2010-03-01, 22:43
Medlem
cdxz11s avatar
God kväll fellow stoners!
Nu under början av våren sitter man här hemma och planerar inför sommarens utomhussäsong!
Eftersom jag kommer ha en hel del tomatplantor i naturen denna sommaren har några problem uppkommit, bland annat hur man skall transportera sina små tomatplantor ut i naturen! Helst skulle jag vilja ha med mig hela gänget ut på sådär 2 rundor, kommer totalt att vara dryga 130-150 st tomatplantor

Tidigare har det ej vart några problem vid transport, brukade slänga ned dem i avkapade 0,5-liters flaskor och sedan sätta på den "övre halvan" som ett slags skydd för plantan, funkar ju utmärkt om man har 5-10 tomatplantor med sig, men har man däremot dryga 130-150 st blir det mer problematiskt, iaf om man vill ha med sig många på en gång.

Plantorna kommer vara sådär 5-8 cm höga, och de kommer troligen sitta i torvbricketter, så de tar ju inte speciellt mkt plats, men man vill ju gärna ha dem packade skak-säkert då man inte vill komma fram med 50 st skadade seedlings, kommer troligen bli att man åker mc ut så kommer nog bli aningen skakigt på vissa ställen, sedan skall man ju även gå en bit i skog och det är ju inte det bästa underlaget att gå på när man har ömtåliga grejer i ryggsäcken!

Så, någon som har någon smart idé om hur man kan göra? Har själv fått totalt hjärnsläpp känns det som, det enda någorlunda smarta jag kommit på skulle vara att packa ned torvbricketterna rätt tätt i botten på 2-liters glasslådor, och stoppa in såpass många tovbricketter så de knappt får plats så de håller sig på plats, så kanske man får in sådär 30-35 st per glasslåda och då kan man nog få ned sådär 3 glasslådor i ryggsäcken, och då bör man klara sig på två rundor ut till platsen, men känns lite smått osäkert, kör man på någon allt för ojämn väg känns det som saker lätt kan gå illa.

Tacksam för bra idéer!

/Cdxz11
Citera
2010-03-02, 12:53
Medlem
raaeleles avatar
Sätt det ner det i första bästa kartong, ta handdukar, toalettpapper eller något annat för att se till att vibreringen inte ska skaka sönder något. Om du nu förstår hur jag menar. Packa så att dom sitter där dom ska sitta och inte flyttas runder.

EDIT: Kan bli jävligt jobbigt och du kan inte flytta så många åt gången, men det är ju värt imo!
Senast redigerad av raaelele 2010-03-02 kl. 12:57.
Citera
2010-03-02, 15:08
Medlem
Izunis avatar
Har faktiskt erfarenhet av ungefär det du snackar om.

Förra sommaren hade jag ungefär 20 plantor, ungefär 5-10 cm höga i torvbriketter, skulle plantera ut dom. Jag satte ner dom i en "big pack" 2 l glasspaket, ner i ryggsäcken och tog järnhästen till odlingsstället, plantorna var jäävligt omskakade när jag kom fram, trots det dog ingen av dom men chansen finns säkert .

Så utifrån egen erfarenhet så skulle jag nog inte rekommendera glasspaket, iallafall inte om sticklingarna inte sitter mer fast än vad mina gjorde för då kommer dom att skakas ordentligt där inne.
Alltså, glasspaket fungerar nog men du måste hitta på nåt sätt att förankra dom ordentligt.

Lycka till med ditt projekt förresten

Ganska intressant eftersom att det inte verkar vara auto, vilken strain?
Senast redigerad av Izuni 2010-03-02 kl. 15:11.
Citera
2010-03-02, 15:43
Medlem
lägg dom i en låda!?
det är ju inte rocketscience precis.
Citera
2010-03-02, 18:44
Medlem
cdxz11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Izuni
Har faktiskt erfarenhet av ungefär det du snackar om.

