• 2
  • 3
2010-03-11, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tem04
Jaa du ska ha den i kylen, men varför gör du inte eget snus, det blir bättre än köpt det blir oxo ca 7 kr dosan å en otroligt bra kvalite.

Det vore jävligt kul att prova, men då kan man väl bara göra bak? Några tips på hur man gör eget snus?
Citera
2010-03-11, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av montanegra
Det vore jävligt kul att prova, men då kan man väl bara göra bak? Några tips på hur man gör eget snus?
skulle inte rekomendera detta, då fabrikstillverkat snus inte fermenteras längre så kommer ditt hemmagjorda snus innehålla mer canserogener.
Citera
2010-03-11, 23:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Freet4
skulle inte rekomendera detta, då fabrikstillverkat snus inte fermenteras längre så kommer ditt hemmagjorda snus innehålla mer canserogener.

Upp till bevis. Vart har du siffrorna på nitrosaminhalter? Eller var det bara gissningar.
Mitt hemgjorda snus är pastöriserat, inte fermenterat.

Vill du ha i dig massvis av nitrosaminer så ska du äta varm- och kallrökt lax, påläggsskinka, bacon, leverpastej, blodpudding, falukorv, kokt korv, grillkorv, även korvar på kalkon- eller kycklingkött, salami, medvurst, stekfläsk, rökt skinka (tärnad, skivad, strimlad o.s.v.) etc. Jag vill inte hänga ut någon särskild producent i det här inlägget men eftersom samtliga dessa typer av produkter de facto innehåller natriumnitrit oavsett producent.
Citera
2010-03-12, 08:29
Medlem
hejaklacksledares avatar
I början av min snuskariär när jag var 14-15 år, så brukade jag öppna fönstret i sovrummet och sedan ställa stocken framför hålet. Visst, lite kallt kan det bli, men snuset håller sig färskt.

Ett år senare blev jag bustad av päronen, och då kunde jag lika bra ha stocken i kylen.
Senast redigerad av hejaklacksledare 2010-03-12 kl. 08:33.
Citera
2010-03-12, 12:59
Medlem
SemperInAngarias avatar
Kylskåp är inte alls nödvändigt, men att föredra
Citera
2010-03-12, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frasse666
Upp till bevis. Vart har du siffrorna på nitrosaminhalter? Eller var det bara gissningar.
Mitt hemgjorda snus är pastöriserat, inte fermenterat.

Vill du ha i dig massvis av nitrosaminer så ska du äta varm- och kallrökt lax, påläggsskinka, bacon, leverpastej, blodpudding, falukorv, kokt korv, grillkorv, även korvar på kalkon- eller kycklingkött, salami, medvurst, stekfläsk, rökt skinka (tärnad, skivad, strimlad o.s.v.) etc. Jag vill inte hänga ut någon särskild producent i det här inlägget men eftersom samtliga dessa typer av produkter de facto innehåller natriumnitrit oavsett producent.

Tvivlar starkt på att bacon innehåller tobaksspecifika nitrosaminer. Det är nämligen dom som är anknutna till cancer. Får man fråga var du köper dina snuskit?
Citera
2010-03-12, 20:49
Medlem
Pallevantes avatar
Är du rädd att morsan ska se att du snusar om du har det i kylen?

Inga probs att ha den i ute i rummet. Ibland är en torr prilla som sliter under läppen ganska trevligt, med det inte sagt att det är så det blir om du har snuset stjärtvarmt. Bara se på en grej som ketchup som i butiken står ute i hyllan men så fort du kommer hem slänger du in den i kylen. Kanske inte är riktigt samma sak så klart, men nästan.
Citera
2010-03-13, 03:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fumbduck
Tvivlar starkt på att bacon innehåller tobaksspecifika nitrosaminer. Det är nämligen dom som är anknutna till cancer. Får man fråga var du köper dina snuskit?

Självklart innehåller inte dessa "tobaksspecifika" nitrosaminer. Nitrosaminer som finns i tobak kallas just TSNS, Tobaks-Specifika-Nitro-Saminer.

Även Baconspecifika nitrosaminer är precis lika farliga, men det undviker tobaksmotståndare att nämna utan kallar dom för gärna för tobaksspecifika.
Citera
2010-04-09, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av montanegra
https://www.flashback.org/t389475 här får du.

Edit: Märkte nyss att jag bumba en månad gammal tråd sketna heta ämnen alltså ..
Citera
2011-02-26, 14:48
Medlem
Carl-Ann von ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fumbduck
Fermenteringen är det som äger rum när du stoppar satsen i ugnen.
Saxat från wikipedia, källa nog tycker jag:
"Dagens våta snus består av en finmalen tobak som behandlats med koksaltslösning och natriumkarbonat för att därefter fermenterats i värmerum. Efter denna jäsning behandlas snuset med aromer och smak enligt producentens önskemål. I Sverige tillverkas emellertid snus på ett speciellt sätt. Under tillverkningen pastöriseras snuset i en värmeprocess, och fermenteras alltså inte."
Vad är det för skillnad på en pastörisering och en fermentering. Detta står om fermentering: http://sv.wikipedia.org/wiki/J%C3%A4sning

Så snus som värms i en ugn i 90 grader i två dygn för att sedan förvaras i kylskåp är farligare än snus som är köpt i affären?

Dip och tuggtobak fermenteras i värmerum, ibland i flera år. Det gör man inte med snus som man gör själv.
Senast redigerad av Carl-Ann von s 2011-02-26 kl. 15:05.
Citera
2011-02-26, 15:51
Medlem
[SIC]s avatar
Håller med majoriteten, finns inte mycket som slår känslan att äntligen ha skrapat i sig den sista snustorra smulsnuset och pilla in en fräsch kall snus

• 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in