod som man senare får av sin bank, innan de skickar iväg varan.

Så det vore nog bra om banken talade om i vilka situationer man KAN använda e-kort...

Ovanstånde gäller visa och sparbanken...
Citera
2010-03-06, 13:01
Medlem
gb85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
e kort är säkert smart (på något för mig okänt sätt) men problemet är att om man tex ska betala ett företag i usa, så duger det inte alls, de kollar att kortet är typp internationellt och man ska dessutom förse dem med en sifferkod som man senare får av sin bank, innan de skickar iväg varan.

Så det vore nog bra om banken talade om i vilka situationer man KAN använda e-kort...

Ovanstånde gäller visa och sparbanken...
På nordeas hemsida står det när man KAN använda e-kort.
Citera
2010-03-06, 14:17
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gb85
På nordeas hemsida står det när man KAN använda e-kort.

kan du länka dit?
Citera
2010-03-06, 16:03
Medlem
gb85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
kan du länka dit?
Nej. Jag uttryckte mig lite klumpigt, om man väljer e-kort i internetbanken så står det var och vad man kan använda det till, man måste alltså vara kund hos Nordea.
Är ytterst tveksam till om jag vill länka till min internetbanksida.

EDIT:Som jag fatta informationen, när jag läste den igår kväll, så fungerar det som ett vanligt kort man betalr med, men det genereras ett nytt kortnr och allt annat man behöver som bara är giltigt en gång och kopplas ihop med ens konto. Fungerar dock inte till t.ex sj-biljetter som man måste lösa ut via kort på plats.
Citera
2010-03-06, 16:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av KythEr
Hej!
Jag har ett litet problem som uppstår varje gång jag ska handla på internet (och jag handlar bara där om jag måste). Jag är alltid rädd att någon, på något sätt ska få tag på mitt kortnummer och CVV kod. Jag har en sorts "checklista" varje gång jag ska handla på internet, och jag vet inte riktigt om det är säkert, även med alla dessa säkerhetsåtgärder.

Finns många sätt att snappa upp kortnummer på. Helt säker kan man aldrig vara. Men banken ska normalt ersätta dig om något händer, så skydd finns. Funderade en del på det där själv. Vad händer om jag blir av med kortet te.x?

Har mitt bankkort knutet till ett bankkonto hos SEB.
På samma bank har jag 2 andra konton. Majoriteten av pengarna ligger på ett konto som kortet INTE är knutet till.

På kontot som VISA/Bankkortet är kopplat till har jag bara så mycket som jag kommer använda.
Säg att jag ska handla mat. Kanske behöver 300kr till det.
Loggar in på internetbanken och flyttar över beloppet.

På så sätt blir jag aldrig av med alla pengar om någon kommer över kortnr.

Sedan har bankerna (eller SEB i alla fall) system som bevakar transaktionerna och om något utöver det vanliga händer så märker de det. SEB kontaktade mig vid ett tillfälle då någon försökte köpa datorprylar på mitt kort men hade misslyckats eftersom att det inte funnits tillräckligt med pengar på kontot. De spärrade kortet direkt och jag fick ett nytt.

Leta också på din banks hemsida efter "Verified by Visa" eller "MasterCard Secure Code".
Det är ett extra lösenord som skapar ett extra skydd när du handlar på nätet
http://www.seb.se/pow/wcp/templates/...seb.se&lang=se
Citera
2010-03-06, 20:59
Medlem
DanteAlighieris avatar
Jag vet inte om det nämnts, men måste du ha stora belopp på kontokortet?
Citera
2010-03-06, 21:44
Medlem
Enydrions avatar
jag har oxå ett särskilt konto till kontokortet, där jag normalt bara har 5 k
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in