Förra sommaren hade jag ungefär 20 plantor, ungefär 5-10 cm höga i torvbriketter, skulle plantera ut dom. Jag satte ner dom i en "big pack" 2 l glasspaket, ner i ryggsäcken och tog järnhästen till odlingsstället, plantorna var jäävligt omskakade när jag kom fram, trots det dog ingen av dom men chansen finns säkert .

Så utifrån egen erfarenhet så skulle jag nog inte rekommendera glasspaket, iallafall inte om sticklingarna inte sitter mer fast än vad mina gjorde för då kommer dom att skakas ordentligt där inne.
Alltså, glasspaket fungerar nog men du måste hitta på nåt sätt att förankra dom ordentligt.

Lycka till med ditt projekt förresten

Ganska intressant eftersom att det inte verkar vara auto, vilken strain?

Jodå är allt auto strains som skall ut, kommer bli dryga 130x auto ak47, 20x masterlow samt 30 st typhoons, tyhpoonsen kommer dock åka ut tidigare än resterande plantor. Möjligen ett gäng dieselryders som kommer hänga med ut.

Citat:
Ursprungligen postat av Billy Danze
lägg dom i en låda!?
det är ju inte rocketscience precis.

Man vill ju helst slippa att komma fram med massa skadade små plantor, så jag lägger gärna lite tid på att tänka ut en effektiv transportmetod. Man kan ju tjäna en hel del på att inte bli av med några plantor, även om bara 10% av plantorna skulle ta skada vid transport blir det en hel del gräs i slutändan!
Citera
2010-03-02, 22:03
Medlem
Softzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cdxz11
Jodå är allt auto strains som skall ut, kommer bli dryga 130x auto ak47, 20x masterlow samt 30 st typhoons, tyhpoonsen kommer dock åka ut tidigare än resterande plantor. Möjligen ett gäng dieselryders som kommer hänga med ut.
!
Låter som goda tomater äver om dom förmodligen blir gröna.

Nämen, ovanståenda glassidé låter möjlig. Om det inte är alldeles för långt borta kan du ju ta en tur med ett par bara för att se hur stor risken är.

Spännande
Citera
2010-03-02, 22:28
Medlem
Kadeks avatar
Är det inte bättre att satsa på färre och mer livsdugliga plantor? Resultatet kommer att vara mycket bättre om du satsar på färre och större plantor. Bättre blommor, mer jord till blommorna, du är ute mycket mindre tid vid plantorna, risken för upptäckt är mycket mindre.

Du måste ha gjord till plantorna. Hur har du tänkt att vattna 160 blommor? Varje planta måste ha minst 25 liter god jord. Det blir många färder på din moppe.

När jag odlade ute(länge sedan) körde jag i pappkassar, fick plats med fyra rejäla blommor i varje påse. Ett par sådana och det fanns plats med jord, vatten och verktyg i bilen.
Citera
2010-03-02, 22:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av cdxz11
God kväll fellow stoners!
Nu under början av våren sitter man här hemma och planerar inför sommarens utomhussäsong!
Eftersom jag kommer ha en hel del tomatplantor i naturen denna sommaren har några problem uppkommit, bland annat hur man skall transportera sina små tomatplantor ut i naturen! Helst skulle jag vilja ha med mig hela gänget ut på sådär 2 rundor, kommer totalt att vara dryga 130-150 st tomatplantor

Tidigare har det ej vart några problem vid transport, brukade slänga ned dem i avkapade 0,5-liters flaskor och sedan sätta på den "övre halvan" som ett slags skydd för plantan, funkar ju utmärkt om man har 5-10 tomatplantor med sig, men har man däremot dryga 130-150 st blir det mer problematiskt, iaf om man vill ha med sig många på en gång.

