2004-03-12, 18:56
Medlem
BF_Swedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ch4mr0n
Kan ej motargumentera där. Däremot ger jag dig applåder.

Ok. tack för applåderna.
Citera
2004-03-12, 20:42
Medlem
sajruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jaha jovisst
Sajrus, hur ställer du dig till de dåd som Gud lovar utföra och som människan ej har möjlighet att göra, tyo apokalypsen, väcka döda till liv osv ?

Om den skulle hända så vem är att säga att det är guds verk? Jag är säker på att vetenskapen skulle hitta en logisk lösnining till den. Även om det var dödsryttare med brinnande svärd som förättade apokalypsen. Och vissa sägs ju ha väckt döda till liv, forskare hävdar att det är möjligt eller att det inte har hänt (beroende på fall).

Det jag menar är att det är svårt att bevis guds exsistens, lika svårt att motbevisa den. Jag tror att det skulle krävas ett OTROLIGT extrem fall för att alla skulle kunna enas om att det var "guds verk".

Saker och ting händer, om det är gud eller slumpen spelar ganska liten roll. Det som spelar är vad VI gör, eftersom det är det ända vi kan påverka. Därmed menar jag att guds existens är irrelevant till våras 'sammanlagda' handlingar sedan vissa antar guds existens som en sanning..

För övrigt tycker jag att tråden spårat ur fullständigt ifrån vad den egentligen handlade om, folk hänger upp sig alldeles för mycket på detaljer och forumerlingar och diverse bevis och motbevis för gud. Min orginal post var en rent existensiell fråga. Att verka utan att exsistera..

Jag kommer inte svara mer på den tråd. Den borde stängas eller flyttas till religion.
Citera
2004-03-12, 20:59
Medlem
BF_Swedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sajrus
Om den skulle hända så vem är att säga att det är guds verk? Jag är säker på att vetenskapen skulle hitta en logisk lösnining till den. Även om det var dödsryttare med brinnande svärd som förättade apokalypsen. Och vissa sägs ju ha väckt döda till liv, forskare hävdar att det är möjligt eller att det inte har hänt (beroende på fall).

Det jag menar är att det är svårt att bevis guds exsistens, lika svårt att motbevisa den. Jag tror att det skulle krävas ett OTROLIGT extrem fall för att alla skulle kunna enas om att det var "guds verk".

Saker och ting händer, om det är gud eller slumpen spelar ganska liten roll. Det som spelar är vad VI gör, eftersom det är det ända vi kan påverka. Därmed menar jag att guds existens är irrelevant till våras 'sammanlagda' handlingar sedan vissa antar guds existens som en sanning..

För övrigt tycker jag att tråden spårat ur fullständigt ifrån vad den egentligen handlade om, folk hänger upp sig alldeles för mycket på detaljer och forumerlingar och diverse bevis och motbevis för gud. Min orginal post var en rent existensiell fråga. Att verka utan att exsistera..

Jag kommer inte svara mer på den tråd. Den borde stängas eller flyttas till religion.

Jaha, och vad var det för fel på mitt svar? Jag försökte förklara för dig varför det spelar roll om Gud finns eller inte. I ett längre perspektiv så kommer religonen antingen förstärkas eller försvagas beroende av om Gud finns eller inte.
Citera
2004-03-12, 21:20
Medlem
sajruss avatar
(för att bryta vad jag skrev)

Det var inte dina svar jag menade. Det är en högst relevant åsikt, vilken motbevisar min teori (förutsatt att vi antar att du har rätt).

Men folk som skriver "Gud är bara självbedrägeri", "Gud är bara för de dumma", "Evolutionen, GUD FINNS INTE". Det är säkerligen korrekt, men fullt irrelevant till min diskussion eftersom den just behandlade guds verkan utan att exsistera. Folk är verkligen ..'small minded'..ibland...det verkar vara lika populärt att nämna gud här på forumet som att nämna 'jude' i tyskland på 30-talet. Alla börjar ett hejdundrandes skit kastande utan speciell finess eller syfte.

