• 2
  • 3
2010-03-03, 22:55
Medlem
Påverkar satelitkommunikation är mitt svar, stora dammen (3-gorges) i Folkrepubliken Kina har också påverkat
jordens rotation.
Citera
2010-03-03, 23:26
Medlem
Alimamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Phatcheroc
Det som är intressant är väl kanske inte hur mycket vi får anpassa våra klockor efter detta,
utan magnetfälten runt jorden påverkas och hur detta i sin tur påverkar oss människor, vi alla påverkas ju om jordens magnetfält ändras.
Jordens magnetfält ändrar ju på sig massor hela tiden, över lång, kort och riktigt kort tid (timmar). Det är ingenting jag märker av i min vardag, gör du?
Citera
2010-03-04, 12:38
Medlem
Phatcherocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alimama
Jordens magnetfält ändrar ju på sig massor hela tiden, över lång, kort och riktigt kort tid (timmar). Det är ingenting jag märker av i min vardag, gör du?

Bara för att en pluttig människa inte känner av skillnader i ett världsomspännande fält av magnetism, så betyder inte det att det inte har betydelse för den pluttiga människan. Känner du tex av skillnader i din egen bioelektromagnetism?
Du kanske inte ens tror att vi människor påverkas av jordens magnetfält?
Kanske är det så att du känner av det i din vardag, och alltid har gjort, men du drar inte slutsatsen att det är något osynligt omkring dig.
Eller så är du så van vid dessa förändringar att din kropp helt enkelt inte notifierar dig om dessa förändringar.

Hursomhelst är jag övertygad om att jordrotationen och yttre kärnan spelar stor roll i jordens magnetfält och att vi människor blir påverkade av detta då vi själva skapar biomagnetism.
Vi får helt enkelt vänta och se. Tills dess, vandra på stigen av kärlek
Citera
2010-03-04, 13:25
Medlem
Å andra sidan sker det konstant en massa jordskalv som säkerligen också påverkar jordens rotation. Dessa orkar man dock inte räkna ut. Det sker väl tiotusentals skalv årligen, och t.o.m. såna starka som i Chile ungefär 1 ggr/år.
Citera
2010-03-04, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giorgi
Har det aldrig varit, en dag är 23h 56 minuter och 3 sekunder, om jag inte missminner mig.
Både ja och nej...
Se: http://en.wikipedia.org/wiki/Sidereal_time

Dygnet visavi solen är (nästan exakt) 24H.
Dygnet relativt ett "stationärt" objekt som t.ex. en avlägsen stjärna är som du säger...

Skillnaden beror givetvis på jordens bana runt solen.

/T
Citera
2010-03-04, 13:45
Medlem
Jerka^s avatar
Precis som det står i DN-artikeln kommer sig effekten av att massa koncentreras till jordens inre. Detta resulterar i att rotationen snabbas på, ungefär som när en konstskridskoåkare drar in armar och ben under en piruett.

Den här effekten är inte kumulativ i någon högre utsträckning. Massan kan inte hamna hur djupt som helst - nästa gång det blir jordbävning kan stora mängder tung materia hamna högre, och då tappar rotationen fart igen. Sett över lång tid kommer det jämna ut sig.
Citera
2010-03-05, 01:08
Medlem
Alimamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Phatcheroc
Du kanske inte ens tror att vi människor påverkas av jordens magnetfält?
Huvudet på spiken. Jag tror inte att vi människor påverkas märkbart av magnetfältet, inte direkt. Jag tror heller inte att något så fjantigt som en liten jordbävning påverkar magnetfältet så radikalt att det skulle göra någon skillnad. 8 cm skulle Jordaxeln ha vridit sig. Häftigt kan man tycka, men magnetisk nord kan flytta sig så mycket som 80 km på bara några timmar. http://gsc.nrcan.gc.ca/geomag/nmp/im...val2001d_e.gif
Citera
2010-03-05, 07:17
Medlem
8-bits avatar
För lite mer huvudvärk gällande dygnstid:

Citat:
Månens och solens tidvattenkrafter påverkar också jordens fasta del (vilket kallas tidjord) och atmosfären.

Friktionen mellan tidvattnet och tidjorden då jorden snurrar under dem gör att jordens rotation minskar och rotationstiden ökar 0,000 000 02 sekunder per dygn. Om hundra år är ett dygn 0,000 73 sekunder längre än idag. I medeltal är dagarna hundra år framåt 0,000 36 sekunder längre än idag. Eftersom det är 36 525 dygn på ett sekel blir felet i tidräkningen 13 sekunder under ett århundrade. En annan följd av friktionen är att månen avlägsnar sig från jorden 3,8 centimeter varje år (denna hastighet har dock ändrat sig över tiden).

(http://sv.wikipedia.org/wiki/Tidvatten)
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in