2010-02-28, 17:19
Medlem
Jakob den Oudens avatar
Hej

Hade en mycket konstig känsla i bromspedalen idag och tänkte kolla med expertisen här innan jag ringer verkstaden.

Jag har en Skoda Fabia -05 och vanligtvis tar bromspedalen ganska högt upp, och när det är halt som det är nu så tar ABS:en ganska tidigt med det karakteristiska skaket i pedalen.

I morse däremot så hade jag en helt annan känsla i pedalen, dels gick den att trycka betydligt djupare, det kändes som bromsen tog sämre och ABS:en verkade inte vara med över huvud taget. Jag testade att bromsa hårt från typ 80 km/h och till slut, vid maxtryck på bromspedalen kom abs:en in i matchen.

Ingen kontrolllampa lyser. Och det är som sagt bara en känsla, väldigt svårt att beskriva, någon som har en idé?
Citera
2010-02-28, 17:27
Medlem
rednandslimys avatar
Har du inte bromsat ordentligt på ett tag så blir det en beläggning på skivan och belägg. Jag skulle åka en sväng och göra några kraftiga inbromsingar. Kolla backspegeln först.
Kolla bromsvätskenivån. Kolla så att skivorna ser hela ut. Hur ser beläggen ut, slitna?
Citera
2010-02-28, 17:31
Medlem
Låter nästan som du har fått luft i bromssystemet. Då kan känslan i pedalen bli svampig, det är inte heller bra för bromskapaciteten.'

När motorn är avstäng, pumpa ett par djupa pump med pedalen. Efter några pump ska den vara mer eller mindre helt stum. Återkom med resultatet.
Citera
2010-02-28, 18:26
Medlem
nmy89s avatar
Det bästa vore för dig att helt enkelt sälja bilen. Skoda är opålitliga skitbilar! Jag håller alltid bra avstånd när jag möter/kör om en skoda, man vet aldrig vad som kan hända.
Citera
2010-02-28, 19:31
Medlem
Jakob den Oudens avatar
Pedalen är helt stum efter några tryckningar med motorn av. Bromsvätskenivån lite över max när motorn är avstängd

nmy89: Finns inte en del i motorn med Skoda-logga, däremot fullproppat med Audi och VW-loggor. Dessutom är nog detta mitt första "fel" på fem år, annat än SAAB:en jag hade innan, herregud...
Citera
2010-02-28, 23:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Jakob den Ouden
Pedalen är helt stum efter några tryckningar med motorn av. Bromsvätskenivån lite över max när motorn är avstängd

nmy89: Finns inte en del i motorn med Skoda-logga, däremot fullproppat med Audi och VW-loggor. Dessutom är nog detta mitt första "fel" på fem år, annat än SAAB:en jag hade innan, herregud...

VW äger Skoda, det är därför.

Men OT:
Hur ser beläggen ut?
Citera
2010-02-28, 23:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av nmy89
Det bästa vore för dig att helt enkelt sälja bilen. Skoda är opålitliga skitbilar! Jag håller alltid bra avstånd när jag möter/kör om en skoda, man vet aldrig vad som kan hända.

Och know-it-all-89: or klarar vi oss utan.
Och av ren nyfikenhet, vad grundar du ditt uttalande på?
Citera
2010-03-01, 02:06
Medlem
Jag har en octavia 05 och jag började uppleva samma sak för några veckor sedan, första bromsningen med nystartad bil brukar gå långt ner i botten. En kompis har en 06a och han har också börjat uppleva samma sak på hans, och den är nyligen nyservad med bland annat ny bromsvätska (min är inte nyservad).

Nu har jag det som vana att bromsa hårt direkt när jag startat bilen så funkar de bra sen. Det är första vintern för mig med denna bilen så jag antar att det har något med kylan att göra.
Citera
2010-03-01, 07:15
Medlem
Jakob den Oudens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HMBPTOLEMAJOW
VW äger Skoda, det är därför.

Men OT:
Hur ser beläggen ut?

Jävligt svårt att se med vinterdäcken på, men beläggen är nya från i höstas så det ska nog inte vara något problem. Skivorna är blanka och fina.
Citera
2010-03-01, 07:47
Medlem
Kan ju vara dags att byta bromsvätska om du inte bytt på nåt år.
Citera
2010-03-01, 13:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tjonk
Kan ju vara dags att byta bromsvätska om du inte bytt på nåt år.

Intervallen på VW-bilar är är 30000 km eller 24 månader.
Citera
2010-03-01, 14:17
Medlem
Som sagt så existerar samma "fel" på Skoda bilar med nybytt bromsvätska...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in