Såg i fredags en riktigt sliten gammal tjackpundare som blev avhyst av en väktare. Han blev lite "lack" och sa bla: Du har inget att komma med, du är page"!! fattar du? Du är page!
Jag finner alltid fascination och även stor humor i deras språk och jargong. Om ni har roliga ord som används i dessa kretsar, dela med er! Kan även vara kåkfararuttryck och kriminella slang, och tattarspråk.
Skriv gärna vad de betyder också. Jag tror att ordet page helt enkelt betyder att man är dum i huvudet.
Jag är f.ö Göteborgare och jag välkommnar framförallt göteborgspundarord, då göteborgspundarna är absolut roligast!
Pundare1: Fan, leffe. I förrgår hittade jag ett helt G hemma i lägenheten. Hur ofta har man inte gått runt och velat ha men inte haft liksom?
Pundare2 (Leffe): Den som ändå hade ett hem...
Pundare1:
Hagalundsnyckel = kofot
Knas = det är något som är fel
Rullbandspelare = gammal pundares benämning på kassettdäck eller videobandspelare
Tjåla = stjäla
Tjålat/tjålad = något stulet
Mitt favorit pundarord är tjattras (alt. chattras).
Används som tilltal - "Läget tjattras?" Fanns även ett skönt skatetrick som hittades på i en skateskola på Z-TV om jag inte minns fel. Tricket gick ut på att man kickar i väg brädan och sen går efter den som en tjackpundare (ni vet, ryckigt, hjulbent).