Citat:
Ursprungligen postat av Andy Pandy
Beskriv gärna lite närmare hur det såg ut. Jag läste en gång för många år sedan om en ung knarkare som hade haft det under sin värsta tid, men han sade inte mer om det än att han hade "kräkts bajs".
Jag vill börja med att rätta mig själv... Den gamla damen var
väldigt gammal och således inget foster direkt, därför var hennes kräkningar alltså fe
kala och inte fe
tala...
Men i alla fall (för att citera
Lindeman), jag tänkte faktiskt inte så mycket på hur de såg ut. Det jag minns bäst (tyvärr

) är lukten... Visste faktiskt inte ens att det var avföring förrän läkaren sade det.
Citat:
Ursprungligen postat av ElizaCT
Förhoppningsvis så finns det tillräckligt med hjälpmedel numera så det inte ska vara nödvändigt att "plocka" de gamla på avföring. På långvårdskliniker förr var det alltid 2 "laxeringsdagar" i veckan och då behandlades med olika metoder anpassade till patienterna. Inte speciellt människovänligt.
Mvh
Jo, det kunde man ju hoppas och tro.

Men jag jobbade extra på ett äldreboende i över ett år, och inte en gång gavs några laxermedel (såvitt jag vet, ska väl tilläggas, jag var ju inte där 24/7). Det var "plockning" som gällde. Och detta var för bara ett par år sedan (slutade i april 2008).
Men som tur är skedde det inte så värst ofta. Det var kanske bra mat på det stället, förstoppning var inte
så vanligt ändå.