2010-03-05, 19:17
Medlem
AchromaticSpirits avatar
Som rubriken lyder. Ska ta min historia kort.

Jag äger en mazda 626 årsmodell 86. En gammal bil med andra och som titt och tätt strular. I alla fall så har jag varit inne till en verkstad ett par gånger då den ligger närmast mig. Mitt första problem var bilbatteriet som var gammalt, bilen gav upp och jag fick bogsera den till närmsta verkstad. Fick insatt ett nytt batteri. Allt som allt så gick det på tusen kronor. Kort därefter att batteriet hade blivit insatt så började styrningen på bilen krångla. Den drog till vänster hela tiden. Jag trodde det var någon inställning men bestämde mig för att åka till en annan verkstad som jag just då var i närheten av. Dem fixade det utan någon betalning, det var tydligen ett enkelt fel att fixa. Sen precis innan bilen skulle besiktigas så började blinkersrelät krångla. Jag valde då verkstaden som hade fixat in mitt nya batteri och som låg närmast mitt boende. De erbjöd sig då att de själva kunde köra min bil till besiktningen då dem behövde tid för att fixa relät.

Så dem åkte och besiktade bilen och jag fick papper på allt samt att de hade fixat relät. Men...efter några dagar så återkommer samma problem. Jag ringer till dem och frågar varför de dykt upp igen, och dem säger att dem måste titta på den igen.

Då jag jobbar mycket så hade jag inte tid. Sen förra fredagen då min sambo och jag är och handlar och vi ska åka hem med massvis med kassar så startar inte bilfan. Tydligen hade vi glömt någon lampa på i panelen, men det ska ju ta flera timmar innan batteriet dör helt.

Vi prövade att rulla igång den men det funkade inte, så vi fick ringa bogsering som faktiskt fick igång den med deras startkablar.

Och nu denna fredag när min sambo åkte iväg till jobbet så dör bilen, bara så där mitt på vägen.

Vi misstänker starkt att den här verkstaden som hjälpt oss med besiktningen och våra fel med bilen, bara lurar oss på pengar. Antingen uppkommer det ett annat fel när det som vi lämnade in bilen för är lagat, eller så återkommer samma fel igen efter några dagar.

Vad tror ni? Det är ju högst besynnerligt att bilen funkar sämre så fort vi lämnat in och fått den "lagad"

Vet som sagt att det är en gammal bil som går sönder, men en verkstad ska ju faktiskt fixa felet och inte skapa fler fel.

Mvh
Citera
2010-03-05, 19:30
Medlem
Barriss avatar
Problemet är att generatorn är trasig. Lyser laddningslampan när du har tändningen på innan du startar motorn.

Verkstaden har inte lurat dig.
Citera
2010-03-05, 19:33
Medlem
AchromaticSpirits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barris
Problemet är att generatorn är trasig. Lyser laddningslampan när du har tändningen på innan du startar motorn.

Verkstaden har inte lurat dig.

Generatorn är utbytt och den är ny. Alla lampor lyser som dem ska. Så det är inte den.
Citera
2010-03-05, 19:35
Medlem
Carl Serungs avatar
Det är lite som Cancer.Har problemen väl böra så..Tror knappast verkstaden har nån skuld i det hela.
Citera
2010-03-05, 19:38
Medlem
AchromaticSpirits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Det är lite som Cancer.Har problemen väl böra så..Tror knappast verkstaden har nån skuld i det hela.

Jo sant, men det är ju fortfarande besynnerligt att en massa fel ska uppstå när man varit där och lagat bilen. Och sen när man åtgärdat ett så kommer det tillbaks.
Citera
2010-03-05, 19:39
Medlem
sommarlovs avatar
Du säger det själv, bilen är gammal, saker går sönder.

Tänk för övrigt på att det INTE heter "dem" det heter "de", en viktig skillnad som gör texten svårläst!
Citera
2010-03-05, 19:40
Medlem
För det första så är det inte särklit ekonomiskt att äga en så pass gammal bil
om man inte har lite mek kunskaper, eller känner någon som kan hjälpa en.
Om det nu var vekligen var blikerslelät som krånglar så låter det lite konstigt att
det skulle ta tid och fixa, då det inte tar många minuter och byta eller löda om.

