Citat:
Ursprungligen postat av Combatwoman
Jag läser en fristående kurs på universitet och trivs inte alls med den. Egentligen kan man säga att jag endast pluggar för att få studiemedel eftersom jag inte har rätt till a-kassa. Jag har nu kommit underfund med att jag borde hoppa av kursen och söka jobb istället, för jag mår inte bra av att plugga något som jag egentligen inte vill.
Min fråga är då om universitetet rapporterar till CSN när studenter hoppar av, eller fortsätter pengarna att rulla in som vanligt tills terminen är slut? Kan CSN i efterhand se att jag inte gått klart terminen?
Om jag får ett jobb så kommer jag naturligtvis att kontakta CSN och avsluta mitt lån men just nu är jag i behov av studiemedlet för att gå runt ekonomiskt.
Hur verkar det med detta?
Är det inget närvarokrav på kursen så kan du ju bara skita i att gå dit och sen skriva tentan. Fördelen att göra så i stället för att bara skita i kursen är att du inte riskerar återkrav (har du inte ens skrivit tentan tolkar de det som att du inte gått kursen), nackdelen med att ta ett U i stället för att anmäla studieavbrott är att du kommer ha lite knepigt med att få studiebidrag senare innan du tagit igen poängen.