Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-03-03, 10:13
  #1
Medlem
Hej!

Har problem med Wicd. Den vägrar att connecta till trådlösa nätverk med WPA encryption. Någon annan som stött på problemet, eller rent av vet hur jag ska fixa det?
Citera
2010-03-03, 10:48
  #2
Medlem
angelofsins avatar
Du väljer egenskaper för nätverket du vill ansluta till. Sen kryssar du i "Använd kryptering" och väljer WPA i listan. Skriv sedan i ditt lösen och sen ska det gå att ansluta.
Citera
2010-03-04, 11:42
  #3
Medlem
nnncs avatar
Felmeddelande?
Citera
2010-03-21, 22:47
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nnnc
Felmeddelande?

"bad password" eller så blir det timeout. WEP och OPEN funkar hur bra som helst.

vad kan felet vara? är Wicd rutten på hantera WPA/WPA2?
Citera
2010-03-21, 22:55
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stiffy420
"bad password" eller så blir det timeout. WEP och OPEN funkar hur bra som helst.

vad kan felet vara? är Wicd rutten på hantera WPA/WPA2?
Wicd fungerar fint med WPA2 här i alla fall. När du kör WPA/WPA2, går det att ansluta med Windows till nätverket (för att utesluta att felet inte ligger på accesspunkten dvs)? Det är inget konstigt med drivrutinerna för ditt trådlösa nätverkskort, som gör att WPA strular? Har du testat använda wpa_supplicant istället för wicd och sett om det fungerat?
Citera
2010-03-21, 23:40
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av woicer
Wicd fungerar fint med WPA2 här i alla fall. När du kör WPA/WPA2, går det att ansluta med Windows till nätverket (för att utesluta att felet inte ligger på accesspunkten dvs)? Det är inget konstigt med drivrutinerna för ditt trådlösa nätverkskort, som gör att WPA strular? Har du testat använda wpa_supplicant istället för wicd och sett om det fungerat?

Tack för svaret, och tipsen. Jag behöver göra mer felsökningar helt enkelt. Jag skulle inte bli helt förvånad om det var routern som strular....
Citera
2010-06-09, 12:28
  #7
Medlem
razorXs avatar
Problemet är att network-manager ligger kvar och stör. Jag misstänker att du avinstalerade nm via synaptic? Testa detta istället.
Kod:
sudo apt-get remove network-manager
sudo /etc/init.d/wicd restart

Testade att skapa samma problem som du har och det där löste problemet för mig.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback