2010-03-03, 20:27
Medlem
Combatwomans avatar
Jag läser en fristående kurs på universitet och trivs inte alls med den. Egentligen kan man säga att jag endast pluggar för att få studiemedel eftersom jag inte har rätt till a-kassa. Jag har nu kommit underfund med att jag borde hoppa av kursen och söka jobb istället, för jag mår inte bra av att plugga något som jag egentligen inte vill.

Min fråga är då om universitetet rapporterar till CSN när studenter hoppar av, eller fortsätter pengarna att rulla in som vanligt tills terminen är slut? Kan CSN i efterhand se att jag inte gått klart terminen?

Om jag får ett jobb så kommer jag naturligtvis att kontakta CSN och avsluta mitt lån men just nu är jag i behov av studiemedlet för att gå runt ekonomiskt.

Hur verkar det med detta?
2010-03-03, 20:46
Medlem
uncanny_hoffs avatar
om du inte klarar av en viss mängd högskolepoäng under den tid du fått studiemedel för kommer du antagligen få hem ett kravbrev från csn, dvs du måste betala tillbaka pengarna. det är i alla fall så jag har hört att det funkar...

det står säkert bra på csn:s hemsida, jag skulle föreslå att du tittar där.
2010-03-03, 20:51
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Combatwoman
Jag läser en fristående kurs på universitet och trivs inte alls med den. Egentligen kan man säga att jag endast pluggar för att få studiemedel eftersom jag inte har rätt till a-kassa. Jag har nu kommit underfund med att jag borde hoppa av kursen och söka jobb istället, för jag mår inte bra av att plugga något som jag egentligen inte vill.

Min fråga är då om universitetet rapporterar till CSN när studenter hoppar av, eller fortsätter pengarna att rulla in som vanligt tills terminen är slut? Kan CSN i efterhand se att jag inte gått klart terminen?

Om jag får ett jobb så kommer jag naturligtvis att kontakta CSN och avsluta mitt lån men just nu är jag i behov av studiemedlet för att gå runt ekonomiskt.

Hur verkar det med detta?
Är det inget närvarokrav på kursen så kan du ju bara skita i att gå dit och sen skriva tentan. Fördelen att göra så i stället för att bara skita i kursen är att du inte riskerar återkrav (har du inte ens skrivit tentan tolkar de det som att du inte gått kursen), nackdelen med att ta ett U i stället för att anmäla studieavbrott är att du kommer ha lite knepigt med att få studiebidrag senare innan du tagit igen poängen.
2010-03-03, 21:23
Medlem
J12s avatar
Jag lånar tråden lite.

Jag läste en kurs i höstas men hoppade av. Jag hann få 3 studiebidrag.
-Jag har inte fått något kravbrev att jag ska betala tillbaka eller något sådant. Är man själv skyldig att ta hand om det eller hur går det till? Jag vill verkligen inte hamna "i trubbel" men vet inte hur man ska göra.
2010-03-03, 21:32
Medlem
Combatwomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av J12
Jag lånar tråden lite.

Jag läste en kurs i höstas men hoppade av. Jag hann få 3 studiebidrag.
-Jag har inte fått något kravbrev att jag ska betala tillbaka eller något sådant. Är man själv skyldig att ta hand om det eller hur går det till? Jag vill verkligen inte hamna "i trubbel" men vet inte hur man ska göra.

fick du 3 studiebidrag efter du hoppat av eller innan?
2010-03-03, 23:16
Medlem
J12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Combatwoman
fick du 3 studiebidrag efter du hoppat av eller innan?
Innan.
2010-03-03, 23:56
Medlem
bernankes avatar
Om ni inte kan lägga an en mer ekonomisk vinkel i diskussionen måste jag hänvisa till Samlingstråd för diskussioner om CSN och studiemedel.

Tråd låst.

/mod

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in