Plantorna kommer vara sådär 5-8 cm höga, och de kommer troligen sitta i torvbricketter, så de tar ju inte speciellt mkt plats, men man vill ju gärna ha dem packade skak-säkert då man inte vill komma fram med 50 st skadade seedlings, kommer troligen bli att man åker mc ut så kommer nog bli aningen skakigt på vissa ställen, sedan skall man ju även gå en bit i skog och det är ju inte det bästa underlaget att gå på när man har ömtåliga grejer i ryggsäcken!

Så, någon som har någon smart idé om hur man kan göra? Har själv fått totalt hjärnsläpp känns det som, det enda någorlunda smarta jag kommit på skulle vara att packa ned torvbricketterna rätt tätt i botten på 2-liters glasslådor, och stoppa in såpass många tovbricketter så de knappt får plats så de håller sig på plats, så kanske man får in sådär 30-35 st per glasslåda och då kan man nog få ned sådär 3 glasslådor i ryggsäcken, och då bör man klara sig på två rundor ut till platsen, men känns lite smått osäkert, kör man på någon allt för ojämn väg känns det som saker lätt kan gå illa.

Tacksam för bra idéer!

/Cdxz11
om jag va du skulle jag inte göra nån tråd om det på fb iaf , snuten spanar
Citera
2010-03-02, 23:20
Moderator
kvm3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av axyon
om jag va du skulle jag inte göra nån tråd om det på fb iaf , snuten spanar
Då TS har vett nog att inte berätta om odlingens geografiska position tror jag att det är ganska lugnt. Polisen kan inte gärna övervaka varje motorcykel och/eller glasslåda i hela landet...
Citera
2010-03-02, 23:40
Medlem
Softzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kvm3
Då TS har vett nog att inte berätta om odlingens geografiska position tror jag att det är ganska lugnt. Polisen kan inte gärna övervaka varje motorcykel och/eller glasslåda i hela landet...
Hahah, den sved
Citera
2010-03-03, 08:35
Medlem
cdxz11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kvm3

Hehe precis, blir svårt för dem att få fast en om de inte ens vet vart i vårt långa land man befinner sig.

Citat:
Ursprungligen postat av Kadek
Är det inte bättre att satsa på färre och mer livsdugliga plantor? Resultatet kommer att vara mycket bättre om du satsar på färre och större plantor. Bättre blommor, mer jord till blommorna, du är ute mycket mindre tid vid plantorna, risken för upptäckt är mycket mindre.

Du måste ha gjord till plantorna. Hur har du tänkt att vattna 160 blommor? Varje planta måste ha minst 25 liter god jord. Det blir många färder på din moppe.

När jag odlade ute(länge sedan) körde jag i pappkassar, fick plats med fyra rejäla blommor i varje påse. Ett par sådana och det fanns plats med jord, vatten och verktyg i bilen.

Nja auto ak är ju inga enorma plantor, dessutom är de inte feminiserade så vill man ha en skörd som räcker till nästa säsong får man ju satsa rätt stort. Jord o vatten blir inga problem, finns ett vattendrag i närheten där man kan hämta vatten, och bra jord finns det gott om så bara att plocka med leka kulor, vermkulit och perlit ut och blanda lite jord. Kommer köra i 1 gallon grow bags, tror nog det kommer räcka för små af plantor, gör ej så mkt om man får åka ut 1-2 ggr i veckan och vattna, har en jäkla najs spot jag kommer köra på så risken för bust är inte speciellt hög även om man får åka ut ofta.
Senast redigerad av cdxz11 2010-03-03 kl. 08:39.
Citera
2010-03-03, 10:53
Medlem
Om du låter Af:arna (hona och hane) stå med varandra översommaren, kommre inte honorna att bli befrukade? Af har ju den fina egenskapen att bli färdiga snabbare än dom andra, hur lång tid tar det för för den befruktade honan att bli klar med sina föer?
Tanken:
Kommer du inte få ut flera skörde och nya plantor under sommarens lopp?
Sommar=5 månader (maj-sep)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in