• 1
  • 2
2010-03-05, 07:25
Medlem
Snibelsnors avatar
så vad händer då om låt säga anus limmas igen total och man inte går till doktorn?
Citera
2010-03-05, 09:13
Medlem
Eliza CTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snibelsnor
så vad händer då om låt säga anus limmas igen total och man inte går till doktorn?

Du kommer att få så ont så du inte kan låta bli att söka läkare.

Ang exkrement i uppkräkning så kan man få tarmvred. Då kan tarminnehåll pressas upp i matsäcken och kräkas upp. Dock inga "korvar" utan mer flytande blandning på smält och osmält föda.
Mvh
Citera
2010-03-05, 12:55
Medlem
Drumss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eliza CT

Ang exkrement i uppkräkning så kan man få tarmvred. Då kan tarminnehåll pressas upp i matsäcken och kräkas upp. Dock inga "korvar" utan mer flytande blandning på smält och osmält föda.
Mvh

blä
Citera
2010-03-05, 13:29
Medlem
toizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eliza CT

Mvh

Man kan få fekala kräkningar av förstoppning också, eftersom det ger samma effekt på tarmsystemet som en ileus.
Citera
2010-03-05, 19:27
Medlem
Eliza CTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av toiz
Man kan få fekala kräkningar av förstoppning också, eftersom det ger samma effekt på tarmsystemet som en ileus.

Tror du någon går så länge med förstoppning att tarminnehåll kräks upp?
I vilket fall som helst - jag har bara varit med om det när det gällt patienter med ileus.
Mvh
Citera
2010-03-05, 21:52
Medlem
Snibelsnors avatar
så ut kommer det på ett eller annat sätt oki doki
Citera
2010-03-05, 22:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Drums
Kom det ut små korvar ur munnen?

Jag får en lätt känsla av att du inte tror mig? Nej, det kom inte "små korvar". Se Eliza CT:s svar.

Citat:
Ursprungligen postat av ElizaCT
Tror du någon går så länge med förstoppning att tarminnehåll kräks upp?
I vilket fall som helst - jag har bara varit med om det när det gällt patienter med ileus.
Mvh

När damen jag berättade om drabbades av fetala kräkningar frågade jag läkaren hur vanligt detta var (hade bara läst om det tidigare och var mäkta förvånad - och äcklad - av att se det "i verkligheten") och han svarade då att bland gamla människor var det ganska vanligt. Och orsaken är oftast just förstoppning.

På äldreboenden kan man få vara med om de mest fantastiska saker... Att stå och "gröpa ur" bajs ur rumpan på gamlingar är inte ovanligt.
Citera
2010-03-05, 23:17
Medlem
leprasjuklings avatar
Min morfarsmorfarsfarfar dog av förstopning 1814 enligt kyrkbokföringen.
Hans sista bajs är antagligen bortruttnat.
Citera
2010-03-06, 01:08
Medlem
Eliza CTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vanillia
Jag får en lätt känsla av att du inte tror mig? Nej, det kom inte "små korvar". Se Eliza CT:s svar.

När damen jag berättade om drabbades av fetala kräkningar frågade jag läkaren hur vanligt detta var (hade bara läst om det tidigare och var mäkta förvånad - och äcklad - av att se det "i verkligheten") och han svarade då att bland gamla människor var det ganska vanligt. Och orsaken är oftast just förstoppning.

På äldreboenden kan man få vara med om de mest fantastiska saker... Att stå och "gröpa ur" bajs ur rumpan på gamlingar är inte ovanligt.

Förhoppningsvis så finns det tillräckligt med hjälpmedel numera så det inte ska vara nödvändigt att "plocka" de gamla på avföring. På långvårdskliniker förr var det alltid 2 "laxeringsdagar" i veckan och då behandlades med olika metoder anpassade till patienterna. Inte speciellt människovänligt.
Mvh
Citera
2010-03-06, 01:43
Medlem
Jag får utslag på mina armar om jag inte går på toa på tre dagar.. Så en del gifter går ut i kroppen om man inte skiter regelbundet..
Citera
2010-03-06, 07:59
Medlem
Andy Pandys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vanillia
När damen jag berättade om drabbades av fetala kräkningar frågade jag läkaren hur vanligt detta var (hade bara läst om det tidigare och var mäkta förvånad - och äcklad - av att se det "i verkligheten") och han svarade då att bland gamla människor var det ganska vanligt.
Beskriv gärna lite närmare hur det såg ut. Jag läste en gång för många år sedan om en ung knarkare som hade haft det under sin värsta tid, men han sade inte mer om det än att han hade "kräkts bajs".
Citera
2010-03-07, 18:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Andy Pandy
Beskriv gärna lite närmare hur det såg ut. Jag läste en gång för många år sedan om en ung knarkare som hade haft det under sin värsta tid, men han sade inte mer om det än att han hade "kräkts bajs".

Jag vill börja med att rätta mig själv... Den gamla damen var väldigt gammal och således inget foster direkt, därför var hennes kräkningar alltså fekala och inte fetala...

Men i alla fall (för att citera Lindeman), jag tänkte faktiskt inte så mycket på hur de såg ut. Det jag minns bäst (tyvärr ) är lukten... Visste faktiskt inte ens att det var avföring förrän läkaren sade det.

Citat:
Ursprungligen postat av ElizaCT
Förhoppningsvis så finns det tillräckligt med hjälpmedel numera så det inte ska vara nödvändigt att "plocka" de gamla på avföring. På långvårdskliniker förr var det alltid 2 "laxeringsdagar" i veckan och då behandlades med olika metoder anpassade till patienterna. Inte speciellt människovänligt.
Mvh

Jo, det kunde man ju hoppas och tro. Men jag jobbade extra på ett äldreboende i över ett år, och inte en gång gavs några laxermedel (såvitt jag vet, ska väl tilläggas, jag var ju inte där 24/7). Det var "plockning" som gällde. Och detta var för bara ett par år sedan (slutade i april 2008).

Men som tur är skedde det inte så värst ofta. Det var kanske bra mat på det stället, förstoppning var inte vanligt ändå.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in