Sen ang batteriet så låter det som att det skulle kunna vara generatorn som
inte laddar som den ska. Har du tillgång till en mulitmeter så kan du enkelt mäta
spånningen, brukar vara en 14v som den ska ge. Kan iofs vara kolet i genratorn
som är slut men då är det nästan enklare att hämta en annan generator på skroten.
Citera
2010-03-05, 19:42
Medlem
AchromaticSpirits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av *b*
För det första så är det inte särklit ekonomiskt att äga en så pass gammal bil
om man inte har lite mek kunskaper, eller känner någon som kan hjälpa en.
Om det nu var vekligen var blikerslelät som krånglar så låter det lite konstigt att
det skulle ta tid och fixa, då det inte tar många minuter och byta eller löda om.

Sen ang batteriet så låter det som att det skulle kunna vara generatorn som
inte laddar som den ska. Har du tillgång till en mulitmeter så kan du enkelt mäta
spånningen, brukar vara en 14v som den ska ge. Kan iofs vara kolet i genratorn
som är slut men då är det nästan enklare att hämta en annan generator på skroten.

Generatorn är som sagt ny..en annan verkstad som fixade det.
Citera
2010-03-05, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AchromaticSpirit
Generatorn är som sagt ny..en annan verkstad som fixade det.

Ok

Det skulle kunna vara något som ligger och drar ström. Jag hade själv samma problem
med batteri som ladddades ut fort. Det visa sig vara sterion som inte stängdes av,
trotts att den släcktes ner och tändningen var av.
Citera
2010-03-05, 19:49
Medlem
AchromaticSpirits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av *b*
Ok

Det skulle kunna vara något som ligger och drar ström. Jag hade själv samma problem
med batteri som ladddades ut fort. Det visa sig vara sterion som inte stängdes av,
trotts att den släcktes ner och tändningen var av.

Ja det är jävligt skumt. Har inte ens någon stereo heller. Så det finns ingenting som kan ligga och dra ström. Det jag tror det också kan vara är att det kommer in fukt. Sen är ju kylan ett problem då jag inte har någon motorvärmare eller ett garage till den.
Citera
2010-03-05, 19:56
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AchromaticSpirit
Ja det är jävligt skumt. Har inte ens någon stereo heller. Så det finns ingenting som kan ligga och dra ström. Det jag tror det också kan vara är att det kommer in fukt. Sen är ju kylan ett problem då jag inte har någon motorvärmare eller ett garage till den.
Jodå, det kan det visst. I princip allt elektriskt i bilen kan börja spöka och dra tjuvström, i ditt fall kan det ha varit något med blinkreläet som startade det hela. För övrigt håller jag med *b*, det är ingen ekonomi i att åka i en så pass gammal bil om man inte kan meka själv eller har kontakter som kan. Visserligen kostar en nyare bil mer pengar, men det som är intressant är vad din månadskostnad blir, om du lägger pengar på reparationer eller avbetalning har ju ingen betydelse i plånboken. Sen kan det vara värt en del att slippa oroa sig för om bilen ska hålla en månad till eller inte.
Citera
2010-03-05, 20:13
Medlem
AchromaticSpirits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Jodå, det kan det visst. I princip allt elektriskt i bilen kan börja spöka och dra tjuvström, i ditt fall kan det ha varit något med blinkreläet som startade det hela. För övrigt håller jag med *b*, det är ingen ekonomi i att åka i en så pass gammal bil om man inte kan meka själv eller har kontakter som kan. Visserligen kostar en nyare bil mer pengar, men det som är intressant är vad din månadskostnad blir, om du lägger pengar på reparationer eller avbetalning har ju ingen betydelse i plånboken. Sen kan det vara värt en del att slippa oroa sig för om bilen ska hålla en månad till eller inte.

Ok. Jo det är nog mer ekonomiskt att köpa en annan bil. Den här bilen har kostat mig mer än vad jag köpte den för. Börjar riktigt trött på den. Dessutom har fläktarna börjat ge sig också.

Men ni tror inte verkstaden har något att göra med saken?

Tack för er hjälp.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in