Citat:
Ursprungligen postat av Lukas
Jag håller just nu på med Dostojevskijs idioten och funderar över hur detta med namn fungerar i ryssland i slutet av 1800-talet. Låt mig ta ett exempel:
Parfjón Semjónovitj Rogózjin
Är det första ett 'vanligt' tilltalsnamn?
Som jag förstår detta så hette personens far 'Semjónov' och suffixet 'itj' betyder att det är en son (hade det varit en dotter hade hon hetat Semjónovna). Därav andranamnet. Stämmer detta?
Tredjenamnet verkar var någotsläktnamn. Kan det jämföras med vårt efternamn, dvs ett namn som går i arv oförändrat?
Fungerar det likadant idag i Ryssland med namn eller har systemet moderniserats?
Hur uttalas '-itj'? Och hur uttalas 'ó'?
Semjon
ovitj är fadersnamnet. Alltså hette hans far Semjon. Ryssar har rätt skumma namn. Läser man en rysk bok så kan en person ha flera olika namn.
Men i Parfjón Semjónovitj Rogózjin, så är Parfjon förnamnet, Semjonovitj fadersnamnet, och Rogozjin familjenamnet (dvs efternamnet). Alla ryssar har denna kombination av namn. Vladimir Putin heter exempelvis egentligen Vladimir Vladimirovitj Putin, eftersom hans far också hette Vladimir. Vilket är rätt sjukt att döpa ens son till samma namn som en själv. Snacka om egocentriskt.
Ifall det hade varit en dotter så hade hon som du säger hettat Semjonovna.
Sen borde påpekas att Semjon uttalas som Simjon (Simon på svenska), och ovitj, egentligen borde skrivas ovitsch, då det utalas på det sättet. Rogozjin borde uttalas som Ragozjin då betoningen är på "o". Antar nu att ´ är betoningstecknet som används för att vi utlänningar ska veta vart betoningen ska vara då det inte finns någon regel för detta i ryskan.
"ó" som egentligen antagligen bara är "o" med betoningstecken på. Detta uttalas som svensk Å ungefär.
Hoppas detta gav dig dom svar du vill ha. Älskamig borde kunna sprida ljus över andra oklarigheter då hon bor i Ryssland.