2010-03-02, 21:27
Medlem
Så här ligger läget:

Har varit arbetslös en längre tid men fick för en månad sedan jobb som "slav" på ett bygge. Jag bär helt enkelt material till dom "riktiga" byggarna. Bygget är rejält försenat så det är väl därför dom har tagit in sånna som mig. Vi jobbar 12-timmarsdagar och ofta även helger. Fick lönen i fredags och ser att övertidsersättningen bara är 32% på vardagar och runt 62% på helger.

Jag trodde att byggare hade betydligt bättre övertidsersättning än så. (Trodde att det var 70 resp. 100% påslag)

Jag är själv med i Unionen men firman har bara avtal med Byggnads. Jag frågade inte heller när jag började vad övertidsersättningen skulle vara. Det enda vi talade om var timlönen.

Vad kan jag göra???

Kan jag neka att arbeta övertid mht dålig ersättning?
Citera
2010-03-02, 22:08
Medlem
wildhorsess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vojma
Med övertid avses sådant arbete som överstiger ordinarie arbetstid, som får uppgå till högst 40 tim/vecka.

Övertidsarbete är i regel alltid en frivillig arbetstid. För att arbetsgivare skall kunna beordra övertidsarbete krävs stöd i kollektivavtal eller i enskilt medarbetaravtal. Saknas sådan överenskommelse står det arbetstagaren fritt att neka arbeta övertid.

Kontrollera därför med facket (Byggnads) vad som gäller för din arbetsplats.
Citera
2010-03-02, 22:26
Medlem
Kan jag kontakta Byggnads fastän jag inte är med där? Kommer dom att vilja hjälpa mig?
Citera
2010-03-02, 23:08
Medlem
Verkar som att det är OB ersättningen... dvs ersättningen för obekväm arbetstid, helger, kvällar, nätter etc.
Citera
2010-03-03, 20:41
Medlem
Ring till byggnads, du kan väl mörka att du inte är med.

Eller maila, jag har fått hjälp med frågor från handels fast jag inte är med.

Men det är väl najs att ha ett jobb och det är ändå rätt OK ersättning, finns dom som har MYCKET sämre.
Citera
2010-03-04, 00:20
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Så här ligger läget:

Har varit arbetslös en längre tid men fick för en månad sedan jobb som "slav" på ett bygge. Jag bär helt enkelt material till dom "riktiga" byggarna. Bygget är rejält försenat så det är väl därför dom har tagit in sånna som mig. Vi jobbar 12-timmarsdagar och ofta även helger. Fick lönen i fredags och ser att övertidsersättningen bara är 32% på vardagar och runt 62% på helger.

Jag trodde att byggare hade betydligt bättre övertidsersättning än så. (Trodde att det var 70 resp. 100% påslag)

Jag är själv med i Unionen men firman har bara avtal med Byggnads. Jag frågade inte heller när jag började vad övertidsersättningen skulle vara. Det enda vi talade om var timlönen.

Vad kan jag göra???

Övertid är inte så högt betald av den enkla anledningen att facket, Byggnads, inte vill att folk ska jobba mer än 8 timmar. Byggnads satsar därför på att det är under dessa 8 timmar man ska ha bra betalt.

Övertid och OB på byggavtalet är lite roddigt:
Vad jag kan se borde du ha 16 - 37 % på vardagar och 70 % på helgerna.

Citat:
Kan jag kontakta Byggnads fastän jag inte är med där? Kommer dom att vilja hjälpa mig?
Ja, absolut. Säg som det är, dvs. att du egentligen är medlem i Unionen och jobbat en kort tid på byggfirman. Byggnads, som jag känner dem, kommer att hjälpa dig.
Citera
2010-03-04, 06:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brain Damage

Tack för den!

I om med att firman jag jobbar åt verkar vara så snål (bjuder knappt på riktiga vinterhandskar) så lär dom inte erbjuda en promille högre lön än dom är lagstadgade att göra.

Mitt budskap till firman blir således att jag avstår övertidsarbete till dess de erbjder en rimlig ersättning (70-100%).
Citera
2010-03-04, 07:29
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Tack för den!

I om med att firman jag jobbar åt verkar vara så snål (bjuder knappt på riktiga vinterhandskar) så lär dom inte erbjuda en promille högre lön än dom är lagstadgade att göra.

Mitt budskap till firman blir således att jag avstår övertidsarbete till dess de erbjder en rimlig ersättning (70-100%).
Korrekt
Citera
2010-03-04, 07:35
Medlem
miqqqas avatar
Vill bara säga att om jag hade varit arbetslös en längre tid och hade fått ett tillfälligt jobb (vilket jag antar att detta är) så hade jag gjort mitt bästa för att ställa upp och jobba hårt för att få bra referenser när det blir dags att söka nästa jobb. Bara en tanke..
Citera
2010-03-05, 05:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brain Damage
Övertid och OB på byggavtalet är lite roddigt:

§ 4
a TILLÄGG FÖR ÖVERTID, SKIFT- OCH FÖRSKJUTEN ARBETSTID
a 1 Övertid
För allt arbete på övertid (utöver överenskommet ordinarie arbetstidsmått
per dag (normalt 8 tim. min anmärkning)) utges tillägg per timme enligt a 5.1. i nedanstående tabell.

a 2 Arbetstidsförläggning
För all arbetstid förlagd utanför arbetsplatsens ordinarie dagarbetstid
utges tillägg per timme enligt a 5.2. eller .3. i nedanstående tabell.
( § 2 a 1 .1. Såvida annan överenskommelse inte träffats mellan arbetgivaren och arbetstagare,
utläggs arbetstiden med åtta timmar per dag på veckans fem första dagar med början tidigast kl. 06:00 och slut senast kl. 17:30.)

a 3 Övertid och arbetstidsförläggning på vardag
Utföres arbete på övertid och utanför arbetsplatsens ordinarie dagarbetstid
från arbetstidens början på måndag till kl 07.00 på lördag utges tillägg per
timme enligt a 5.1. såväl som a 5.2. i nedanstående tabell.
Anmärkning till a 2 och a 3
För städpersonal se § 2 a 1.2.

a 4 Övertid och arbetstidsförläggning på sön-, helg- och fridag
Utföres arbete på sön- och helgdag samt i § 2 e angiven fridag utges tillägg
endast enligt a 5.3. i nedanstående tabell.

a 5 Tillägg per timme i procent på utgående lön
Tillägg per timme på utgående lön.
5.1. - 16%
5.2. på vardag - 21%
5.3. på sön- och helgdag samt
i § 2 e angiven fridag - 70%

Ja, absolut. Säg som det är, dvs. att du egentligen är medlem i Unionen och jobbat en kort tid på byggfirman. Byggnads, som jag känner dem, kommer att hjälpa dig.

Texten ovan hänvisar till stycken och paragrafer som inte ingår i texten ovan.

Var kan jag hitta den kompletta texten?
Senast redigerad av vojma 2010-03-05 kl. 05:17.
Citera
2010-03-05, 05:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av miqqqa
Vill bara säga att om jag hade varit arbetslös en längre tid och hade fått ett tillfälligt jobb (vilket jag antar att detta är) så hade jag gjort mitt bästa för att ställa upp och jobba hårt för att få bra referenser när det blir dags att söka nästa jobb. Bara en tanke..

Har tillräckligt med referenspersoner från åtskilliga tidigare jobb inom min utbildning. Det jobb jag fått nu är inom en bransch som jag inte har någon avsikt att etablera mig inom.
Citera
2010-03-05, 09:11
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Texten ovan hänvisar till stycken och paragrafer som inte ingår i texten ovan.

Var kan jag hitta den kompletta texten?
www.byggnads.se
Kollektivavtalet: http://www.byggnads.se/PageFiles/645/Byggnadsavtalet07.pdf
Supplement 08: http://www.byggnads.se/PageFiles/645/Suppl08_Byggnads_anlaggning.pdf
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in