Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-02-28, 08:27
Medlem
SLiPHs avatar
Min dator började bli väldigt seg så jag skulle formatera om den, datorn är en packard bell IMEDIA X1607, då jag inte bränt ut några skivor som backup så laddade jag ner en Windows version och installerade den (använde min windows nyckel jag fått med för att registrera versionen).

Allt funkade felfritt men läste sedan att Support för Vista kommer att upphöra 13 april 2010 för alla som inte har några service pack installerade så jag laddade ner Service pack 1 och Service pack 2 för vista från microsofts hemsida och installerade dom. Installationen fungerade felfritt och fick inga errors.

Men nu har jag inget internet, testat att reparera,starta om datorn etc men får lika förbannat inte nån connection till internet. Internet fungerar dock om jag kopplar upp mig med mitt mobila internet.

Dator: Packard Bell iMEDIA X1607
Gammalt OS: Windows Vista Home Premium 32bitar (Svenskt)
Nytt OS: Windows Vista Home Premium 32bitar (Engelskt)
Antivirus/Brandvägg: F-Secure Internet Security 2010
Uppkoppling: 100/100 Telia(tror det var telia) sitter igenom router på skolans internat.

Nån som har några ideer om vad som kan vara felet?

:Edit Service packen var båda på engelska om det spelar nån roll.
Senast redigerad av SLiPH 2010-02-28 kl. 09:22.
Citera
2010-02-28, 09:55
Medlem
-deviant-s avatar
Du kan felsöka din uppkoppling genom att öppna kommandotolken (CMD) och skriva "ipconfig /all" (utan "").
När du gör det skall du få fram information om både ditt trådade och ditt trådlösa nätverkskort.
Under det trådade (Ethernet) nätverkskortet skall du kunna få fram IP-nummer, default gateway och vilken DNS som datorn är ansluten mot.

Om något eller alla av dessa fälten är tomma (dvs det står 0.0.0.0 som IP-adress) så är det där problemet ligger.
Det betyder att ditt nätverkskort inte får rätt IP-inställningar från din internetleverantör.

Det kan då hända att du måste ställa in åtminstone Default Gateway och DNS-server själv.
Den informationen skall du kunna få från din internetleverantörs hemsida.

Alternativt, om alla IP-inställningar är korrekta, så kan det ju vara F-Secure som blockar anslutningen till nätet.
Du kan dubbelkolla detta genom att gå in i F-Secure:s inställningar och kolla så att det finns undantag i brandväggen för port 80 (HTTP).
Den dubbelkollen kan du även göra med Windows egna brandvägg (Windows Firewall).
Senast redigerad av -deviant- 2010-02-28 kl. 09:57.
Citera
2010-02-28, 14:43
Medlem
hasenfrasens avatar
Avinstallera F-Secure/Telia-osäker-surf och kör med http://www.microsoft.com/security_essentials/?mkt=en-us istället. Förmodligen är det port 53 dvs DNS-uppslag som är blockerat av F-Secure.
Citera
2010-02-28, 19:56
Medlem
SLiPHs avatar
Tackar nu funkar det igen!.

Vad som orsakade det vet jag dock inte. Internet funkade när jag gick och la mig igår kväll, vaknade i morse Installerade SP1 och SP2. Datorn startar om sig för att slutföra installeringen och när den startart upp igen så fungerar inte mitt internet. Internet fungerar inte heller för X antal andra internatare. IT snubben startar om nånting senare på dagen och internet fungerar som det ska för alla utom mig. Gick nu in i F-Secure och Valde Tillåt all nätverkstrafik och nu fungerar det som vanligt igen. Dock har jag inte gjort några som helst ändringar i F-Secure.

Citat:
Avinstallera F-Secure/Telia-osäker-surf och kör med http://www.microsoft.com/security_essentials/?mkt=en-us istället. Förmodligen är det port 53 dvs DNS-uppslag som är blockerat av F-Secure.

Är väldigt nöjd med F-Secure under dom 3 åren jag använt det men tackar för förslaget.

Blir till att googla hur man öppnar portar i F-secure och öppna port 80 och 53 och sedan se vad som händer!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in