2004-03-06, 16:49
Medlem
Gurras avatar
För en vecka sedan så började min internetuppkoppling att användas utan att jag laddade upp/ner någonting. (Använder Bandwidth monitor pro för att mäta aktiviteten hos nätverkskoretet). Jag misstänkte att det var något skumt på gång, så jag installerade norton anti-virus och scannade och hittade mycket riktigt något skumt virus. Men internetuppkopplingen forsatte att vara aktiv så jag installerade ZoneAlarm pro. När det var installerat och jag kört igång det så började den blocka en hel del skumma ip-adresser som vill in på min dator. Nu en vecka senare så har den blockat 2000 "intrusions" varvav ca. 300 av dessa har varit "high-rated". Är detta normal på något vis? Jag kör med fast uppkoppling och fast ip-adress.
Citera
2004-03-06, 17:05
Medlem
Anlita en säkerhetsvetare, svårt att döma över ett forum.
Citera
2004-03-06, 18:45
Medlem
Svavels avatar
300 highrated på en vecka... hmm... Låter kanske lite mkt...
Hur hög va nätverks-aktiviteten ?
Citera
2004-03-06, 22:00
Medlem
Gurras avatar
Den var uppe i ca. 300 KB/sec nedladdning. Uppladdning tror jag inte det var något.
Citera
2004-03-06, 22:07
Medlem
Svavels avatar
Skulle du ha blivit "hackad" så borde du ju haft mkt trafik uppåt med. Menade att om du mot all förmodan skulle ha blivit "ordentligt" hackad så låter de ju rätt konstigt om du inte skulle skickat någon data...
Citera
2004-03-07, 01:54
Medlem
Gurras avatar
Har absolut inget av värde på datorn, så att någon skulle försöka sno någonting är väl ganska osannolikt. Menade mest att någon skickade virus till mig eller liknande. Fast virus är väl i regel ganska små, och den mystiska nedladdnigen pågick väl kanske fem-tio minuter i 300 KB/sec innan jag fick anti-virus och brandvägg installerat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in