Observera igen att jag inte är troende, jag tycker bara att man ska kunna ha ett resonemang kring om VAD SOM HELST, utan att folk börjar kasta skit bara för de inte gillar just det subjektet som behandlas._

Det vore som att jag skulle diskutera diverse judiska seder och någon skulle posta "Spelar ingen roll de är judesvin ändå"...

Usäkta det bryska exemplet, men vissa av inläggen här har varit lika givande.

Jag brukar inte peka ut folk men för att tydlig visa vilka inlägg jag menar så är det T.E.X:

Citat:
hmm..

Jag anser att religion är en smittsam sjukdom som förpestar världen. Troende männsikor tror oftast på någon sorts gud för att dom saknar tro på sig själva. I vissa hopplösa fall kanske detta är det bästa sättet, t. ex. i krig , men inte annars.

Männsikor borde har mer vett i skallen efter dessa år på jorden.

Och det här har med min orginal post att göra, hur då?

Citat:
Med andra ord, "Gud" är en smittsam sjukdom som smittar de som inte har immunförsvar nog att hantera det (läs: logiskt tänkande och självdistans)...
Och vi vet väl alla hur sjukdomar ska hanteras.

Samma här

Snälla observera vilket forum ni är i och välj era svar utefter..Jag tycker faktiskt jag var tydlig nog i min startpost om ni läste:

Jag anser att denna tråd är tämligen rättplacerad eftersom den främst tar upp definitionen av existens med ett religöst exempel

Skulle även vilja tillägga att efter "pr00zaks" inlägg ändrade tråden helt innehåll. Det har absolut inget att göra med upphovsposten. Synd att folk inte kan vara lite mer sakliga här på forumet..

Det skulle vara roligt om folk läste mer än Rubriken innan de svarade..JA rubriken är provocerande, det var meningen. Dumdristig som jag var trodde jag ju att folk skulle lästa posten också..
Citera
2004-03-12, 21:45
Medlem
sajruss avatar
Jag skulle även vilja tillägga (igen) att följande är de sakliga motbevisningarna mot min orginal post jag lyckades hitta i träsket av svar (mycket möjligt jag glömt någon):

(Ni som skrev det vet vilka ni är)

1. Div saker om undergång och dyl.
Ja, om gud finns är högst relevant om vi dör eller vid 'domedagen'. Finns gud finns himlen (enkelt utryckt) och allt vad det innebär. Finns inte gud finns något annat eller inget alls.

2. Tidaspekten
Ja, om gud finns är det även HÖGST troligt att religionen finns kvar. Finns inte gud är det mycket möjligt att den dör ut.

Slutsatts:
Guds existens är fortfarande irrelevant, just nu. Det som är relevant är de handlingar jordens människor företar sig med.

Så jag erkänner bristen i mitt resonemang, guds exsistens är INTE fullständigt irrelevant.
Citera
2004-03-15, 09:48
Medlem
Snabbrespons här:

Citat:
1. Div saker om undergång och dyl.
Ja, om gud finns är högst relevant om vi dör eller vid 'domedagen'. Finns gud finns himlen (enkelt utryckt) och allt vad det innebär. Finns inte gud finns något annat eller inget alls.

DUH!

Citat:
2. Tidaspekten
Ja, om gud finns är det även HÖGST troligt att religionen finns kvar. Finns inte gud är det mycket möjligt att den dör ut.

Det är väl en tidsapsekt snarare än något vi ska spekulera i?

Citat:
Slutsatts:
Guds existens är fortfarande irrelevant, just nu. Det som är relevant är de handlingar jordens människor företar sig med.

Guds existena borde väl vara fruktansvärt relevant just nu när det är just det som är ämnet?
Inte befolkningens reaktion till olika fenomen som kan anses vara för gudar endast..?
Citera
2004-03-15, 09:51
Medlem
Jag hoppar även lite här i tillfällig tidsbrist

Citat:
Skulle även vilja tillägga att efter "pr00zaks" inlägg ändrade tråden helt innehåll. Det har absolut inget att göra med upphovsposten. Synd att folk inte kan vara lite mer sakliga här på forumet..

