• 1
  • 2
2010-03-08, 22:07
Medlem
Använd diafragman och en kompressor. Har du tillgång till tex melodyne skulle jag kanske pitchshifta, annars låta bli.
Citera
2010-03-09, 00:30
Medlem
Mkt enkelt. Spela in röst, släng på Equalizer, boosta allt under 150-200 Hertz till önskad bas.

Mickar. Om man talar eller sjunger eller whatever för nära så kallade (hyper)njurar så uppstår proximity effekten (används flitigt innom radiojinglar, reklam, filmtrailers osv.)
Citera
2010-03-22, 22:06
Medlem
MRs avatar
Ingen som har någon tutorial eller liknande? på något program där jag kan fixa till detta?

Citat:
Ursprungligen postat av Gerway
Mkt enkelt. Spela in röst, släng på Equalizer, boosta allt under 150-200 Hertz till önskad bas.
Provade i Audacity men fick inte till något bra alls..
Citera
2010-03-22, 23:40
Medlem
Fan vad coolt med sån röst egentligen!
Citera
2010-03-23, 19:51
Medlem
Okeje, provade runt lite. På de första två "MR", har jag ingen kompression eller EQ, sen drar jag upp mer och mer. Jag körde ableton, gjorde väl ingen större kraftansträngning men tog iaf 15 min. Som sagt, kompression, drog också upp bas- och sänkte mittenfrekvenserna lite på en fyrabands-EQ, ingen pitchändring dock.

http://www4.zippyshare.com/v/44066011/file.html
Citera
2010-03-23, 20:07
Medlem
Noetlovskijs avatar
Hahahaha

Visst blev det bitigare, men jag saknar ett liiiite lägra tonläge. Eller så är det bara jag som tänker på mer extrema fall.
Citera
2010-03-23, 20:28
Medlem
Kalle-Kottes avatar
Kolla om du hittar någon mutlibandskompressor och lek med den. Ibland brukar det finnas presets som heter Broadcast eller nåt i stil med det. Det kan hjälpa dig en bit på vägen men när du hör trailerrösten så är det processat om fan.

Citat:
Ursprungligen postat av MR
Provade i Audacity men fick inte till något bra alls..
I just Audacity ska det finnas en multibandare med just såna presets.
Citera
2010-03-24, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noetlovskij
Hahahaha

Visst blev det bitigare, men jag saknar ett liiiite lägra tonläge. Eller så är det bara jag som tänker på mer extrema fall.
Uttalade jag det rätt?
Visst kan man försöka gå lägre, fast jag vet inte, de där svenska talarna man hör överallt håller sig nog därikring. Har dock hört amerikanska exempel som varit rätt överdrivna, säkert nåt sånt du tänker på. Fast är nog viktigare att skapa djup och fin timbre än att nödvändigtvis gå så lågt. Fast jag har nog min låga räckvidd kring C0, och kanske ingen vidare pratröst så det är fritt fram att matcha/överträffa mitt försök
Citera
2011-04-11, 21:31
Medlem
NorthSNKRs avatar
Jag upptäckte av en slump att jag kan fixa sån röst när jag låg i soffan och hade hakan böjd ner mot bröstet. Gäller bara att prata genom övre delen av halsen/svalget istället för munnen... låter lite knepigt men funkar bra för mig, bara att öva lite. En kul detalj är att jag pratar mycket bättre amerikansk dialekt med "bas" röst än med min naturliga röst.
Har alltså i princip ingenting att göra med hur ens vanliga röst låter, handlar mer om teknik - prata mer genom halsen. Iaf för mig.
Citera
2011-04-11, 21:40
Medlem
Kompressor, EQ och pitch shift. Var varsam dock, det är lätt att man får det att låta skit om man rattar för mycket :/ Helst ska du ha en så snarlik röst som möjligt. Skjut fram hakan och lägg rösten så långt bak i munnen som möjligt.
Citera
2011-04-11, 21:57
Medlem
Drumsticks avatar
Eller varför inte låta allsmäktige Mikael Roupé göra jobbet?
Citera
2011-04-12, 23:23
Medlem
Här har du en tutorial, finns lite andra tricks med men jag har inte testat alla olika.

http://www.youtube.com/watch?v=gbtZxz0eq7Y

Sen som i denna t.ex vid 1:04 låter det också som han har lagt spåret dubbelt eller en reverse reverb på snacket, nånting som gör att det släpar, eller så ligger bara samma grej på baklänges. Nånting är det iaf men jag är inte 100% säker men det är ju bara prova, man hör det släpar iaf.

http://www.youtube.com/watch?v=Kp_C16fCjxs
Senast redigerad av ÅsaNisse 2011-04-12 kl. 23:27.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in