2010-02-28, 17:25
Medlem
slimbos avatar
hej allesammans.

jag är gudfar till min brorsdotter och hon skall döpas om 2 veckor. vi är inga rika familjer utan mer åt arbetarklassen och det kommer vara ett "mindre" dop, alltså närmsta familjen typ 20-25 pers allt som allt.

stora frågan: vad skall jag inhandla för kläder till detta tillfälle?
Citera
2010-02-28, 17:27
Medlem
majkuzs avatar
En skjorta och finbyxor gör sig gott o väl
Citera
2010-02-28, 17:30
Medlem
Heinkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slimbo
hej allesammans.

jag är gudfar till min brorsdotter och hon skall döpas om 2 veckor. vi är inga rika familjer utan mer åt arbetarklassen och det kommer vara ett "mindre" dop, alltså närmsta familjen typ 20-25 pers allt som allt.

stora frågan: vad skall jag inhandla för kläder till detta tillfälle?
Fråga bror din vilken nivå han vill ha på klädseln. Kostym är aldrig fel, men om det känns för uppklätt så kan du ju köra med finare byxor och en skjorta, slips och uddakavaj, ev. bara en finare skjorta. Undvik jeans och sneakers i alla fall.
Citera
2010-02-28, 17:33
Medlem
ollivollis avatar
kostym eller skjorta.
Citera
2010-02-28, 17:44
Medlem
Snövits avatar
Kolla vad din bror ska ha på sig och klä dig på samma nivå.
Citera
2010-02-28, 17:46
Medlem
slimbos avatar
tack för alla svar, glömde skriva med att jag e ganska nollställd vad det gäller dessa sammanhang.

färgkombinationer?

jag vet att jeans inte är "finbyxor" men vad är egentligen det, sökord på google?

om man har kavaj och finbyxor, ska man även ha slips då eller e det valfritt?
det lutar väl åt detta hållet, vad skall det vara för färg på byxor, kavaj, skjorta?

jag lämnar mig åt er expertis

tillägg: min bror har sagt "kom som du e", men som gudfar på dop vill man ju gärna klä upp sig lite, så känner jag iaf
Citera
2010-02-28, 17:56
Medlem
Heinkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slimbo
tack för alla svar, glömde skriva med att jag e ganska nollställd vad det gäller dessa sammanhang.

färgkombinationer?

jag vet att jeans inte är "finbyxor" men vad är egentligen det, sökord på google?

om man har kavaj och finbyxor, ska man även ha slips då eller e det valfritt?
det lutar väl åt detta hållet, vad skall det vara för färg på byxor, kavaj, skjorta?

jag lämnar mig åt er expertis

tillägg: min bror har sagt "kom som du e", men som gudfar på dop vill man ju gärna klä upp sig lite, så känner jag iaf
Slips till kavaj och skjorta är formellt och stiligt men inte nödvändigt. Vill man ha det avslappnat så skippar man slipsen och knäpper upp översta knappen (eller översta två knapparna) på skjortan.

Finbyxor=kostymbyxor med pressveck. Chinos är ett vardagligare alternativ men finare än jeans.

Grå eller marinblå kavaj/kostym, inte svart. Vit eller ljus skjorta. Bruna eller svarta skinnskor.
Senast redigerad av Heinkel 2010-02-28 kl. 17:58.
Citera
2010-02-28, 18:05
Medlem
Snövits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heinkel
Finbyxor=kostymbyxor med pressveck. Chinos är ett vardagligare alternativ men finare än jeans.

Ska du inte ha kostym så köp inte kostymbyxor köp ett par udda mörka byxor. Chinos kan absolut vara ett alternativ. Gå in på den herrekipering som passar din plånbok och ta hjälp därifrån. Du kan nog få hjälp på allt mellan Dressman till Armanibutiken att få till en lagom dressad look.

Citat:
Grå eller marinblå kavaj/kostym, inte svart. Vit eller ljus skjorta. Bruna eller svarta skinnskor.

Svart tycker jag inte är något fel alls. Har man inte så bra koll hur man ska kombiniera m.m. skulle jag avråda från bruna skor och hålla mig till svarta.

Ha inte slips om du inte känner dig bekväm med det det är snyggt med skjorta och kavaj utan slips.
Citera
2010-02-28, 18:12
Medlem
Heinkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snövit
Ska du inte ha kostym så köp inte kostymbyxor köp ett par udda mörka byxor. Chinos kan absolut vara ett alternativ. Gå in på den herrekipering som passar din plånbok och ta hjälp därifrån. Du kan nog få hjälp på allt mellan Dressman till Armanibutiken att få till en lagom dressad look.
Kostymbyxor funkar alldeles utmärkt som uddabyxor, förutsatt att färgen inte är samma som på kavajen. Fast chinos funkar ju också.
Citat:
Svart tycker jag inte är något fel alls. Har man inte så bra koll hur man ska kombiniera m.m. skulle jag avråda från bruna skor och hålla mig till svarta.
Svart kostym på dop är fel.
Citat:
Ha inte slips om du inte känner dig bekväm med det det är snyggt med skjorta och kavaj utan slips.
Här håller jag med, det är lättare att lyckas utan slips om man är ovan.
Citera
2010-02-28, 18:14
Medlem
Snövits avatar
Citat:
Kostymbyxor funkar alldeles utmärkt som uddabyxor, förutsatt att färgen inte är samma som på kavajen.

Jo men varför inte köpa ett par byxor som är till för det de ska användas till?

Citat:
Svart kostym på dop är fel.

Varför och bifoga gärna källor gällade denna etikettregel.
Citera
2010-02-28, 18:28
Medlem
Heinkels avatar
Citat:
Jo men varför inte köpa ett par byxor som är till för det de ska användas till?
Jag är inte säker på att jag förstår vad du menar. Med kostymbyxor syftar jag på byxmodellen, inte att de nödvändigtvis måste höra ihop med en kavaj.

Citat:
Varför och bifoga gärna källor gällade denna etikettregel.
Därför att svart kostym traditionellt burits endast på begravning. Jag vet att det luckrats upp en del senaste åren men det betyder inte att det är korrekt. På dop vill man inte dyka upp sorgklädd.

http://www.kingmagazine.se/Guiderna/Brollop/ - "Du ska ha mörk kostym på dig. Satsa på mörkt blå eller grå. Var försiktig med svart i konservativa sällskap, eftersom färgen tidigare varit synonym med begravning."
Citera
2010-02-28, 20:53
Medlem
Snövits avatar
Citat:
Därför att svart kostym traditionellt burits endast på begravning. Jag vet att det luckrats upp en del senaste åren men det betyder inte att det är korrekt. På dop vill man inte dyka upp sorgklädd.

http://www.kingmagazine.se/Guiderna/Brollop/ - "Du ska ha mörk kostym på dig. Satsa på mörkt blå eller grå. Var försiktig med svart i konservativa sällskap, eftersom färgen tidigare varit synonym med begravning."

Ja ska du gå 20-30 år tillbaka i tiden så bör du nog följa dessa gamla seder men numera då svart kostym är det som bärs mest är det nog få som lever kvar i dessa tider.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in