• 2
  • 3
2014-02-08, 07:45
Medlem
Baiuls avatar
Har inte hört om något organiserat försök av de allierade att bomba själva lägren, däremot finns det dokumenterat om läger X (vågar inte gissa på vilket, men något i öst-Polen, ej säker om det var Auschwitz eller något inte lika känt, som t.ex. Chelmno) vars suppliantdump bombades lagom i tid till att lägret befriades några veckor senare av ryssarna. Och - voilá - de i lägret var helt utmärglade och många låg strödda runt omkring efter att ha svultit ihjäl. No shit.

Något ännu mera känt är att de allierade bombade Tysklands infrastruktur sönder och samman, i synnerhet järnvägsnätverken och tågstationer. Det påstås att detta var helt naturligt och 100% OK eftersom man ju ville försvåra för tyskarna att transportera ammunition till fronterna och i så hög mån som möjligt förhindra truppförflyttning. Visst, men vad som inte nämns i sammanhang om förintelsen var att de lyckades så bra att tyskarna inte kunde transportera mat till sin egen befolkning, heller - ännu mindre till de man satt som fångar i läger. Sen tågar man in i dem likt Caesar och skriver historieböcker i stil med omg-wtf-kolla vad tyskarna gjorde! Stackarna har ju svultit och dött av sjukdom ffs-omg-bbq.
Vet inte om man ska skratta eller gråta. Visst att tyskarna, i synnerhet de i Sonderkommandoförbanden, inte kunde bete sig så att säga under kriget, (på order från ovan...) men om man inte vill att den officiella versionen av det som skedde bara är pinsam och löjlig kan man åtminstone låtsas försöka vara inte bara objektiv utan också rättvis i sin skildring av brott på alla sidor.
Citera
2014-02-08, 07:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baiul
Har inte hört om något organiserat försök av de allierade att bomba själva lägren, däremot finns det dokumenterat om läger X (vågar inte gissa på vilket, men något i öst-Polen, ej säker om det var Auschwitz eller något inte lika känt, som t.ex. Chelmno) vars suppliantdump bombades lagom i tid till att lägret befriades några veckor senare av ryssarna. Och - voilá - de i lägret var helt utmärglade och många låg strödda runt omkring efter att ha svultit ihjäl. No shit.

Något ännu mera känt är att de allierade bombade Tysklands infrastruktur sönder och samman, i synnerhet järnvägsnätverken och tågstationer. Det påstås att detta var helt naturligt och 100% OK eftersom man ju ville försvåra för tyskarna att transportera ammunition till fronterna och i så hög mån som möjligt förhindra truppförflyttning. Visst, men vad som inte nämns i sammanhang om förintelsen var att de lyckades så bra att tyskarna inte kunde transportera mat till sin egen befolkning, heller - ännu mindre till de man satt som fångar i läger. Sen tågar man in i dem likt Caesar och skriver historieböcker i stil med omg-wtf-kolla vad tyskarna gjorde! Stackarna har ju svultit och dött av sjukdom ffs-omg-bbq.
Vet inte om man ska skratta eller gråta. Visst att tyskarna, i synnerhet de i Sonderkommandoförbanden, inte kunde bete sig så att säga under kriget, (på order från ovan...) men om man inte vill att den officiella versionen av det som skedde bara är pinsam och löjlig kan man åtminstone låtsas försöka vara inte bara objektiv utan också rättvis i sin skildring av brott på alla sidor.

Då kan ju du gärna leva som du lär, var objektiv och rättvis när du skriver om detta, använd seriösa fakta och källkritik.

Hur kunde tyskarna klara att med tåg transportera miljontals människor till dessa läger mitt under brinnande krig, om det inte fanns möjlighet att med tåg transportera mat till lägren eller förnödenheter och material till fronten?

Borde inte nazisterna i så fall ha prioriterat mat och materieltransporter och lågprioriterade transporter av deporterat folk till dessa läger?
Citera
2014-02-08, 09:00
Medlem
Baiuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Då kan ju du gärna leva som du lär, var objektiv och rättvis när du skriver om detta, använd seriösa fakta och källkritik.

