Flashback bygger pepparkakshus!
2010-03-05, 18:07
Medlem
Jag blev övertalad att köpa en lergryta, så nu sitter jag här med en stor och tung sak som jag inte riktigt vet hur jag ska förbereda eller vad jag ska laga i.

Så alltså, hur förbereder man en sån här? Hört att den ska ligga i blöt i ett dygn innan man ska använda den, men det låter inte rimligt. Stämmer det eller är det bara att blötlägga i en kvart (Manualen säger inget om saken)
Sen så har någon kanske lite förslag på vad man kan laga i den? Har en bit fläskstek i kylen som jag tänkte att man kanske kunde slänga ner med lite potatis och så, men jag vet inte. Kom gärna med förslag!
Citera
2010-03-05, 18:14
Medlem
dePauls avatar
https://www.flashback.org/sok/lergryta?f=79

~Paul~
Citera
2010-03-05, 18:35
Medlem
Lägg grytan i blöt över natten.
Klappa in fläsksteken med örter,vitlök,svartpeppar och salt.
bryn steken runt om, lägg den i grytan tillsammans med klyftade röda äpplen, skivad morot och gul lök i bitar. Slå på lite vittvin eller vatten, släng i en köttbuljongtärning.
På med locket och skjuts in i ugnen. Kör steken tills den har en kärn temp på ca 62 grader. Ta ut steken och slå in den i folie.
Ta spadet och allagrönsaker i en kasrtull, koka upp slå över 3 dl grädde, låta koka upp, red eventuellt, mixa sila av, så har du en god äppelgräddsås.
koka potatis till, eller gör mos om du gillar det.

Lycka till!

mvh

PS.
Om inte det här duger, så kan jag ge dig något 1700-tals recept från cajsa Wargs kokbok. :P
DS
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in