2010-02-28, 20:43
Medlem
adorkables avatar
Hejsan! (Jag ber mod snällt flytta mig om jag är helt ute och cyklar)

Nu är det så att jag undrar ifall det är någon socker i honungen som man köper i affären? Alltså vanlig konsumentaffär som ica, Willys, Maxi osv, och i såfall- hur mycket socker? Rent generellt.

Jag undrar därför att jag dricker mycket te och brukar därför ta en sked honug istället för socker. Men är det mycket socker i honug så är det ju nästan skitsamma. Eller så får jag googla upp den lokala biodlaren!

Tackar för alla svar!
Citera
2010-02-28, 20:49
Moderator
Snuffelbutts avatar
Klart det inte är skitsamma, honungen sätter smak. Sockret sötar bara.
Citera
2010-02-28, 20:49
Medlem
Siden-Carlssons avatar
Det är ju inget tillsatt socker, om det är det du menar, men honung är ju i princip rent frukt- och druvsocker och det är ju inte så mycket bättre ur kolhydratsynpunkt, men det innehåller ju massa annat bra som vitaminer och mineraler.
Citera
2010-02-28, 21:04
Medlem
spoilers avatar
Honung är sötare än socker så man borde använda mindre - innehåller oxå färre kalorier.
Citera
2010-02-28, 22:18
Medlem
WaRs avatar
Honey

Value Per 100 grams

Carbohydrate, by difference
g

82.40

Sugars, total
g

82.12

Sucrose
g

0.89

Glucose (dextrose)
g

35.75

Fructose
g

40.94

Maltose
g

1.44

Galactose
g

3.10

http://www.nal.usda.gov/fnic/foodcomp/search/
Citera
2010-02-28, 22:30
Medlem
spoilers avatar
Andelen av de olika sockerarterna beror ju på vilken typ av honung det är frågan om.
Generellt: hård honung = mera druvsocker (glukos); lös honung = mera fruktsocker (fruktos)

Mörk honung anses innehålla fler nyttigheter.
Citera
2010-03-01, 13:06
Medlem
midnighttrains avatar
asså... de tillsätter inte socker till honungen, honung är i princip bara socker. beroende hur du vill tolka div forskningsresultat så kan honung rentav vara en sämre sockerkälla en vanligt sackaros.
Citera
2010-03-03, 11:27
Medlem
Shintas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spoiler
Honung är sötare än socker så man borde använda mindre - innehåller oxå färre kalorier.

Inte hundra säker på vilket du tycker man ska använda mindre av. Men honung innehåller mindre energi (332kcal/100g gentemot socker som har runt 400kcal/100g) och fler nyttigheter än socker, så kan man använda honung borde man göra det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in