2004-03-07, 05:16
Bannlyst
Jag känner att jag mår sämre och sämre för varje dag som går. Röker för mkt, dricker på tok för mkt cola, äter säkerligen för mycket onyttig mat, rör inte på mig mer än vad som behövs, sitter i stort sätt oavbrutet vid datorn osv osv. Jag vill komma igång med något, röra mer på mig, sluta röka mm, men finner det på tok för svårt att hitta motivationen till att göra det till verklighet.

Nu till min fråga. Finns det något sätt att "peppa" sig själv till att börja träna, sluta röka mm? Jag känner att jag i alla fall kommit en bra bit på vägen i och med att jag insett att jag inte lever ett "sunt liv", men som sagt, hur får man den diciplin som behövs för att göra verklighet av planerna?
Citera
2004-03-07, 12:46
Medlem
Croatons avatar
Det verkar som du talar om en nästintill total förändring av din livsstil och motivationen till en sådan förändring kan du tyvärr inte få av någon annan än dig själv.

Mitt råd är att lägga upp delmål... börja på en liten skala som till exempel att gå ut på en 1-timmes promenad varannan dag. Om du är ovan vid träning kan det vara bra att börja simma då detta är mindre slitsamt för leder osv...

För att få motivation till din förändring så måste du hitta något konkret att ta fasta på och hämta motivationen därifrån. Det finns inga genvägar utan i grund och botten handlar allt om att välja ett av två alternativ; fortsätta leva som du gör nu och vara missnöjd med dig själv och din hälsa eller förändra din situation och börja leva ett liv som gör dig mer nöjd med dig själv och stärker din självkänsla...

Om du verkligen har bestämt dig för att göra förändringen så är det itne fel att ta hjälp av någon i din omgivning. Denna personen kan fungera som stöd när man kommer ner i perioder när allt är jobbigt samt att det är lättare att peppa varandra att gå på träning än att göra det själv...
Citera
2004-03-07, 13:29
Medlem
kaleids avatar
Självdisciplin kan bara erhållas om målet med den upplevs som mer attraktivt än uppoffringarna oattraktiva.

Exempel

Dåligt mål: jag ska gå ner i vikt.
Bra mål: jag ska gå ner fyra kilo, för då kommer jag i de kalassnygga, svindyra jeansen som jag köpte förra sommaren.

Dåligt mål: jag ska sluta röka.
Bra mål: jag ska sluta röka så att jag orkar mer när jag spelar fotboll.

Dåligt mål: jag ska sluta äta onyttig mat.
Bra mål: om jag äter ett vegetariskt mål om dagen så kan jag unna mig att käka vad jag vill med gott samvete resten av dagen. Om jag lyckas hålla detta i tre månader så ska jag belöna mig själv med en charterresa.

Dåligt mål: jag vill bli rockstjärna.
Bra mål: nästa vecka ska jag köpa en porta. Innan året är slut ska jag spela in en trelåtars demo på den, och demon ska jag skicka till tio skivbolag. Innan året är slut skall jag dessutom ha hunnit göra fem livespelningar, även om de bara är på den lokala fritidsgården eller inför ett gäng kompisar på en privatfest.

Omformulera drömmarna till tydliga mål. Prioritera! Ett mål i taget - det går inte att ha som mål att bli en bättre människa. Gör en lista, börja med den översta punkten och skit i resten. Skriv ner de tre viktigaste anledningarna till att uppnå målet och vilka belöningar du får av att uppnå målet.

Lycka till!
Citera
2004-03-07, 13:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kaleid
Självdisciplin kan bara erhållas om målet med den upplevs som mer attraktivt än uppoffringarna oattraktiva.

Exempel

Dåligt mål: jag ska gå ner i vikt.
Bra mål: jag ska gå ner fyra kilo, för då kommer jag i de kalassnygga, svindyra jeansen som jag köpte förra sommaren.

Dåligt mål: jag ska sluta röka.
Bra mål: jag ska sluta röka så att jag orkar mer när jag spelar fotboll.

Dåligt mål: jag ska sluta äta onyttig mat.
Bra mål: om jag äter ett vegetariskt mål om dagen så kan jag unna mig att käka vad jag vill med gott samvete resten av dagen. Om jag lyckas hålla detta i tre månader så ska jag belöna mig själv med en charterresa.

Dåligt mål: jag vill bli rockstjärna.
Bra mål: nästa vecka ska jag köpa en porta. Innan året är slut ska jag spela in en trelåtars demo på den, och demon ska jag skicka till tio skivbolag. Innan året är slut skall jag dessutom ha hunnit göra fem livespelningar, även om de bara är på den lokala fritidsgården eller inför ett gäng kompisar på en privatfest.

Omformulera drömmarna till tydliga mål. Prioritera! Ett mål i taget - det går inte att ha som mål att bli en bättre människa. Gör en lista, börja med den översta punkten och skit i resten. Skriv ner de tre viktigaste anledningarna till att uppnå målet och vilka belöningar du får av att uppnå målet.

Lycka till!

bra sagt
Citera
2004-03-08, 06:05
Bannlyst
Ok, tack för tipsen!
Citera
2004-03-08, 18:29
Medlem
gnotkes avatar
Ett tips till:

Sätt in dig i situationen om hur ditt liv kommer se ut om 10 år om du fortsätter hålla på som du gör. Gå verkligen in i situationen och känn efter hur jävla dåligt du mår av det framtidsscenariot. Sätt dig sen in i en situation om 10 år i ett scenario då du varit fri från dessa laster så kanske du får lite extra tyngd till att förändra ditt liv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in