2010-03-04, 05:03
Medlem
Truelifers avatar
Okej, jag är väldigt dåligt insatt i hur världsekonomin fungerar, så min fråga kanske kommer uppfattas som något naiv. Jag funderar hursomhelst på att börja spara inom snar framtid, och drömmer samtidigt om att bo i ett varmare land.

Frågan lyder: Är det möjligt att placera sitt sparkapital på ex. en kinesisk bank med hög avkastning, samtidigt som man är bosatt större delen av året i ex. Spanien, för att betala en avsevärt lägre ränteskatt än i Sverige?

Om det är möjligt, hur ser riskerna ut i förhållandena?

Tack
Citera
2010-03-04, 16:47
Medlem
morkfromorks avatar
javisst, men det är inte säkert det går öppna konto överallt, det svenska personnumret duger troligen inte.

Men i många länder som australien går det utmärkt öppna konto som 'turist'.
Citera
2010-03-04, 18:50
Medlem
Truelifers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av morkfromork
javisst, men det är inte säkert det går öppna konto överallt, det svenska personnumret duger troligen inte.

Tufft, då gäller det alltså att hitta ett land med hög avkastning som tillåter turister att öppna stora sparkonton ?

Fast först ska jag bara få ihop några miljonerna!
Citera
2010-03-04, 21:36
Medlem
Tlagnojs avatar
Du kan alltid handla i ett valutapar där respektiva centralbanker har stor skillnad i styrränta. T.ex. Reserve Bank of Australia har 4% styrränta medan Bank of Canada har 0,25%. Ifall du går in i köpposition i AUDCAD så tjänar du 3,75% i ränta per år. Med 100x leverage blir det 375% av satsat belopp. Dock så kan ju kursen ändras så man gör förluster pga det.
Citera
2010-03-05, 01:06
Medlem
Truelifers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tlagnoj
Du kan alltid handla i ett valutapar där respektiva centralbanker har stor skillnad i styrränta. T.ex. Reserve Bank of Australia har 4% styrränta medan Bank of Canada har 0,25%. Ifall du går in i köpposition i AUDCAD så tjänar du 3,75% i ränta per år. Med 100x leverage blir det 375% av satsat belopp. Dock så kan ju kursen ändras så man gör förluster pga det.

Okej, låter något riskabelt.

Min mål är att hitta en "säker" investering, där räntan ligger över 5% med helst max ett års bindningstid. Jag har inte hunnit kika nämre på det, men risken för att en bank konkar finns väl där hela tiden också? En del banker garanterar väl beloppet tillbaks medan andra inte gör det?
Citera
2010-03-05, 12:51
Medlem
Tlagnojs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Truelifer
Okej, låter något riskabelt.

Min mål är att hitta en "säker" investering, där räntan ligger över 5% med helst max ett års bindningstid. Jag har inte hunnit kika nämre på det, men risken för att en bank konkar finns väl där hela tiden också? En del banker garanterar väl beloppet tillbaks medan andra inte gör det?

Risk vs gain

Men ja det finns risker med det självklart. Det är ingenting man gör bara sådär på "a flip of a coin". Om du nu tänker flytta till ett annat land kanske det finns företagsobligationer att köpa där? Dessa brukar ju vara relativt säkra så länge som företaget är stort och stabilt med rätt bra avkastning. Du lånar alltså ut pengar till ett företag och får en ränta för det.
Citera
2010-03-11, 16:00
Medlem
Truelifers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av morkfromork

Betyder detta att det också är fullt möjligt att spara i en svensk bank, bo i exempelvis Spanien tio månader om året, och betala ränteskatten enligt spansk lag?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in