2010-03-04, 21:23
Medlem
Kattsmiddys avatar
Jo ja satt här med en vän och kollade på en film om rymden och rökte lite gräs
sen kom jag på en teori om liv på andra planeter.

Vi människor föreställer ju oss aliens med sjuka utseenden och tentakler osv. Men tänk om det är något i the laws of nature som gör så att allt liv på andra planeter har gått igenom exakt samma evolutionsprocess som vi har. (om man nu antar att det endast kan uppstå liv under våra omständigheter med temperatur osv.)
Finns det någon logik i det här eller är det bara dum flumm dum?
Citera
2010-03-04, 21:30
Medlem
brajzillas avatar
kanske inte skulle vara rätt otroligt om någon annan planet gått igenom exakt samma förlopp som våran (många arter har väl uppstått av ren slump), om dom ens har kommit lika långt som oss kanske längre vem vet hur det ser ut då...
Citera
2010-03-04, 21:31
Medlem
Visst skulle det kunna vara så. Men det skulle även kunna vara på oändligt andra sätt också? Vad har du för belägg för dessa laws of nature.. att det skulle vara så i resten av universum. Det är inte en teori utan mer en chansning i min bok.
Citera
2010-03-04, 22:15
Medlem
Spawnisens avatar
VI är 'aliens' och 'aliens' är de riktiga människorna
Citera
2010-03-04, 22:16
Medlem
limpens avatar
Satt och tänkte lite på detta häromdagen, kom fram till en teori: Vi lever i ett relativt tidigt stadium av universum, kan vara den första intelligenta rasen, allt eftersom kommer vi utvecklas och tillslut bosätta andra planeter, där grupper kommer stanna, andra kommer förflytta sig till andra ställen och efter flera miljarder år kommer dessa olika grupper ha utvecklats till flera olika raser, alla utvecklats på sitt egna sätt på grund av de olika planeternas miljöer och på så sätt. Vi är alltså universums grottmän mao.
Vet inte om jag tror på detta själv utan bara något jag driftade in på, finns ju som sagt oändligt med möjligheter.
Citera
2010-03-04, 22:18
Medlem
Spawnisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av limpen
Satt och tänkte lite på detta häromdagen, kom fram till en teori: Vi lever i ett relativt tidigt stadium av universum, kan vara den första intelligenta rasen, allt eftersom kommer vi utvecklas och tillslut bosätta andra planeter, där grupper kommer stanna, andra kommer förflytta sig till andra ställen och efter flera miljarder år kommer dessa olika grupper ha utvecklats till flera olika raser, alla utvecklats på sitt egna sätt på grund av de olika planeternas miljöer och på så sätt. Vi är alltså universums grottmän mao.
Vet inte om jag tror på detta själv utan bara något jag driftade in på, finns ju som sagt oändligt med möjligheter.
egoistiskt tänkande
Citera
2010-03-04, 22:19
Medlem
cephs avatar
Att eventuellt utomjordiskt liv skulle se exakt ut som här/genomgått exakt samma processer tycker jag låter långsökt som fan. Att vissa attribut såsom t.ex. en ryggrad, ögonens generella utformning och placering m.m. kan ha uppkommit är inte fullt så otroligt, men exakt som här är nog ganska osannolikt. Man börjar undra över hur livet på jorden hade sett ut om man bara justerat någon enstaka faktor i livets barndom. Tänk på varelser som Hallucigenia, Marrella m.fl. som inte liknar något vi har idag. Tänk om omständigheterna gjort dem till självklara vinnare i evolutionsracet och att de erövrat land istället för ryggradsdjur, enstaka mollusker, leddjur m.m.
Citera
2010-03-04, 22:22
Medlem
limpens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spawnisen
egoistiskt tänkande

Haha så kan man också se det, inte alls så jag menade det dock, och som jag sa: det kan vara en möjlighet och inte jag tror inte heller mer på denna teorin än någon annan, och om det är egoistiskt tänkande, so what? Det gör den inte mer otrolig än någon annan teori, vi kan ju inte veta vilken tidspan vi lever i.
Citera
2010-03-04, 23:11
Medlem
Musse.Chills avatar
Halvtaskigt citerat från BTP.

Eftersom universum är oändligt finns det oändligt planeter som kommit exakt lika långt i utvecklingen som oss. Det finns oändligt med planeter som kommit 1 år, 2 år, 1200 år längre fram i utvecklingen än oss. Det finns oändligt många planeter där det sitter en person som ser exakt ut som mig, tänker exakt lika mig, har exakt likadan familj och lever exakt likadant liv som mig.

Om Universum är oändligt finns det alltså oändligt med planeter med samma växtlighet och människoliv som på vår kära planet.

Citera
2010-03-04, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Musse.Chill
Halvtaskigt citerat från BTP.

Eftersom universum är oändligt finns det oändligt planeter som kommit exakt lika långt i utvecklingen som oss. Det finns oändligt med planeter som kommit 1 år, 2 år, 1200 år längre fram i utvecklingen än oss. Det finns oändligt många planeter där det sitter en person som ser exakt ut som mig, tänker exakt lika mig, har exakt likadan familj och lever exakt likadant liv som mig.

Om Universum är oändligt finns det alltså oändligt med planeter med samma växtlighet och människoliv som på vår kära planet.

Resonemanget är helt rätt, i ett oändligt universum skulle alla möjliga konfigurationer upprepa sig ett oändligt antal gånger. Tyvärr vet vi inte(ännu) om universum är oändligt stort. Vi vet att det inte är oändligt gammalt och att det i vart fall är väldigt stort.
Citera
2010-03-05, 00:04
Medlem
Musse.Chills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ntek
Resonemanget är helt rätt, i ett oändligt universum skulle alla möjliga konfigurationer upprepa sig ett oändligt antal gånger. Tyvärr vet vi inte(ännu) om universum är oändligt stort. Vi vet att det inte är oändligt gammalt och att det i vart fall är väldigt stort.

Nej men allt tyder på att universum är oändligt stort. Men, finns väl tyvärr inga konkreta bevis..
Citera
2010-03-05, 02:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Musse.Chill
Nej men allt tyder på att universum är oändligt stort. Men, finns väl tyvärr inga konkreta bevis..

Jaha? Vad jag har läst så tyder allt på att universum expanderar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in