Självdisciplin kan bara erhållas om målet med den upplevs som mer attraktivt än uppoffringarna oattraktiva.
Exempel
Dåligt mål: jag ska gå ner i vikt.
Bra mål: jag ska gå ner fyra kilo, för då kommer jag i de kalassnygga, svindyra jeansen som jag köpte förra sommaren.
Dåligt mål: jag ska sluta röka.
Bra mål: jag ska sluta röka så att jag orkar mer när jag spelar fotboll.
Dåligt mål: jag ska sluta äta onyttig mat.
Bra mål: om jag äter ett vegetariskt mål om dagen så kan jag unna mig att käka vad jag vill med gott samvete resten av dagen. Om jag lyckas hålla detta i tre månader så ska jag belöna mig själv med en charterresa.
Dåligt mål: jag vill bli rockstjärna.
Bra mål: nästa vecka ska jag köpa en porta. Innan året är slut ska jag spela in en trelåtars demo på den, och demon ska jag skicka till tio skivbolag. Innan året är slut skall jag dessutom ha hunnit göra fem livespelningar, även om de bara är på den lokala fritidsgården eller inför ett gäng kompisar på en privatfest.
Omformulera drömmarna till tydliga mål. Prioritera! Ett mål i taget - det går inte att ha som mål att bli en bättre människa. Gör en lista, börja med den översta punkten och skit i resten. Skriv ner de tre viktigaste anledningarna till att uppnå målet och vilka belöningar du får av att uppnå målet.
Lycka till!