2010-03-02, 22:19
Medlem
En tvättmaskin ska kopplas in i ett kapslat uttag i badrum.
I uttaget finns svart, brun, grå, blå och gul/grön; vilket jag tolkar som Fas 2 (sv) Fas 1 (br) Fas 3 (gr), Noll (bl) och Skyddsjord (gul/gr).
Tänker jag helt uppåt väggarna att man kopplar till brun och blå? Jord givetvis till gul/grön.

...och ja, jag vet att "om man känner sig osäker ska behörig elektriker titta över det". men ändå.
Citera
2010-03-02, 22:39
Moderator
Tystnads avatar
Helt rätt tänkt!

Fast skall man vara riktigt säker bör man mäta med en spänningsprovare.
Citera
2010-03-03, 07:18
Medlem
Asgarvads avatar
Vilken spänning jobbar tvättmaskinen på? Den tvättmaskin jag hade senast ville ha 400V och då kopplade man in den på två av fasledarna plus skyddsjord och lät nolledaren vara.
Normalt är det ju som du säger att faserna är svart, brun, grå och nolledaren är blå men det där stämmer inte alltid i verkligheten: du kan inte veta tvärsäkert vad som är vad i din dosa utan att mäta med spänningsprovare först och är du inte tvärsäker ska du inte koppla alls.
Citera
2010-03-03, 22:33
Medlem
tack för svaren!
maskinen går på 220-240 v.

lite skumt att de skriver i att kabeln till tvättmaskinen inte får modifieras utan att det ska installeras rätt typ av kontakt i väggen, trots att jag nog bara sett kapslade uttag i våtutrymmen.
Citera
2010-03-04, 17:20
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av apa666
tack för svaren!
maskinen går på 220-240 v.

lite skumt att de skriver i att kabeln till tvättmaskinen inte får modifieras utan att det ska installeras rätt typ av kontakt i väggen, trots att jag nog bara sett kapslade uttag i våtutrymmen.

Det är bara för att garantin upphör att gälla om du klipper av stickproppen till tvättmaskinens anslutningsladd.

Vet dock inte hur "hårda" dem är på sådant om man verkligen behöver utnyttja garantin ,men jag vet att det är så här numera ,tidigare fick man klippa och ansluta den fast.

I ditt fall skulle jag rekommendera att du köper ett eluttag med inbyggd jordfelsbrytare och monterar istället för den fasta dosan ,som regel passar fästskruvarna rakt av så det är inga problem.
Dem två faserna du inte kommer att utnyttja kan du isolera med kopplingsplinlist samt ta väck deras säkringar i elcentralen.
På detta sätt slipper du klippa stickproppen .
Citera
2010-03-04, 18:17
Medlem
SparkMans avatar
Har du bara en 3-fas anslutning i badrummet? I min lägenhet har vi både 3-fas (tänkt för tvättmaskin) och 1-fas (tänkt för torktumlare). Isf kan du koppla in i 1-fas uttaget och endast sätta in en ny anslutningsdosa på 3-fasen.
Citera
2010-03-04, 18:32
Medlem
y.ys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Det är bara för att garantin upphör att gälla om du klipper av stickproppen till tvättmaskinens anslutningsladd.

Vet dock inte hur "hårda" dem är på sådant om man verkligen behöver utnyttja garantin ,men jag vet att det är så här numera ,tidigare fick man klippa och ansluta den fast.

I ditt fall skulle jag rekommendera att du köper ett eluttag med inbyggd jordfelsbrytare och monterar istället för den fasta dosan ,som regel passar fästskruvarna rakt av så det är inga problem.
Dem två faserna du inte kommer att utnyttja kan du isolera med kopplingsplinlist samt ta väck deras säkringar i elcentralen.
På detta sätt slipper du klippa stickproppen .
Får inte ha tre faser i ett en fas uttag som sitter i Bostad. Gå ut med en fas från dosan och sätt uttaget bredvid.
Citera
2010-03-04, 19:06
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av y.y
Får inte ha tre faser i ett en fas uttag som sitter i Bostad. Gå ut med en fas från dosan och sätt uttaget bredvid.

Eller koppla loss dem två överflödiga kablarna i centralen från säkringarna och dra väck dem helt ,brukar jag göra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in