Eh.. nej, jag behöver väl inte leva som jag lär? Jag är någon strunt som skriver lite ibland på ett diskussionsforum på internet - jag sitter inte och författar historiska encyklopedier.
Om det hänger på att jag anger källor så väljer jag heller bort det helt; jag postar inte ett inlägg på Flashback som tar timmar därför att jag ska avsluta posten med "källor" som någon sorts hobbyprofessor för att jag ska verka trovärdig. Som du kanske märkt gör väldigt få andra det också, och det är för övrigt inte så ett diskussionsforum fungerar i praktiken.
Är du jätteskeptisk mot det jag skrev eller något annat och kräver källa på det så måste jag vara ärlig och säga att ofta kan jag inte ge några eftersom jag inte minns var jag fick det ifrån, vilken bok, artikel, intervju det nu var. Vill du diskvalificera det jag skriver p.g.a. detta så är det helt okej. "Någon intervju med David Irving" är en undermålig källa eftersom jag inte vet vilken av dem; vill man ha ordentliga källor får man snarare kolla upp de han i sin tur har.

Citat:
Hur kunde tyskarna klara att med tåg transportera miljontals människor till dessa läger mitt under brinnande krig, om det inte fanns möjlighet att med tåg transportera mat till lägren eller förnödenheter och material till fronten?

Vill inte vara petig men du ställer en lite ledande fråga. "Miljontals människor mitt under brinnande krig"? Du vet ju att många redan hamnat där innan infrastrukturen började svikta. Sen kan jag bara anta att de prioriterar ammunition och förnödenheter till fronterna; mat till koncentrationslägerfångar är av mycket lägre prioritet.
Sen har jag ingen expertkunskap i området, uppenbarligen - och kan inte erbjuda någon tung källa heller, om du vill acceptera det - men SS var mer än bara några stridande förband på fronten och hade sina egna industrianläggningar, egen transportkapacitet och mycket annat som tillhörde den organisationen och inte svarade för samma hierarki inom staten. Så om det t.ex. var SS som ville transportera X tågsätt fångar till läger Y genom tyska järnverket så är man fel ute om man zoomar ut det på hela Tyskland och försöker ifrågasätta varför "de" gjorde det här när "de" borde gjort det där osv.

Citat:
Borde inte nazisterna i så fall ha prioriterat mat och materieltransporter och lågprioriterade transporter av deporterat folk till dessa läger?

Våra egna personliga åsikter om vad de "borde" gjort är väl irrelevanta. Jag kan bara anta att armén hade vissa nätverksnoder till sitt förfogande och använde dessa till sina förband. Staten inom gränserna hade "sina", vad det nu betyder, och använde det för inrikestransport; SS hade sina, eller tullade på de andras genom att orma sig in i administrationen, och gjorde det Himmler sagt åt dem att göra.
Citera
2014-02-08, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baiul

Påståendet att de judar som dog avled på grund av de allierades bombningar kan avfärdas ganska enkelt.
Mellan 1942 och 1943, alltså 2-3 år före det att Auschwitz fångar befriades, hade antalet ugnar utökats från sex till 52(!) stycken. Det brändes alltså en hel del judar långt innan de allierade fick kontroll över Tysklands luftrum.
Dessutom dokumenterades dödsfallen bland de registrerade fångarna. Där kan man läsa att det dog tusentals fångar i Auschwitz varje månad flera år innan kriget tog slut.

Jag har hört många olika argument och påståenden från förintelseförnekare. Den här om att de dog på grund av de allierades bombningar tycker jag personligen hör till en av de sämsta. Det visar att förintelseförnekare ofta inte riktigt vet vad det är de förnekar eftersom deras kunskap om förintelsen är så pass knapphändig. Du hade själv kunnat avfärda det här argumentet om du bara hade läst på lite innan.
Senast redigerad av Laughlines 2014-02-08 kl. 14:15.
Citera
2014-02-09, 23:00
Medlem
plackerss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gladio
Om ni hade läst på lite så hade ni vetat att hela infrastrukturen i Tyskland bröt ihop dom sista månaderna av kriget, pga de allierades bombningar. Alltså alla transporter till lands och till sjöss, vatten, gas och elektricitetsledningar slutade fungera. Alltså inte dom ideala förutsättningarna för att driva ett koncentrationslägersystem med andra ord. Jag kan tänka mig att saniteten bröt ihop i de tätt packade lägren vilket gav upphov till sjukdomar som t ex pest eller kolera eller dylikt.

1941?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Babij_Jar
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här