2010-02-28, 22:03
Medlem
Sufferstreams avatar
Hej gott folk

När jag spelar vissa spel på datorn så börjar den låta väldigt högt, detta har hänt med Dragon Age och Starcraft 2 hittills.
Det börjar nästan med en gång och blir högre och högre tills det låter som om datorn ska sprängas typ men det är inte så att den lägger av eller blir extra varm för den fungerar fortfarande precis som den ska bara det att den låter.
Ljudet dämpar sig med en gång efter jag stänger av spelet, men det tar ca 5-10minuter innan ljudet är helt borta.

Det konstiga är att detta bara händer med dessa två spel, medans spel som Warcraft 3, WoW, HoN och CC funkar finfint och datorn är helt tyst när dom körs.

Vad fan är detta?
Citera
2010-02-28, 22:12
Medlem
jcm900mods avatar
graifkkortsfläkten.
Citera
2010-02-28, 22:13
Medlem
TinQulions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sufferstream
Hej gott folk

När jag spelar vissa spel på datorn så börjar den låta väldigt högt, detta har hänt med Dragon Age och Starcraft 2 hittills.
Det börjar nästan med en gång och blir högre och högre tills det låter som om datorn ska sprängas typ men det är inte så att den lägger av eller blir extra varm för den fungerar fortfarande precis som den ska bara det att den låter.
Ljudet dämpar sig med en gång efter jag stänger av spelet, men det tar ca 5-10minuter innan ljudet är helt borta.

Det konstiga är att detta bara händer med dessa två spel, medans spel som Warcraft 3, WoW, HoN och CC funkar finfint och datorn är helt tyst när dom körs.

Vad fan är detta?

dragon age och starcraft 2 är väl väldigt krävande spel? jämfört med warcraft 3 som e typ 11 år gammalt? om inte mer? antagligen kräver spelen mycket mer processorkraft därav låter väl fläktarna mycket mer?
Citera
2010-02-28, 22:16
Medlem
Troligtvis grafikkortsfläkten, om datorn nu har ett par år på nacken.

Köp ett nytt grafikkort eller en ny fläkt om du vill ge dig på att ersätta den gamla.

I vissa fall så går det att smörja upp fläkten med lite lite olja, men det är inget att rekommendera. Det kan vara väldigt pilligt och kan kosta mer än det smakar om det inte blir rätt.
Citera
2010-02-28, 22:20
Medlem
Är det en dator som är några få år så kan det vara mycket damm som finns inne i datorn och på själva fläktarna. Öppna upp den och kolla, men var försiktig för grejerna kan gå sönder av lite statisk elektricitet.
Citera
2010-03-01, 10:03
Medlem
Tror också att du bör rengöra fläktarna. Om det inte fungerar kan om möjligt dra ner något program som kan styra ditt grafikkorts fläkt.
Citera
2010-03-01, 13:48
Medlem
Strawliess avatar
Har också haft liknande problem, och har nog inte riktigt löst det måste jag säga. Viktigt att komma ihåg är att dålig fläkt -> varmt grafikkort -> potentiellt skadat grafikkort. Så rengör om möjligt. Får väl själv ta och försöka mig på det vid nåt lämpligt tillfälle. Sen kan det ju hända att det är nåt drivrutinsproblem som gör att grafikkortet körs ineffektivt.
Citera
2010-03-01, 14:04
Medlem
Sufferstreams avatar
Kan tilläggas att Mass Effect 2 är helt tyst också, vilken gör att teorin "nya spel eller krävande spel" inte riktigt håller.

Men ska testa att damma... när jag känner för det... vilket lär dröja
Citera
2010-03-02, 11:24
Medlem
FlygandeBacons avatar
Skulle tro att det var fläktarna,
Citera
2010-03-15, 00:45
Medlem
Sufferstreams avatar
Nu fick jag ett nv4_disp infinite loop error som fryste datorn när jag startade starcraft2

Är det kanske början på slutet för mitt grafikkort?
Citera
2010-03-15, 10:23
Medlem
Opilus5500s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sufferstream
Hej gott folk

Vad fan är detta?

kör du med TT fläkt till processorn?
Citera
2010-03-15, 11:59
Medlem
DigitalAngels avatar
Som sagt, börja med att öppna datorn och rengör damm. Använd komprimerad luft från kompressor eller på sprayburk. Dammsug ej!
Mycket troligt att datorns fläktar är igensatta med damm, och datorns/grafikkortets tempsensor måste ju kylas...

/D
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in