Du lär dig snart att en tråd aldrig håller samma ämne mer än 3-4 sidor.
Och visst du sa en sak i början
men regelrätt så brukar folk läsa igenom större delen av tråden och hänga upp sig på något om den blivit mer än 3 sidor och svarar därför utifrån det, inte utifrån vad du ville diskutera. Detta sker ALLTID och är något Du får anpassa Dig till.
Citera
2004-03-15, 13:04
Medlem
sajruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zang-Fu
Du lär dig snart att en tråd aldrig håller samma ämne mer än 3-4 sidor.
Och visst du sa en sak i början men regelrätt så brukar folk läsa igenom större delen av tråden och hänga upp sig på något om den blivit mer än 3 sidor och svarar därför utifrån det, inte utifrån vad du ville diskutera. Detta sker ALLTID och är något Du får anpassa Dig till.

Mycket off topic, men intresant livsfilosofi..
Citera
2004-03-15, 13:07
Medlem
Ännu ett bevis på vad jag precis sa
Jag är inte bättre än någon annan här när det gäller sånt
Citera
2004-03-15, 13:10
Medlem
sajruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zang-Fu
Ännu ett bevis på vad jag precis sa
Jag är inte bättre än någon annan här när det gäller sånt

Hmm, jag menade att JAG var off topic..Antar att vi båda var..

Det jag menade var att jag tycker det är intresant att man ska "anpassa" sig till packet (läs folk). Det är klart att om man ska gnälla hela tiden så kommer man gnälla ihjäl sig. Man kan vara tyst, men behöver inte anpassa sig till det ändå.

Men vi kanske borde låta tråden dö eftersom den är så kopiöst off-topic som något kan bli.

[edit]
Skulle vilja tillägga att nästan samtliga av mina poster på det här forumet har slutat i över 70 svar. Så genom viss slutledningsförmåga borde jag, vid det här laget, ha insett hur det brukar sluta..ja.
Citera
2004-03-16, 13:00
Medlem
Klart att Gud finns! Titta dig I spegeln.

Sist jag kollade stod etiketten "Gud" för skaparen. Vem skapar religion? Vem skapar teknologin? Vem är det som är medvetandet som hela tiden utvecklas och prövar nya ting?

När ett foster växer i livmodern, hur vet då varje individuell cell vad den ska bli? En del växer till fingrar, medans andra dör bort för att lämna plats mellan fingrarna, till exempel. Man kan säga att DNA-koden är boven i dramat, men vem tyder då koden?

Skaparen finns liksom energi överallt, fast i olika former av medvetande. Utveckling är dagens ord; att pröva nya saker. Att leva och erfara. All teknologi, filosofi, religion, musik osv är produkter skapade av ideér; ideér baserade på att samverka med eller försöka trotsa naturlagar såsom de är förstådda från tidens synvinkel. Varifrån kommer ideérna? Kan en skapad maskin formulera ideér?

Klart att Gud finns... Vi finns ju!
Citera
2004-03-16, 14:07
Medlem
pr00zaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vovin999
Klart att Gud finns! Titta dig I spegeln.

Sist jag kollade stod etiketten "Gud" för skaparen. Vem skapar religion? Vem skapar teknologin? Vem är det som är medvetandet som hela tiden utvecklas och prövar nya ting?

När ett foster växer i livmodern, hur vet då varje individuell cell vad den ska bli? En del växer till fingrar, medans andra dör bort för att lämna plats mellan fingrarna, till exempel. Man kan säga att DNA-koden är boven i dramat, men vem tyder då koden?

Skaparen finns liksom energi överallt, fast i olika former av medvetande. Utveckling är dagens ord; att pröva nya saker. Att leva och erfara. All teknologi, filosofi, religion, musik osv är produkter skapade av ideér; ideér baserade på att samverka med eller försöka trotsa naturlagar såsom de är förstådda från tidens synvinkel. Varifrån kommer ideérna? Kan en skapad maskin formulera ideér?

Klart att Gud finns... Vi finns ju!

Det var banne mig det bästa jag hört idag!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in